СТРАТЕШКО ЛАНСИРАЊЕ ВИНСКЕ МАРКЕ ПОРОДИЧНЕ ВИНАРИЈЕ У ВУКА (ВОЛАТИЛНОСТ, НЕСИГУРНОСТ, КОМПЛЕКСНОСТ, ВИШЕЗНАЧНОСТ) ТРЖИШНОМ ОКРУЖЕЊУ: ТРИ СТУДИЈЕ СЛУЧАЈА СА СРПСКОГ ТРЖИШТА

  • Ivan Paunovic Bonn-Rhein-Sieg University of Applied Sciences, CENTIM (Center for Entrepreneurship, Innovation and SMEs), Rheinbach, Germany
  • Tatjana Mamula Faculty of Management, Metropolitan University, Belgrade, Serbia
Ključne reči: вински бизнис, нови производ, маркетинг вина, брендирање, породични бизнис, вишеструке студије случаја

Sažetak


Сврха ове студије је да се прошире досадашња истраживања о иновирању бренда откривањем процеса брендирања у породичним винаријама, нарочито из перспективе лансирања новог производа у ВУКА (волатилност, несигурност, комплексност, вишезначност) тржишном окружењу на случају три српске винарије. Студија примењује квалитативно оријентисан и емпиријски приступ у представљању вишеструке студије случаја. Обављена су три полуструктурисана телефонска интервјуа са власницима и/или менаџерима у ове три винарије. Резултати показују да све три породичне винарије нуде врхунски производ за домаће тржиште, при чему мања винарија и даље експериментише са стратешким правцем иновација за тржиште врхунских вина, док две веће стављају фокус или на аутохтоне сорте грожђа са визуелно атрактивним етикетама или на аутентични идентитет бренда са снажним приповедањем (сторителинг). Још један важан аспект идентификован је фругална природа лансирања производа у породичним винаријама због ограничених ресурса. Рад представља једну од само неколико студија о развоју нових производа у литератури о винском бизнису.

Biografija autora

Ivan Paunovic, Bonn-Rhein-Sieg University of Applied Sciences, CENTIM (Center for Entrepreneurship, Innovation and SMEs), Rheinbach, Germany

Student doktorskih studija na smeru Menadžement u Turizmu

 

Reference

Aimar, C., & Smith, D. K. (2021). VUCA: A management tool for dealing with challenges in changing environments. Global Journal of Entrepreneurship, 5(1), 140–152.

Aldecua, M. J. F., Vaillant, Y., Lafuente, E., & Gómez, J. M. (2017). The renaissance of a local wine industry: The relevance of social capital for business innovation in DOQ El Priorat, Catalonia. Wine Economics and Policy, 6(2), 136–145.

Bennett, N., & Lemoine, G. J. (2014). What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world. Business horizons, 57(3), 311–317.

Bernhard, F., Hiepler, M., & Engel, F.-X. (2020). Family business sustainability: The intergenerational transfer of social capital and network contacts. In Sustainable Innovation (S. 101–132). Springer.

Cherubini Alves, A., Carneiro Zen, A., & Domingus Padula, A. (2011). Routines, capabilities and innovation in the Brazilian wine industry. Journal of technology management & innovation, 6(2), 128–144.

Doheny, M., Nagali, V., & Weig, F. (2012). Agile operations for volatile times. McKinsey Quarterly, 3, 126–131.

Dressler, M., & Paunovic, I. (2021a). A typology of winery SME brand strategies with implications for sustainability communication and co-creation. Sustainability, 13(2), 805.

Dressler, M., & Paunovic, I. (2021b). Reaching for customer centricity—Wine brand positioning configurations. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2), 139.

Dressler, M., & Paunovic, I. (2021c). The value of consistency: Portfolio labeling strategies and impact on winery brand equity. Sustainability, 13(3), 1400.

Dreßler, M., & Paunovic, I. (2022). Strategic brand innovation–an explorative study of up-and downstream brand innovation practices in SME wineries. International Journal of Wine Business Research, ahead-of-print.

Du, J., & Chen, Z. (2018). Applying Organizational Ambidexterity in strategic management under a “VUCA” environment: Evidence from high tech companies in China. International Journal of Innovation Studies, 2(1), 42–52.

Gilinsky, A., Santini, C., Lazzeretti, L., & Eyler, R. (2008). Desperately seeking serendipity: Exploring the impact of country location on innovation in the wine industry. International Journal of Wine Business Research, 20(4), 302–320.

Högström, C., Gustafsson, A., & Tronvoll, B. (2015). Strategic brand management: Archetypes for managing brands through paradoxes. Journal of business research, 68(2), 391–404.

Jankulović, A., Stamatović, M., & Čović, D. (2013). Website data as a source for strategic decisions: The case study of winery websites. International May Conference on Strategic Management Students Symposium on Strategic Management, 448.

Kaivo-oja, J. R. L., & Lauraeus, I. T. (2018). The VUCA approach as a solution concept to corporate foresight challenges and global technological disruption. foresight.

Kapferer, J.-N. (2008). The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. Kogan Page Publishers.

Keller, K. L., Parameswaran, M. G., & Jacob, I. (2011). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity. Pearson Education India.

Li, H., & O’Connor, A. (2017). The entrepreneurial influence on winery market performance–a mediation perspective. International Journal of Wine Business Research.

Mamula Nikolić, T. (2021). Nova generacija potrošača i lidera u VUCA svetu. Metropolitan University.

Menghini, S. (2015). The new market challenges and the strategies of the wine companies. In Wine Economics and Policy (Bd. 4, Nummer 2, S. 75–77). Elsevier.

Montaigne, E., & Coelho, A. (2012). Structure of the producing side of the wine industry: Firm typologies, networks of firms and clusters. Wine Economics and Policy, 1(1), 41–53.

Mora, P. (2016). Wine Positioning. Cham: Springer International Publishing.

Orth, U. R., Lockshin, L., & d’Hauteville, F. (2007). The global wine business as a research field. International Journal of Wine Business Research.

Paunovic, I., Obermayer, N., & Kovari, E. (2022). Online branding strategies of family SME wineries: A Hungarian-German comparative study. Journal of Family Business Management.

Porter, M. E., Ketels, C. H., Miller, K., & Bryden, R. (2004). Competitiveness in rural US regions: Learning and research agenda. Institute for Strategy and Competitiveness, Harvard Business School, 1–17.

Stanujkic, D., Karabasevic, D., & Zavadskas, E. K. (2015). A framework for the selection of a packaging design based on the SWARA method. Engineering Economics, 26(2), 181–187.

Till, B. D., Baack, D., & Waterman, B. (2011). Strategic brand association maps: Developing brand insight. Journal of product & brand management, 20(2), 92–100.

Weatherbee, T. G., Sears, D., & MacNeil, R. (2019). Mapping wine business research in the International Journal of Wine Business Research: 2007-2017. International journal of wine business research, 31(4), 591–601.

 

Objavljeno
2023/06/18
Rubrika
Originalni naučni članak