СТАВОВИ УЧЕНИКА СРЕДЊИХ СТРУЧНИХ ШКОЛА У СРБИЈИ О УПОТРЕБИ ДИГИТАЛНИХ ТЕХНОЛОГИЈА ПРИЛИКОМ ИЗВОЂЕЊА ХИТНЕ НАСТАВЕ НА ДАЉИНУ ТОКОМ ПАНДЕМИЈЕ COVID-19 ИЗ ПРЕДМЕТА СОЦИОЛОГИЈА

Ključne reči: пандемија COVID-19, хитна настава на даљину, настава из предмета Социологија, средње школе, Србија

Sažetak


Целокупни образовни систем је, у тренутку избијања пандемије COVID-19 био пред великим изазовом. Почетак пандемије COVID-19, изазвао је између осталог затварање свих образовних институција, а након тога настава се одвијала искључиво у онлајн варијанти, потом и хибридно, односно комбинованом методом (онлајн/уживо). Зато се оправдано поставља питање како су се сви учесници васпитно образовног процеса снашли у новим улогама. Циљ овог рада јесте да се утврди које ресурсе су наставници користили у настави, како су се ученици прилагодили оваквом типу наставе и какви су ставови ученика у погледу тога које су предности или мане онлајн, односно хибридне наставе. Метода која је коришћена у овом истраживању јесте испитивање, техника онлајн анкете, која је спроведена над ученицима трећег, односно четвртог разреда средњих стручних школа у Републици Србији, на узорку од 586 ученика, у другој половини маја и првој половини јуна 2022. године. Истраживање је обухватало шири контекст извођења наставе у средњим стручним школама током пандемије COVID-19, а анкетирани су ученици који су у време пандемије слушали наставу из предмета Социологија. Резултати који ће бити изложени односе се на податке добијене о томе које су коришћене информационо-комуникационe технологијe (ИКТ) и онлајн алати у настави, као и на исказе ученика који су од ових ресурса најкоришћенији за извођење наставе социологије, али и ученичке ставове о томе које су предноси, односно недостатци хитне наставе на даљину када се ради о предмету Социологија у средњим школама.

Reference

Arsić, Z. M. & Zaporožac, I. Z. (2021). Characteristic problems in the application of modern educational technology in teaching: the possibility of overcoming them. Zbornik radova Filozofskog fakulteta. LI (4) 351 – 365 DOI:10.5937/ZRFFP51-34233 (In Serbian)

Arsenijević, J. M. & Andevski, M. J. (2022). University online teaching during the corona virus pandemic in relation to the field of education. Inovacije u nastavi. 35(3), 106-119. DOI: 10.5937/inovacije2203106A (In Serbian)

Bogdanović, M. (2012). Learning and modern information and communication technology. E. N. Potonjak (ed.), Godišnjak Srpske Akademije Obrazovanja sa Međunarodnog naučnog skupa Obrazovne inovacije u informacionom društvu. Belgrade: Serbian Academy of Sciences. 219-230 Available at: http://www.sao.org.rs/documents/2012/Skup_u_Uzicu/16%20I%20MILENA%20BOGDANOVIC%20SAO.pdf (In Serbian)

Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Education in normal, new normal, and next normal: Observations from the past, insights from the present and projections for the future. Asian Journal of Distance Education, 15(2), i-x. Available at: http://www.asianjde.com/ojs/index.php/AsianJDE/article/view/512

Vidosavljević, M. M. (2022). Teachers experiences in relation to online teaching/learning during the Covid-19 pandemic. Baština, 56, 435-449. https://doi.org/10.5937/bastina32-36185 (In Serbian)

Vilotijević, M. (2016). THEORETICAL UNDERSTANDINGS AND MODELS OF IT DEVELOPING TEACHING. Naša škola. 2016(1-2) 7–22 Available at: https://www.researchgate.net/publication/313259465_TEORIJSKA_SHVATANA_I_MODELI_INFORMATICKO-RAZVIJAJUCE_NASTAVE (In Serbian)

Doroslovački, R., Kolaković, S. Stefanović, D., Dumnić, B, Kupusinac, A. (2021). MOTIVATING STUDENTS TO ATTEND ONLINE CLASSES AND MASTERY OF THE TEACHING MATERIAL IN A PANDEMIC. XXVII Skup Trendovi razvoja: „Оn-line nastava na univerzitetima“, Novi Sad, 15-18. 02. 2021. Available at: http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2021/radovi/UP1/UP1.2.pdf (In Serbian)

Đorđić, D. M., Cvijetić, M. M., Damjanović, P. D. (2021). Experiences of teachers and teachers during distance learning due to the corona virus (Covid-19) pandemic. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu , 34(2), 86-103. Available at: https://doi.org/10.5937/inovacije2102086D (In Serbian)

Žuvela, T. (2024). THE USE OF MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION SYSTEMS IN EDUCATION. Zbornik radova Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu, 39 (01), 117-120. https://doi.org/10.24867/25OI02Zuvela (In Serbian)

Županec, V. S., Lazarević, T. D., & Pribićević, T. Z. (2022). Classes supported by digital technologies: The application of the blog as a virtual tool in biology teaching. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu , 35(3), 120-133. https://doi.org/10.5937/inovacije2203120Z (In Serbian)

ZUOV. (2020). Survey results: what 15,000 educators think about the realization of the educational process through distance learning. Available at: https://zuov.gov.rs/rezultati-ankete-sta-15-000-prosvetnih-radnika-misli-o-ostvarivanju-obrazovno-vaspitnog-procesa-putem-ucenja-na-daljinu/ (In Serbian)

Ivković, M. (2010). Sociology teaching methodology. Niš: Faculty of Philosophy, University of Niš. (In Serbian)

