ENERGETIKA U POLJOPRIVREDI: KULTURNI OBRAZAC KAO KAMEN SPOTICANJA ILI VETAR U LEĐA

  • Rajna Lečić Academy of Technical Wocational Education Belgrade, 11000 Beograd, Katarine Ambrozić 3, Serbia
  • Slavka Nikolić
Ključne reči: kulturni obrazac, energetika u poljoprivredi, konkurentnost, efektivnost

Sažetak


Konkurentnost je ključna pretpostavka povećanja blagostanja bilo koje zemlje. Srbija se, posmatrano poslednjih desetak godin, ne može pohvaliti visokim nivoom konkurentnosti. Ono što posebno zabrinjava je da se na vrhu liste predloga Svetskog ekonomskog foruma (WEF) za unapređenje konkurentnosti Srbije nalaze inovacije, naglašavajući da vrednosti faktora inovativnosti i poslovne sofisticiranosti ukazuju da Srbija u ovom subindeksu konkurentnosti zaostaje čak i u odnosu na zemlje EU koje ostvaruju najniže vrednosti ovog indikatora. Zastupajući stav da je održivi razvoj sinergetski efekat i zajednički imenitelj energetike, poljoprivrede i ekologije, da je stanje resursa vezanih za energetiku i poljoprivredu u Srbiji bolje od njihove efektivnosti, pa samim tim i efektivnosti koju bi mogla da dostigne, uvešćemo u razvojnu jednačinu kulturu i pokušati da razloge ovakvog stanja stvari sagledamo kroz optiku vladajućeg kulturnog obrasca Srbije. Kulturni obraci koji karakterišu srpsku kulturu su: visoka distanca moći, visoko izbegavanje neizvesnosti, kolektivizam, ženske vrednosti i kratkoročna perspektiva. Kakve implikacije izazivaju ovakve osobenosti srpskog kulturnog obrasca? Koje negativne aspekte imaju na razvoj i njegove efekte. Da li određene dimenzije kulture mogu da potpomognu razvojne potencijale? Ovo su samo neka od pitanja kojima je neophodna stručna rasprava.

Reference

Babić, Ljiljana (2017). Modern science is based on ignorance. Journal on Processing and Energy in Agriculture, vol. 21, iss. 1, 1-4.
Benedict, R. (1935). Patterns of Culture, Boston: Houghton, Mifflin Company.
Daglas, Meri, Ney (2003). Osobe koje nedostaju: kritika društvenih nauka. Samizdat B92.
Dobrijević, G. (2011). Poslovno komuniciranje i pregovaranje. Univerzitet Singidunum, Beograd.
Dragin, A. (2015). Kultura i komunikacija. Prirodno-matematički fakultet, Novi Sad.
Fej, B.(2002). Da li nas naša kultura ili društvo čine onim što jesmo. U: Divjak S. (ur.) Nacija, kultura i građanstvo, Službeni list Srbije, Beograd, 67-87.
Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures, New York, Basic Books
Georgescu-Roegen, N. (1971). The Entropy Law and the Economic Process. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Hercigonja, Z. (2017). Utjecaj kulture na međunarodno poslovanje. Zbornik radova Veleučilišta u Šibeniku, No. 3-4/2017, 171-180.
Hofstede G. 2001. Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations across Nations. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Hofstede, G. (2003), Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nation, Thousand Oaks, CA: Sage.
Hofstede, G. (2010): “Cultures and Organizations – Software of the Mind“, McGraw Hill, New York.
Hougor A. K. (2018). Nordijska formula – zaštita životne sredine i ekonomskog rasta. Intervju ambasadora Danske, MAGAZIN ENERGETSKOG PORTALA, Broj 11, 14-22.
Matejić, V. (2009). Institucionalni sistem i efektivnost istraživačkog sistema Srbije: značaj za razvoj i tekuće stanje. Zbornik radova XVI naučnog skupa Tehnologija, kultura i razvoj, 6-14, Beograd.
Mojić, D. (2009). O mogućnostima i dometima empirijskih istraživanja culture i njihovom značaju za proučavanje organizacije. SOCIOLOGIJA, Vol. LI (2009), No. 2, 205-212.
Mojić, D. (2010). Kultura i organizacija: uticaj kulturnih pretpostavki, verovanja i vrednosti na organizacione strukture, sisteme i procese. Beograd: Čigoja štampa.
Mucchielli, A.; (1986): L'Identite, Presses Universitairs de France, Paris
Nikolić, Slavka, Bukurov, Maša, Erić, D., Stanković, Jelena. (2016). Mergers and Acquisitions in the reflection of soap bubbles. Tehnički Vjesnik = Technical Gazzette, Vol. 23, No. 6, ISSN: 1330-3651.
Nikolić, Slavka, Miladinović, S. (2012). Customized Consumer and Consumer Innovator in the Light of Social Capital and Dominant Cultural Pattern, International Conference on Mass Customization and Personalization in Central Europe MCP-CE, University of Novi Sad, 170-174.
Orboi Dora Manuela, Băneş Adrian, Petroman Cornelia (2017). Social issues on consumer attitudes towards organic food products. Journal on Processing and Energy in Agriculture, 21(4), 219-221.
Petković Mirjana, Janićijević, N., Bogićević Milikić, Biljana (2008). Organizacija: dizajn, ponašanje, ljudski resursi, promene. Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta, Beograd.
Šapić, S. (2009). Uticaj organizacione i nacionalne culture na prihvatanje organizacionih promena: istraživanje u srpskim preduzećima. SOCIOLOGIJA, Vol. LI (2009), No. 4, 399-422.
WEF (1). (2008-2009). Global Competitiveness Report. Geneva: World Economic Forum
WEF (2). (2016-2017). Global Competitiveness Report. Geneva: World Economic Forum
WEF (3). (2008-2017). Global Competitiveness Report. Geneva: World Economic Forum
WEF (4). (2018-2019). Global Competitiveness Report. Geneva: World Economic Forum
Objavljeno
2021/02/25
Rubrika
Članci