Registracija i prijava su obavezne ako želite da ovim putem ponudite rad za objavljivanje i proveravate njegov trenutni status u procesu recenzije i uređivanja.

Uslovi za prijavu rukopisa

U postupku prijavljivanja rukopisa, autor je dužan da potvrdi da rukopis zadovoljava dole navedene uslove za objavljivanje. Ako ti uslovi nisu ispunjeni, prijavljeni rukopis može biti odbijen.
  • Prijavljeni prilog nije prethodno objavljivan, niti se nalazi u procesu odlučivanja za objavljivanje u nekom drugom časopisu. U suprotnom, detaljno obrazloženje navodi se pod "Komentari uredniku".
  • Rad je napisan u skladu sa etičkim standardima koji važe za naučnoistraživačke radove, uz poštovanje principa dobrobiti i dostojanstva učesnika u istraživanju, kao i zaštite njihove privatnosti.
  • Datoteka koja sadrži rad je u Microsoft Word formatu.
  • Tekst je pisan fontom Times New Roman, veličina fonta 12, prored 1,5; za isticanje je korišćen kurziv (italik), a ne podvlačenje (sem eventualno za URL adrese).
  • URL adrese za Internet reference su priložene.
  • Ilustracije, slike i tabele su smeštene na odgovarajućim mestima u tekstu, a ne kao prilog na njegovom kraju; citirana literatura je data u posebnom odeljku na kraju rada (pa i onda kada se navodi u fus-notama).
  • Tekst ispunjava stilske i bibliografske zahteve navedene u Uputstva autorima, koji se nalaze u rubrici "Info"."
  • Poštovano je uputstvo Kako osigurati anonimnost recenzije (ako se prilog nudi za rubriku koja podleže recenziji).
  • Sažeci i ključne reči dati su na dva jezika (a) srpskom i (b) engleskom, odnosno izuzetno na nekom drugom svetskom jeziku ako se taj rasprostranjeno koristi u određenoj oblasti nauke.

Uputstvo autorima

UPUTSTVO ZA AUTORE

Nastava i vaspitanje je časopis u kojem se objavljuju originalni naučni i pregledni radovi pedagoške tematike.


Dostavljanje radova

Radovi se dostavljaju putem onlajn sistema za uređivanje časopisa (Asistent) razvijenog od strane Centra za evaluaciju u obrazovanju i nauci (CEON). Registracija i postavljanje rukopisa u ovaj sistem vrši se u nekoliko jednostavnih  koraka. Izuzetno, ukoliko autori imaju poteškoća sa postavljanjem rada preko sistema Asistent, moguće je radove dostaviti i direktno elektronskom poštom na adresu: casopis@pedagog.rs.

Tekstove je potrebno pripremiti u skladu sa tehničkim uputstvima datim u Uputstvu za autore. Obaveza autora je da šalju isključivo originalne radove koji nisu objavljeni ili istovremeno ponuđeni nekom drugom časopisu. U skladu sa tim autori su dužni da uz rad dostave i popunjenu i potpisanu Izjavu o autorstvu (dokument se nalazi na sajtu časopisa).

Dokument sa tekstom rada treba da bude očišćen od ličnih podataka i drugih informacija koje ugrožavaju anonimnost autora (podaci o projektu, ili učešće u prethodnim istraživanjima). Lični podaci se dostavljaju u za to predviđenom mestu u sistemu Asistent.

Registracija i prijava rukopisa

Registracija

Registracija se vrši na početnoj stranici časopisa Nastava i vaspitanje u Asistentu. Кlikom na dugme Registracija koje se nalazi u gornjem desnom uglu dobija se ekranska forma koja sadrži odeljke Moj profil i Prijava gde je potrebno uneti sve tražene podatke, čime ćete automatski biti registrovani kao autor i čitalac u časopisu. Pored toga, tu su i tri opcije za odabir, od kojih je obavezna prva kojom dajete saglasnost sa izjavom o privatnosti. Preostale dve opcije nisu obavezne. Odabirom treće opcije, bićete registrovani i kao recenzent. Nakon unosa traženih podataka i odabira željenih opcija, kliknite na dugme Registracija koje se nalazi u donjem levom uglu strane.

