ПРИМЕНА ВИДЕО-НАДЗОРА У СИТУАЦИОНОЈ ПРЕВЕНЦИЈИ ВРШЊАЧКОГ НАСИЉА У БЕОГРАДСКИМ СРЕДЊИМ ШКОЛАМА

  • Adrijanа Grmuša
Ključne reči: вршњачко насиље, вршњачко насиље у средњим школама, видео-надзор у ситуационој превенциј, видео-надзор у школама, видео-надзор у превенцији вршњачког насиља

Sažetak


Систем видео-надзора представља безбедносну технологију која се као видљива мера безбедности примењује у склопу ситуационе превенције у школама. Конкретно, видео-надзор представља технику формалног надзора којим се повећава ризик по учиниоца да буде откривен и ухваћен приликом испољавања недозвољеног понашања. Сходно томе, видео-надзор може имати широку примену у унапређењу безбедности школе, а једна од примена се односи на превенцију вршњачког насиља, које представља један од безбедносних ризика са којима се школе суочавају. У овом раду су представљени резултати истраживања које је реализовано у 19 београдских средњих школа у вези са тим какво је тренутно стање система видео-надзора у њима и да ли је ова техника делотворна у ситуационој превенцији вршњачког насиља. Подаци о тренутном стању система су прикупљени посматрањем, док су подаци о делотворности прикупљени на основу интервјуа са 44 члана Тима за заштиту у овим школама. Резултати истраживања показују да примена видео-надзора има потенцијал у ситуационој превенцији физичког вршњачког насиља, али под условом да постоји добра покривеност школског простора и да се видео-надзор користи у комбинацији са другим техникама формалног надзора, пре свега надзором од стране наставника и радника обезбеђења.

Reference

Addington, L. (2009). Cops and cameras: Public school security as a policy response to columbine. American Behavioral Scientist, 52(10), 14261446.


Association of Teachers and Lecturers [ATL]. (2008). 85% of teachers have CCTV in their schools and nearly 25% worry about hidden cameras. Retrieved 12. 05. 2017. from https://www.atl.org.uk/latest/press-release/85-teachers-have-cctv-their-schools-andnearly- 25-worry-about-hidden-cameras.


Blosnich, J., & Bossarte, R. (2011). Low-level violence in schools: Is there an association  between school safety measures and peer victimization? Journal of School Health, 81(2), 107–113.


Coon, J. K. (2020). Situational crime prevention strategies in schools: an assessment of principals’ perceptions of the effectiveness of security approaches in public high schools. Security Journal, 34(2).


Cornell, D. G., Mayer, M. J., & Sulkowski, M. L. (2021). History and Future of School Safety Research. School Psychology Review, 50,(2-3), 143–157.


Cornish, D.B., &  R.V. Clarke. (2003). Opportunities, precipitators, and criminal decisions: A reply to Wortley’s critique of situational crime prevention. Crime Prevention Studies, 16, 41–96.


Ekblom, P. (1994). Proximal circumstances: A mechanism-based classifi cation of crime prevention. Crime prevention studies, 2, 185−232.


Fisher B. W., Higgins E. M., & Homer E. M. (2019). School crime and punishment and the implementation of security cameras: Findings from a national longitudinal study. Justice Quarterly, 38(1), 1–25.


Freilich, J. D., & Newman, G. R. (2017). Situational crime prevention. In Oxford research encyclopedia of criminology and criminal justice.


Green, M. B. (1999). The Appropriate and Eff ective Use of Security Technologies in U.S. Schools: A Guide for Schools and Law Enforcement Agencies. Washington, D.C: National Institute of Justice.


Grmuša, A. (2018). Delotvornost video-nadzora u prevenciji i suzbijanju vršnjačkog nasiqa u školama U М. Lipovac, S. Stanarević., i Ž. Kešetović (Ur.) (2018). Bezbezdnost u obrazovno-vaspitnim ustanovama i video nadzor (6377). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti.