International Monetary Fund. (2024). Real GDP growth. Preuzeto dana: Downloaded on 18. 2. 2024: https://www.imf.org/external/datamapper/NGDP_RPCH@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD

Jakovljević, N. (2022). EDUCATION DEVELOPMENT STRATEGY IN THE REPUBLIC OF SERBIA UNTIL 2030 IN A COMPARATIVE PERSPECTIVE OF INTERNATIONAL DOCUMENTS. Metodička teorija i praksa. 25(2), 243-259. Available at: http://www.metodickapraksa.rs/wp-content/uploads/mp-2022-02/06Jakovljevic.pdf

Jakovljević, N. (2023). ATTITUDES OF SECONDARY VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS ON THE TEACHING OF SOCIOLOGY DURING THE COVID-19 PANDEMIC. In Honor of Professor Đorđe Tasić: Life, Works and Echoes / [ed. Slobodan Miladinović, Ana Vuković]. p. 182–193. https://doi.org/10.18485/ssd_tasic.2023.ch12

Jovanović, M., Dimitrijević, D. (2020). Barriers to implementation of distance learning during the COVID-19 outbreak: Teacher perspective. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 53(1), 7–66 https://doi.org/10.2298/ZIPI2101007J (In Serbian)

Kastels, M. (2022). Breaking off: The crisis of liberal democracy. Beograd: CLIO (In Serbian)

Kisinger, H. A., Shmit, E., Huttenlocher D. (2022). The Age of A.I. And Oure Human Future, Serbian Edition. Beograd : Klub plus (In Serbian)

Mandić, D. (2003). Distance education. URL: https://www. academia. edu/7132774/dr_Danimir_Mandi% C4% 87_OBRAZOVANJE _NA_DALJINU. (In Serbian)

Marx, K., & Engels, F. (1960). Letters on historical materialism. Kultura, Belgrade (In Serbian)

Milenković, A., Aleksić, S., Saković, A. (2022). Differences in the Attitudes of Mathematics Teachers and of Students towards Online Mathematics Instruction. Nastava i vaspitanje. 71(3), 363-383. https://doi.org/10.5937/nasvas2203363M (In Serbian)

Milutinović, V., Mandić, D. (2022). Predicting Teachers’ Acceptance to Use Computers at Traditional and Innovative Levels in Teaching Mathematics in Serbia. Inovacije u nastavi. XXXV/2, 71–88. DOI: 10.5937/inovacije2202071M (In Serbian)

OECD Digital Economy Outlook, (2024). Growth of digital economy outperforms overall growth across OECD. Downloaded on: 21. 5. 2024. https://www.oecd.org/newsroom/growth-of-digital-economy-outperforms-overall-growth-across-oecd.htm

Olszewska, K. (2020). The effectiveness of online learning in the era of the SARS-CoV-2 pandemic on the example of students of Polish universities. World Scientific News, 148, 108–121.

Pešikan, A. (2016). Most common misconceptions about informational communication technologies in education. Nastava i vaspitanje, 65(1), 31-46 doi: 10.5937/nasvas1601031P (In Serbian)

Radeka, I. (1997). EDUCATION AT THE CROSSROADS. Razdio filozofije, psihologije, sociologije i pedagogije. 36(13) 249-257 DOI:10.15291/radovifpsp.2659

Radovanović, N., Tomić, B., Vasojević, N. (2022). Advantages and disadvantages of online teaching with reference to religious education. Vizantijsko-slovenska čtenija, 5, 247-254. Center for Byzantine-Slavic Studies, University of Niš. Aveilable at: https://rimsi.imsi.bg.ac.rs/handle/123456789/1648 (In Serbian)

Ristivojević, A. (2021). Realisation of online musical instrument instruction during the COVID-19 pandemic: Perspectives of music school teachers. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja 53(2) 309–331. https://doi.org/10.2298/ZIPI2102309R (In Serbian)

Stankić, R., Soldić Aleksić, J., Zečević, A. (2020). THE ROLE OF DISTANCE LEARNING DURING THE COVID-19 PANDEMIC. Novi Ekonomist, 14(1), 18-25 DOI: 10.7251/NOESR2027018S (In Serbian)

Stanković, Z. (2012). THE EDUCATIONAL TECHNOLOGY – THE NEED AND THE NECESSITY FOR CONTEMPORARY UNIVERSITY EDUCATION. E B. Dimitrijević (ed.), Obrazovanje i savremeni univerzitet (155–164). Niš: Faculty of Philosophy (In Serbian)

Stojanović, D. (2020). Analysis of the implementation of distance learning in Serbia during the COVID 19 virus pandemic. http://ebooks.ien.bg.ac.rs/1492/1/7.%20stojanovic.pdf (In Serbian)

Šuvaković, U.V., Nikolić, I. A., Petrović, J. R. (2022). University Classes During The State Of Emergency In Serbia Introduced After The Outbreak Of The COVID–19 Pandemic Crisis: Students’ Attitudes. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja 54(2): 241-278. https://doi.org/10.2298/ZIPI2202241S

Tanasijević, M. J., & Janković, N. Z. (2021). The new virtual reality: Teachers' and students' perceptions and experience in English language learning and teaching online. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu, 34(4), 167-186. https://doi.org/10.5937/inovacije2104167T (In Serbian)

Cvijetić, M. M., Marić, M. R., & Beljanski, M. B. (2022). Prednosti i nedostaci nastave na daljinu iz ugla nastavnika i roditelja. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu, 35(2), 1-15. https://doi.org/10.5937/inovacije2202001C (In Serbian)

Objavljeno
2024/06/28
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni rad