Prijava rukopisa za časopis

Prijavite se na sistem Asistent korisničkim imenom i lozinkom koje ste kreirali prilikom registracije. U meniju na levoj strani ekranske forme nalazi se stavka Rukopisi, u okviru koje se nalaze kartice Moja zaduženja i Arhiva. U okviru kartice Moja zaduženja kliknite na dugme Novi rukopis (desno). Detaljne koraci za prijavu rada se nalaze u Podsetniku za prijavu radova.

Unos novog rukopisa odvija se u 5 koraka  

1. Početak: odaberite jezik rukopisa, odaberite rubriku (tip dokumenta), označite sve uslove za predaju rukopisa, ukoliko je potrebno unesite komentare za urednika, označite saglasnost u vezi sa izjavom o privatnosti i kliknite na Sačuvaj i nastavi.

2. Polaganje rukopisa. U ovom koraku prilažete datoteku/e sa rukopisom. Rukopis može imati jednu komponentu (tekst rukopisa), ili više njih (uz tekst rukopisa još i sliku, skup podataka i slično). Za svaku komponentu moguće je postaviti datoteku. U delu Polaganje datoteke, prvo odaberite komponentu rukopisa koju unosite. Datoteku možete dodati prevlačenjem u odgovarajuće polje ili klikom na Postavi datoteku. Nakon toga, klikom na Nastavi, prelazite na deo Pregled gde možete izmeniti naziv datoteke ukoliko je potrebno i ponovo nastaviti. U delu Potvrda možete završiti postavljanje datoteke (klikom na Završi) ili nastaviti sa dodavanjem sledećih datoteka ukoliko ih imate i ponoviti čitav proces polaganja datoteke.

3. Unos metapodataka. U ovom koraku potrebno je uneti naslov, podnaslov, sažetak i ključne reči na srpskom i engleskom jeziku, kao i autore i spisak referenci. Svaku ključnu reč potrebno je pojedinačno uneti, odnosno odvajati ključne reči pritiskom na taster Enter ili zarezom. U slučaju da postoji više autora, za dodavanje svakog sledećeg, koristiti dugme Dodaj autora u desnom uglu. Pri unosu referenci, svaka referenca mora biti u novom redu, bez nabrajanja. Unete podatke sačuvajte i nastavite na sledeći korak (Sačuvaj i nastavi).

4. Potvrda. Pre nego što završite prijavu rukopisa, možete se vratiti na prethodne korake i još jednom ih proveriti. U slučaju da uočite da ste pogrešno uneli neku datoteku i da je morate menjati, u padajućem meniju označite onu datoteku koju ćete menjati i postavite onu koju želite (inače, ostavite ponuđenu opciju: Ovo nije izmenjena verzija postojeće datoteke). Кada se uverite da je sve u redu, kliknite na Završi prijavu rukopisa.

5. Naredni koraci. U okviru ove stavke dobijate obaveštenje o uspešno podnetom rukopisu i mogućim narednim koracima: 1. Uraditi recenziju za prijavljeni rukopis (ukoliko ste u našem sistemu registrovani i kao recenzent i dobili ste neki rukopis na recenziju), 2. Prijaviti novi rukopis (ukoliko želite) i 3. Vratiti se na korisničku stranu. Кada izaberete opciju Vratiti se na korisničku stranu dobićete uvid u rukopise koje ste podneli i fazu u kojoj se trenutno nalaze.

Postavljanje izmenjene verzije za drugi krug recenzije

Кada dobijete obaveštenje o odluci urednika, potrebno je da se prijavite u sistem. Ispod naslova rukopisa nalazi se obaveštenje u vezi sa odlukom. U slučaju da recenzenti traže izmene, obaveštenje je: Rukopis se mora ponovo postaviti i poslati u drugi krug recenzije. Кlikom na rukopis otvara se novi prozor, gde u okviru stavke Pregled, pod Obaveštenja, autor može videti imejl poslat od strane urednika koji uključuje i sugestije recenzenata. Izmenjena verzija postavlja se u deo Izmenjene verzije (u okviru stavke Recenzija), putem opcije Postavi datoteku. Nakon toga, rukopis je ponovo postavljen, radi drugog kruga recenzije.

Кada dobijete obaveštenje o konačnoj pozitivnoj odluci urednika (Objaviti bez izmena), informacija o toj odluci će biti vidljiva u Statusu rada i time će rukopis preći u fazu lekture.

Detaljnija uputstva za prijavu rukopisa, postavljanje izmenjene verzije i komunikaciju sa lektorom možete pronaći u Asistentu u okviru kartica Podsetnik i Pomoć koje se nalaze u gornjem desnom uglu glavnog menija.

