РАЗРЕДНА НАСТАВА ФИЗИЧКОГ ВАСПИТАЊА И ЊЕН ДОПРИНОС ФИЗИЧКИМ АКТИВНОСТИМА УЧЕНИКА

  • Nenad M. Sinđelić Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача Београд (Србија) https://orcid.org/0000-0002-5088-900X
Ključne reči: физичка активност, физичко васпитање, разредна настава, ученик

Sažetak


Циљ овог рада је да се сагледа место и значај разредне наставе физичког васпитања у млађим разредима основне школе, како у систему физичког васпитања, тако и у образовно-васпитном систему уопште. Указаће се на допринос тако организоване наставе физичким активностима ученика и могућности да буду свакодневно физички активни. Такође, намера рада је и истицање неопходности редовног практиковања физичких активности, поготово на млађем школском узрасту, и бројних позитивних ефеката које организам остварује њиховим бављењем. Препорука Светске здравствене организације је 60 минута умерене до интензивне физичке активности сваког дана. Нажалост, подаци говоре да велики проценат деце и младих не остварује чак ни тај препоручени минимум, при чему је забележена тенденција пада физичких активности са годинама, те да је веома заступљен седентарни начин живљења. Недовољна физичка активност може довести и до негативних последица на здравствени статус. Школа је, због своје намене и обухвата, једна од кључних тачака где се могу вршити одређене интервенције у циљу превазилажењу ових проблема. Учитељево свакодневно провођење школског времена са ученицима неизоставно му помаже у (у)познавању њихових личности, и у складу са тим, структурирање одговарајућих, занимљивих садржаја, који би дали подстицаја редовној физичкој активности различитог типа и нивоа. Управо у томе и лежи „моћ“ разредне наставе физичког васпитања, јер се примена садржаја физичких активности може практиковати у оквирима целокупног школског окружења, а не само током часова физичког васпитања. Уз перманентно праћење (напретка) ученика кроз читав наставни процес, ствара се прилика за бржу идентификацију оних који су у повећаном ризику од провођења времена у седећим активностима и циљану интервенцију код њих. 

Reference

Ayers, S. i Sariscsany, M. (2013). The Physical Education for Lifelong Fitness: The Physical Best Teacher’s Guide. Beograd: Data Status. [In Serbian]

Blagajac, M. (1994). The Theory of Sports Recreation. Totovo selo: Grafička radnja Logos. [In Serbian]

Božić i dr. (2016). Guide to Physical Activity and Nutrition of Young People – Physical Activity and Nutrition of Middle School Students. Beograd: Udruženje za sport i medicinu sporta. [In Serbian]

Bunčić, V. (2010). Physical Education Teaching and Sport Methodology for Children. Subotica: Visoka škola za obrazovanje vaspitača i trenera u Subotici. [In Serbian]

Evropska komisija/EACEA/Eurydice (2013). Physical Education and Sport at School in Europe. Luksemburg: Odsek za izdavaštvo Evropske unije. [In Serbian]

Glišović, G, Tijanić, A. i Stupar, N. (2023). Cooperation of Teachers and Teachers of Physical Education with the Goal of More Efficient Implementation of Physical Education Teaching in Younger Primary School Classes. Metodička teorija i praksa – časopis za nastavu i učenje, 2 (26), 191–201. DOI: 10.5937/metpra2302191G [In Serbian]

Ignjatović, A. (2016). Basics of Physical and Health Education. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu. [In Serbian]

Kostić, D, Milanović, I, Radisavljević Janić, S, Marković, M. (2020). An Active Workout Time of Students During Physical Education Classes Applying Different Organizational-methodical Forms of Work. Fizička kultura, 74 (1), 73–81. DOI: 10.5937/fizkul2001073K [In Serbian]

Kuštrimović, D. (ed). (1992). Physical Education. Niš: Fakultet fizičke kulture u Beogradu, Fakultet fizičke kulture u Novom Sadu, Filozofski fakultet u Nišu. [In Serbian]

Maksimović, M. (2012). Physical Activity and Chronic Non-Communicable Diseases. In: Dopsaj, M, Juhas, I. i Kasum, G. (eds). Effects of Physical Activity Application to Anthropological Status with Children, Youth and Adults (557–562). Beograd: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja Univerziteta u Beogradu. http://www.fsfvconference.rs/documents/proceedings_2012.pdf [In Serbian]

Marković, M, Branković, D, Ljubojević, M, Višnjić, D. (2012). Comparative Analysis of Physical Education Syllabus for Junior School Age in Some European Countries. Sport Mont, 10 (34–35–36), 194–200. http://sportmont.ucg.ac.me/clanci/SportMont_Septembar_2012_Markovic_194-200.pdf [In Serbian]

Marković, Ž. (2016). The Structure of Physical Education Lesson. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu. [In Serbian]