Hope, A. (2009). CCTV, school surveillance and social control. British Educational Research Journal, 35, 891–907.


Jeong, S., Kwak, D., Moon, B., Miguel, C. (2013). Predicting School Bullying Victimization: Focusing on Individual and School Environmental/Security Factors. Journal of Criminology, 113.


Kešetović, Ž., Šekarić., N. i Lipovac, M. (2018). Video-nadzor kao mera situacione prevencije u obrazovno-vaspitnim ustanovama. U М. Lipovac, S. Stanarević i Ž. Kešetović (Ur.) (2018). Bezbezdnost u obrazovno-vaspitnim ustanovama i video nadzor (str. 2943). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti.


Kordić, B., Stanarević, S., Lipovac, M. i Šekarić. N. (2018). Različiti aspekti uvođenja i primene video-nadzora u srednjim školama u Beogradu U M. Lipovac, S. Stanarević i Ž. Kešetović (Ur.) (2018). Bezbednost u obrazovno-vaspitnim ustanovama i video-nadzor (str. 145−165). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti.


Kovačević-Lepojević, M. i Žunić-Pavlović, V. (2010). Teorijski i praktični aspekti situacione prevencije. U V. Žunić-Pavlović i M. Kovačević-Lepojević (Ur.) (2010). Prevencija i tretman poremećaja ponašanja (str. 91-109). Beograd: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.


Lipovac, M. (2014). Različiti aspekti primene video-nadzora u školskoj sredini. U B. Popović Ćitić i S. Đurić, (Ur.) (2014). Modeli unapređenja bezbednosti u obrazovno-vaspitnim ustanovama (str. 113−131). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti.


Martin, J. (2006). Schools need to focus on bullying ‘hotspots’ not just the bullies. Washington University in St. Louis [Newsroom]. Retrieved 15. 4. 2017. from https://source.wustl.edu/2006/09/schools-need-to-focus-on-bullying-hotspots-not-just-the-bullies/


Newman, G. R. (1997). Introduction: Toward a theory of situational crime prevention. In G. Newman, R. V. Clarke, & S. G. Shoham (Eds.) (1997). Rational choice and situational crime prevention (pp. 1–23). Aldershot, U.K.: Ashgate.


Perry-Hazan, L.  & Birnhack, M. (2016): The hidden human rights curriculum of surveillance cameras in schools: due process, privacy and trust. Cambridge Journal of Education, 48(1), 47–64.


Steinka-Fry, K. T., Fisher, B. W., & Tanner-Smith, E. E. (2016). Visible School Security Measures across Diverse Middle and High School Settings: Typologies and Predictors. Journal of Applied Security Research, 11(4), 422–436.


Stives, K., May, D., Mack, M., & Bethel, C. (2021). Understanding Responses to Bullying From the Parent Perspective. Frontiers in Education, 6.


Tanner-Smith, E. E., Fisher, B. W., Addington, L. A., & Gardella, J. H. (2017). Adding security, but subtracting safety? Exploring schools’ use of multiple visible security measures. American Journal of Criminal Justice, 43(1), 102119.


Tanrikulu, I. (2018). Teacher reports on early childhood bullying: how often, who, what, when and where. Early Child Development and Care, 1–13.


Taylor, E. (2011). Awareness, understanding and experiences of CCTV amongst teachers and pupils in three UK schools. Information Polity, 16(4), 303−318. 


Žunić-Pavlović, V., Kovačević-Lepojević, М., i Merdović, B. (2011). The implementation of the situational prevention measures in schools. In: Thematic Proceedings of the International Scientific Conference. „Archibald Reiss Days” (p. 707). Belgrade: Academy of Criminalistic and police studies.


Ковачевић-Лепојевић, М. и Илић З. (2018). Ситуациона превенција криминала у контексту. Војно дело, 5/2018, 5366.

Objavljeno
2024/01/26
Rubrika
Članci