Etičke norme

Dostavljeni radovi moraju biti napisani u skladu sa etičkim standardima koji važe za naučnoistraživačke radove, uz poštovanje principa dobrobiti i dostojanstva učesnika u istraživanju, kao i zaštite njihove privatnosti (za dodatne informacije, konsultovati poslednju verziju APA Publication Manual).

Ocenjivanje radova

Nakon prijema radova urednici obavljaju pregled radova i donose odluku o tome koji radovi ulaze u proces recenziranja. Ukoliko se rad tematski ne uklapa u koncepciju časopisa, ne uvažava etičke norme ili nije usklađen sa Uputstvom za autore, autori se obaveštavaju o tome da rad ne može biti prihvaćen.  

Radove koji uđu u proces recenziranja, procenjuju dva kompetentna recenzenta. Recenzenti ne znaju identitet autora, niti autori dobijaju podatke o identitetu recenzenata. Nakon recenziranja, Uredništvo donosi odluku o objavljivanju, korekciji ili odbijanju rada. Autori dobijaju recenzije i informaciju o odluci Uredništva.

Prilikom dostavljanja korigovane verzije rada, autori su dužni  da u pisanoj formi Uredništvo upoznaju sa svim izvršenim izmenama (broj stranice na kojoj se nalazi izmena i označavanje mesta na kome je promena izvršena), kao i da u tekstu jasno označe izvršene izmene u skladu sa preporukama recenzenata.

Radovi se nakon prihvatanja za objavljivanje upućuju na softversku proveru na plagijarizam. Ukoliko rezultati provere pokažu da rad sadrži plagirani tekst, rad neće biti objavljen i pored pozitivnih recenzija.

Objavljivanje radova

Ukoliko je rad napisan na srpskom jeziku autori su dužni da dostave prevod apstrakta na engleski jezik.

Autori će na uvid dobiti tekst koji je pripremljen za štampu kako bi se obezbedila konačna verifikacija pre objavljivanja. Ovaj korak ne dozvoljava dodavanje novog teksta ili značajnije promene u radu.

Troškovi objavljivanja radova

Objavljivanje rada u časopisu Nastava i vaspitanje se ne naplaćuje. Izdavač časopisa snosi troškove lekture, tehničke pripreme i štampanja radova.

 

Tehnička uputstva za pisanje rada

Jezik rada

Rad se dostavlja u tekst procesoru Microsoft Word, stranica A4 formata, font Times New Roman, veličina slova 12, prored 1,5.

Rad se dostavlja na srpskom (koristi se ćirilično pismo – Serbian, cyrillic) ili engleskom jeziku.

Dužina rada

Obim rada obuhvata jedan autorski tabak, odnosno do 30.000 znakova s praznim mestima. Izuzetno, pregledni radovi i radovi koji predstavljaju teorijske analize mogu da budu dužine do 50.000 znakova. U obim nisu uračunati apstrakt i spisak korišćene literature na kraju rada. Urednici zadržavaju pravo da donose odluku o objavljivanju radova dužeg obima od predviđenog ukoliko tematika rada i/ili predmet istraživanja to zahtevaju i ukoliko se radi o naučnim tekstovima visokog nivoa kvaliteta.

Elementi i struktura rada

Naslov rada. Naslov rada treba da bude koncizan, precizno formulisan i formatiran kao rečenica, bold, centrirano, veličina slova 14.

Apstrakt. Apstrakt treba da ima od 150 do 250 reči. Ukoliko je reč o radu koji predstavlja prikaz obavljenog istraživanja, apstrakt treba da sadrži sledeće elemente: značaj problema istraživanja, ciljeve istraživanja, metodologiju istraživanja, ključne rezultate istraživanja, zaključke i pedagoške implikacije. U slučaju preglednog rada ili rada koji predstavlja teorijsku analizu, apstrakt treba da sadrži: problem koji se u radu razmatra, prikaz strukture rada, ključne postavke koje se daju u radu i zaključke. Apstrakt treba da bude napisan u jednom pasusu, bez pozivanja na reference, veličina slova 11, obostrano poravnan.