Martinović, D. (2003). Achievements in physical education teaching – motor, morphological and psychological characteristics. Beograd: Interprint. [In Serbian]

Martinović, D. (2010). Theoretical Basics of Physical Education Teaching and Sport Methodology. Beograd: Školska knjiga. [In Serbian]

Milanović, I. (2007). Effects of Programmed Physical Education Instruction at Junior School Age. Fizička kultura, 61 (1–2), 43–56. https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0350-3828/2007/0350-38280702043M.pdf [In Serbian]

Milanović, I. i Radisavljević, S. (2007). Students’ and Parents’ Attitudes Towards Physical Education and Workout. Nastava i vaspitanje, 2 (56), 141–150. [In Serbian]

Milanović, I. i Radisavljević Janić, S. (2015). Monitoring primary school pupils’physical abilities in physical education teaching. Beograd: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja. [In Serbian]

Milanović, I. i Radisavljević-Janić, S. (2018). Improving the Quality and Efficiency of Physical Education in the Republic of Serbia. In: Lazarević, E. et al. (eds). Improving the Quality and Accessibility of Education in Serbia (279–292). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. https://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/handle/123456789/397/bitstream_939.pdf?sequence=1&isAllowed=y [In Serbian]

Milanović, Lj. i Stamatović, M. (2004). Physical Education Teaching Methodology. Užice: Učiteljski fakultet. [In Serbian]

Rulebook on the National Curicullum for the First, Second, Third and Fourth Grade of Primary Education and the Syllabus for the Thirtd Grade of Primary Education, no. 1/2005.

Rulebook on the Syllabus for the Fourth Grade of Primary Education, no. 3/2006.

Rulebook on the Syllabus for the Fourth Grade of Primary Education, no. 11/2019.

Radisavljević Janić, S, Milanović, I. i Lazarević, D. (2012). Physical Activity in Adolescence: Age and Gender Differencies. Nastava i vaspitanje, 61 (1), 183–194. file:///C:/Users/nenad.sindjelic/Downloads/niv-01-12-1.pdf [In Serbian]

Radisavljević Janić, S. i Milanović, I. (2019). Physical Education in the Republic of Serbia. Fizička kultura, 73 (1), 61–71. DOI: 10.5937/fizkul1901061R [In Serbian]

Radisavljević Janić, S, Lazarević, Lj, Lazarević, D, Milanović, I. (2020). Predictors of Physical Activity in Early Adolescence: The Contribution of Physical Fitness and Physical Self-Concept. Fizička kultura, 74 (2), 140–151. DOI: 10.5937/fizkul2002000R [In Serbian]

Radojević, J. (1999). Physical Education in Junior Grades. Nastava i vaspitanje, XLVIII, br. 1–2, 83–93. [In Serbian]

Sinđelić, N, Branković, D. i Pelemiš, V. (2023). Relations between Motor Abilities and Morphological Characteristics as Predispositions of Students for Sports. Inovacije u nastavi, 36 (2), 142–154. DOI: 10.5937/inovacije2302142S [In Serbian]

Skembler, G. (2007). Sport and Society: History, Power and Culture. Beograd: Clio. [In Serbian]

Stamatović, M, Šekeljić, G, Bojović, Ž, Marković, Ž. (2012). Teacher in Physical Education. Sport Mont, 10 (34–35–36), 401–407. http://sportmont.ucg.ac.me/clanci/SportMont_Septembar_2012_Stamatovic_401-407.pdf [In Serbian]

Stamatović, M. (2016). Organization and Quality of Physical Education in Early Primary School Teaching. Užice: Učiteljski fakultet. [In Serbian]

Šekeljić, G. (2017). Planning and Programming Physical Education Teaching Units. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta Užice, 19, 183–198. https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/2560-550X/2017/2560-550X1719183S.pdf [In Serbian]

Šepa, M. (1966). Physical Education Teaching Methodology – Textbook for Primary School Teachers and Schools for General Education. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke Republike Srbije. [In Serbian]

Van Stralen et al. (2014). Measured sedentary time and physical activity during the school day of European 10-to 12-year-old children: The ENERGY project. Journal of Science and Medicine in Sport, 17, 201–206. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23707474/

Višnjić, D. i Martinović, D. (2005). Physical Education Teaching Methodology. Beograd: BIGZ. [In Serbian]

Law on the Fundamentals of the Education System. RS Official Gazette no. 88/2017, 27/2018 – the other Law, 10/2019, 27/2018 – the other Law, 6/2020, 129/2021 & 92/2023) [In Serbian]

WHO (2018). Global action plan on physical activity 2018–2030: more active people for a healthier world. Geneva: World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/9789241514187

Broj časopisa
Rubrika
Pregledni naučni rad