ФАКТОРИ КОЈИ УТИЧУ НА ПРИМЕНУ ТЕРЕНСКЕ НАСТАВЕ У ГЕОГРАФИЈИ

  • Milanka Džinović Srpski
Ključne reči: ванучионичка настава, географски садржаји, наставници, основна школа, теренска настава

Sažetak


Циљ овог примењеног истраживања јесте утвредити факторе који утичу на заступљеност примене теренске наставе, као облика ванучионичке наставе, приликом реализације географских садржаја од петог до осмог разреда према мишљењу 111 наставника у Р Србији, у зависности од њиховог наставног искуства и академског образовања. Теоријска основа су елементи еманципаторске дидактике. Резултати указују на чињеницу да je још увек нeдовољан број наставника географије спреман да реализује овакав облик рада, иако су свесни многобројних предности теренске наставе, наводећи: време и рад потребни за организацију, док су наставници који користе теренски рад истакли као најинтересантнији део својих наставних активности. Педагошке импликације ових налаза упућују на потребу да се образовна политика (број часова у наставним програмима и друго) посвети могућностима да наставници имају услове за овај вид наставних активности у настави географије.

Reference

Bognar, L. i Matijević, M. (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.

Borić, E. (2009). Priručnik za nastavu: Istraživačka nastava prirode i društva. Оsjek: Učiteljski fakultet.

Borić, E. i Škugor, A. (2012). Achieving Students' Competencies Through Research-Based Outdoor Science Teaching. Croatian Journal of Education, 16 (1), 149-164.

Borić, E., Škugor, A. i Perković, I. (2010). Samoprocena učitelja o izvanučioničkoj istraživačkoj nastavi prirode i društva. Odgojne znanosti, 12 (2 (20)), 361-371.

Brazda, M. (1985). Terenski rad i ekskurzije u nastavi geografje, priručnik za nastavnike. Zagreb: Školska knjiga.

Buzjak, N., Bočić, N. i Paar, D. (2015). Terenska nastava u stručnom usavršavanju učitelja i nastavnika geografije. Geografski horizont, 61. (2), 75-84.

Cenić, D. S., Milosavljević Đukić, T., Stojadinović, A. M., & Spasić Stošić, A. D. (2023). Outdoor Education: Perspectives of Teachers and Students in the Context of School in Nature as an Innovative Approach in Education . International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 11(3), 497–510.

Đukičin Vučković, S., Milanković Jovanov, J., Ivanović Bibić, Lj., Džigurski – Ivkov, A. (2019). Položaj obrazovawa na terenu u kurikulumima osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja u Srbiji. Razradu ove publikacije podržao je projekat LIFEdu – Learning through Interdisciplinary Field Education (2019-1-CZ01-KA203-061379), koji sufinansira Evropska komisija u okviru programa Erasmus+.

Džinović, M., Tadić, M. (2021). Zavičajna geografija. Beograd: Učiteljski fakultet.

Golubovic-Ilić, I. (2024). Nastava prirode i društva van učionice. Pedakoška stvarnost, LXX, 1, 40-52.

Husanović-Pejnović, D. (2011). Održivi razvoj i izvanučionička nastava u zavičaju. Zagreb: Školska knjiga.

Kent, A., Foskett, N. (2000). Fieldwork in the School Geography Curriculum – Pedagogical Issues and Development. En: R. Gerber and G.K. Chuan (eds.): Fieldwork in Geography: Reflections, Perspectives and Actions, pp. 171-193.

Lambert, D., and M. J. Reiss (2016). The place of fieldwork in geography qualifications. Geography 101 (1): 28–34.

Lukša, Ž., Žamarija, M., Dragić Runjak, T. i Sinković, N. (2014). Terensaka nastava prirode i biologije u osnovnoj školi. Educatio biologiae, (1.), 69-79.

Milohanić, V. (2023). Izvanučionička nastava / terenska nastava na Trsat i u Fužine. Poučavanje povijesti, II(1), 106–109.

Mitić, L. B., Dejković, M. J., & Zlatanović Marković, V. M. (2022). Vanučionička nastava prirode i društva. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu , 35(4), 125-134.

Oktavianto, D. A., et al. (2024). Challenges in the Implementation of Fieldwork Learning in the Geography Curriculum in Indonesia. Jornal of the Geographical Institute Jovan Cvijic, 74(2), pp. 281–289.

Radulović, B., Džinović, M., Mandić, D., Zukorlić, M., Starijaš, G. (2023). Outdoor Science Approach with Peer Tutoring at University Level as an Example of Implementing Sustainable Development Strategies. Sustainability, 15, 5196.

Ristanović, B., Milošević, D., Popović, A. & Vesović, D. (2024). Terenski rad i ekskurzije, zapostavljena metoda u nastavi geografije - zašto? [Članak]. Zbornik radova – VI Kongres geografa Srbije sa medunarodnim ucešcem, Zlatibor. II Geografsko obrazovanje, str. 28-36.

Sever, I., Vranić, M., Bošnjak, K., Čačić, I., Protulipac, M. & Klepac, M. (2017). Procjene učitelja i učenika o izvanučioničkoj nastavi u prirodi u osnovnim školama Grada Zagreba. Metodički ogledi, 24 (1), 95-108.

Skok, P. (2002). Izvanučionička nastava. Zagreb: Pedagoški servis

Tabachnick, B., & Fidell, L. (2007). Using multivariate statistics (5th edition). Pearson Education.

Tandarić, N. (2016). Terenska nastava iz fizičke geografije – prijedlog za prvi razred gimnazije. Geografski horizont, 62. (2.), 33-51.

Zelembrz, E., Žižanović, S., Lukaš, M. (2022). Izvanučionička nastava u kurikulumima osnovnih škola. Metodički ogledi, 29 (1), 191–215.

Де Зан, И. (1999). Методика наставе природе и друштва. Загреб: Школска књига.

Живковић, Љ. (2015). Теренски рад и екскурзије у настави географије. Београд: Српско географско друштво.

Живковић, Љ., Јовановић, С., Рудић, В. (2015). Методика наставе географије. Београд: Српско географско друштво.

Михајловић, Д. (2012). Настава у природи – искуства и ставови учитеља у Србији. Норма, XVII, 2, 193-200.

Правилник o организацији и остваривању наставе у природи и екскурзије у основној школи, „Службени гласник РС“, број 30 од 25. априла 2019.

Objavljeno
2025/07/09
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni rad