Кljučne reči. Uz apstrakt se navode ključne reči (do pet) na jeziku rada. Кljučne reči treba da budu relevantne za problematiku kojom se rad bavi i pogodne za pretraživanje. Preporučujemo korišćenje tezaurusa, kao što je npr. ERIC: https://eric.ed.gov/?ti=all   

Struktura rada. Rad je potrebno strukturirati na logički uređen način. Rad koji predstavlja prikaz obavljenih istraživanja treba da sadrži sledeće celine: uvod, predstavljanje teorijskih osnova istraživanja, opis metodologije istraživanja, prikaz rezultata istraživanja sa diskusijom (uz navođenje pedagoških implikacija obavljenog istraživanja) i zaključke. Pregledni rad ili rad koji predstavlja teorijsku analizu, pored uvoda i zaključaka treba da bude logički strukturiran u skladu sa osnovnom temom rada.

Naslovi i podnaslovi odeljaka. Naslovi i podnaslovi odeljaka ne označavaju se numerički, potrebno ih je jasno i precizno formulisati i formatirati prema uputstvu prikazanom u Tabeli 1.

Tabela 1

Način formatiranja naslova i podnaslova odeljaka prema nivoima

Nivo

Način formatiranja

1

Centrirano, bold, font 12

2

Levo poravnanje, bold, font 12

3

Levo poravnanje, bold i kurziv, font 12

4

        Uvučeno, bold, font 12, tačka na kraju. (tekst u nastavku).

5

        Uvučeno, bold i kurziv, font 12, tačka na kraju. (tekst u nastavku).

Napomena. Primeri formata dati su samo za naslove i podnaslove odeljaka i ne odnose se na naslov rada.

Tabele i grafikoni. Svaka tabela, odnosno grafikon označava se odgovarajućim brojem.  Jasno i precizno formulisan naslov tabele ili grafikona daje se u novom redu, u kurzivu. Naslov tabela ili grafikona treba da bude pozicioniran iznad tabele ili grafikona (videti Tabelu 1 ovog uputstva). Sve skraćenice navedene u tabelama i grafikonima treba da budu objašnjene. U objašnjenju (legendi), ispod tabele ili grafikona reč napomena piše se kurzivom sa tačkom na kraju reči (Napomena. ili Note. u zavisnosti od jezika rada, videti primer u Tabeli 1). Tabele ne treba da sadrže vertikalne linije. Horizontalne linije treba koristiti samo između zaglavlja tabele i prikazanih podataka (kao na primeru u Tabeli 1) i na dnu tabele. Izuzetno, horizontalne linije dozvoljene su i u okviru samog zaglavlja ukoliko to doprinosi preglednosti tabele.

Tabele i grafikone priložiti u Microsoft Word formatu, kreirati i dostaviti u programu koji omogućava njihovo dodatno uređivanje. Informacije na grafikonima se ne ističu bojama, već šrafiranjem. Digitalne fotografije ili slike dostavljaju se u rezoluciji najmanje 300 dpi, grayscale color mode.

Oznake statističkih testova i mera. Sve oznake statističkih testova i mera pisati kurzivom u celom tekstu rada, uključujući i tabele (M, SD, F, t, p).

Fusnote i skraćenice. Fusnote i skraćenice trebalo bi izbegavati.

Reference u radu. Pozive na izvore u tekstu i spisak korišćene literature na kraju rada treba dati u skladu sa APA stilom (APA Citation Style - American Psychological Association 7th Edition, https://apastyle.apa.org/instructional-aids/reference-examples.pdf).

U spisku korišćene literature na kraju rada i u zagradama u tekstu sve reference, uključujući one na srpskom jeziku, navode se latinicom. Prezimena stranih autora u radu pisanom na srpskom jeziku se transkribuju – fonetskim pisanjem prezimena. U zagradi se obavezno navode u originalu, na primer: Skot (Scott, 2004).

Pozive na izvore u tekstu dati u zagradama uz navođenje: prezimena autora, godine izdanja korišćenog izvora i broja stranice ukoliko se radi o citatu. Navođenje više autora u zagradi urediti abecednim redom prema početnom slovu prezimena autora, a ne hronološki. Ako su u pitanju dva autora, u zagradi se navode oba autora. Ukoliko je više od dva autora navodi se prezime prvog autora skraćenica „i sar.“ ili „et al.“ (u zavisnosti od jezika na kom je rad objavljen).

Reference na kraju rada.  Spisak korišćene literature obuhvata isključivo izvore na koje se autor poziva u radu. Reference se navode abecednim redom po prezimenima autora. Ako se navodi više radova istog autora, radovi se izlažu hronološkim redom (od najstarijeg ka najnovijem radu). Ukoliko postoji više radova istog autora sa istom godinom objavljivanja, radovi se označavaju slovima a, b, c itd., uz godinu izdanja u zagradi (npr: 2012a, 2012b). Ukoliko ima više autora, referenca se navodi prema prezimenu prvog autora, ali sadrži prezimena i inicijale ostalih autora. Na spisku korišćene literature na kraju rada ne stavljaju se redni brojevi ispred referenci.

Primeri navođenja referenci na spisku korišćene literature na kraju rada:

Кnjiga: Referenca sadrži prezime i inicijale svih autora, godinu izdanja u zagradi, naslov knjige (kurzivom) i naziv izdavača. Ukoliko je knjiga u Web izdanju, neophodno je dodati i internet adresu sa koje je preuzeta.

Apple, M. W. (2012). Ideologija i kurikulum. Fabrika knjiga.

Članak u časopisu: Referenca sadrži prezime i inicijale svih autora, godinu izdanja u zagradi, naslov članka, pun naziv časopisa (kurzivom), volumen (kurzivom), broj, stranice i, ukoliko je dostupno, DOI oznaku (u https:// formi).

Colić, V. (2012). Roditelji i vaspitači o pripremi dece za polazak u školu. Pedagogija, 67(2), 252-260.

Emmer, E. T., & Stough, L. M. (2001). Classroom management: A critical part of educational psychology, with implications for teacher education. Educational Psychology, 36(2), 103-112. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3602_5

Poglavlje u knjizi (tematskom zborniku): Referenca sadrži prezime i inicijale svih autora, godinu izdanja u zagradi, naziv poglavlja, inicijale i prezime svih urednika, naslov knjige (kurzivom), prvu i poslednju stranicu poglavlja u zagradi i naziv izdavača.

Maksić, S. i Pavlović, J. (2013). Nastava koja podržava kreativnost. U R. Nikolić (ur.), Nastava i učenje, Kvalitet vaspitno-obrazovnog procesa (str. 53-64). Učiteljski fakultet u Užicu Univerziteta u Kragujevcu.

Cruse, D. A. (2002). Hyponymy and its varieties. In R. Green, C. A. Bean, & S. H. Myaeng (Eds.), The semantics of relationships: An interdisciplinary perspective (pp. 3-22). Kluwer Academic Publishers.

Naučni skupovi i konferencije – radovi štampani u celini: Referenca sadrži prezime i inicijale svih autora, godinu izdanja, naslov priloga, inicijale i prezime svih urednika, naslov izdanja (kurzivom), prvu i poslednju stranicu priloga i naziv institucije – organizatora skupa.

Spasenović, V., Vujisić Zivković, N., & Skubic Ermenc, K. (2012). The role of comparative pedagogy in the training of pedagogues in Serbia and Slovenia. In N. Popov, C. Wolhuter, B. Leutwyler, G. Hilton, J. Ogunleye, & P. Almeida (Eds.), International perspectives on education, BCES Conference (pp. 36-42). Bulgarian Comparative Education Society.

Doktorske disertacije i magistarske teze: Referenca sadrži ime autora, godinu, naziv dokumenta (kurzivom), naznaku: doktorska disertacija ili magistarska teza, bazu u kojoj je objavljena, broj disertacije u bazi ukoliko je preuzet iz baze.

Stamatović, J. (2013). Samovrednovanje nastavnika u funkciji unapređivanja vaspitno-obrazovnog rada (doktorska disertacija). NaRDUS (123456789/3226)

Web izvor (novinski članak, blog, dokument): Referenca sadrži ime autora, godinu, mesec i datum objavljivanja (ukoliko su navedeni), naziv dokumenta (kurzivom), naziv Web stranice i internet adresu sa koje je preuzet.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020, March 27). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCASE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Zvanična dokumenta: Referenca sadrži naziv dokumenta (kurzivom), godinu objavljivanja, naziv glasila, broj.

Pravilnik o programu svih oblika rada stručnih saradnika (2012). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 5/2012.

Prilozi i dodatni materijali. Uz osnovni tekst autori mogu dostaviti Uredništvu i priloge, odnosno dodatni materijal koji je od značaja za potpunije razumevanje sadržaja rada.

Izjava o privatnosti

Vaše ime i adresa e-pošte pod kojima ste se registrovali koristiće se isključivo u okviru ovog servisa i neće biti ustupani bilo kome, ni pod kojim uslovima.