Presence of music elements in teaching Spanish as a foreign language

  • Sanja Maričić Mesarović University of Novi Sad, Faculty of Philosophy, Department of Romance Studies
  • Мирјана Матовић Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Нови Сад
Keywords: music, Spanish as a foreign language, language skills and competences, affective factors

Abstract


This article aims to analyze the presence of musical elements as well as the importance of the use of music in the process of learning a foreign language (FL) with a focus on the teaching Spanish as a foreign language at the Faculty of Philosophy of the University of Novi Sad (FFUNS). Music and language have numerous common characteristics that are recognizable through rhythm, melody, intonation, dynamics and represent a form of continuous mutual communication. Music stimulates the activity of the right hemisphere of the brain, thus encouraging creativity and imagination as key motivators in the learning process. In foreign language teaching, music can provide lexical and cultural input. Our research deals with the analysis of the presence of elements related to music in the textbooks used in the teaching Spanish as a foreign language at FFUNS. The quantitative analysis of the corpus identified examples that represent musical content or refer to musical elements within the teaching. The aim of this research is to identify which musical content is present in the textbooks and at what level of learning Spanish as a FL (A1-B2) and which language competences and skills develop with the help of found content. This research has confirmed that musical content can be used for the purpose of practicing and improving language skills, and for the purpose of developing and enriching students' lexical, grammatical and intercultural competence.

Author Biography

Мирјана Матовић, Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Нови Сад

Мирјана Матовић рођена је 1976. године у Београду. Студије етномузикологије завршила је на Факултету музичке уметности у Београду, а студије шпанског језика и хиспанске књижевности на Филолошком факултету у Београду. Докторирала је на Филолошком факултету Универзитета у Београду, Србија (2014) и запослена је на Високој школи струковних студија за образовање васпитачау Новом Саду. Области њених научних интересовања су музичка методологија, савремене хиспанске и светске културе, настава страних језика. Учествовала је као предавач и организатор на више од 10 домаћих и међународних конференција. Објавила је више од 20 радова из области музичке методологије, савремене културе, социолингвистике у оквиру музичко-уметничког контекста. Била је део више од 5 националних и међународних пројеката, а такође је била и главни уредница часописа Кругови детињства.

 

References

Литература

Byram, M., et al. (2002). Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching. A Practical Introduction for Teachers. Strasbourg: 363 Council of Europe.

Bernal Vázquez, J. y Calvo Niño, M. L. (2000): Didáctica de la música. La expresión musical en educación infantil. Málaga: Ediciones Aljibe

Bolduc, J., & Evrard, M. (2017). Music Education From Birth to Five: An Examination of Early Childhood Educators’ Music Teaching Practices. Research & Issues in Music Education, 13(1), 1-20. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1151097.pdf

Campbell, D. (2001): El efecto Mozart para niños: despertar con música el desarrollo y creatividad de los niños. Barcelona: Urano

Fried, R., & Berkowitz, L. (1979). Music hath charms … and can influence helpfulness. Journal of Applied Social Psychology, 9(3), 199–208. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1979.tb02706.x

Fonseca Mora, M.C., et al. (2015a). Beneficios del entrenamiento musical para el aprendizaje de una lengua extranjera. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 12, 29-36.

https://doi.org/10.5209/rev_RECIEM.2015.v12.46500.

Fonseca Mora, M.C., et al. (2015b). Musical plus phonological input for young foreign language readers. Frontiers in Psychology, 6, 1-9 doi: 10.3389/fpsyg.2015.00286

Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós

Glavaš, O. (2022). Uloga afektivnih faktora u učenju stranog jezika. Bjelovarski učitelj, 27(1-3), 65-71

Harrer, G., & Harrer, H. (1977). Music, Emotion and Autonomic function. In: Macdonald Critchley & Henson R.A., (eds.). Music and the Brain. Studies in the Neurology of Music (pp. 202-216). Butterworth-Heinemann. https://doi.org/10.1016/B978-0-433-06703-0.50019-X

Kováčiková, E. (2018). Learning languages through music, Teaching music through languages.

https://www.researchgate.net/publication/324218243_Learning_Languages_through_Music_Teaching_Music_through_Languages

Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second language Acquisition. Oxford: Pergamon Press.

Krashen, S. and Terrell, T. (1983). The natural approach: language acquisition in the classroom. Oxford: Pergamon Press

Lozanov, G. (1978). Suggestology and outlines of Suggestopedia. New York: Gordon and Breach.

Matović, M., Vetnić, N. (2020). IT tehnologije u razvoju muzičke pismenosti deteta predškolskog uzrasta. Pedagoška stvarnost, 66(1), 28-41.

https://doi.org/10.19090/ps.2020.1.28-41

Милошевић, Б. и сар. (2019). Модел интегрисане методичке праксе. Нови Сад: Висока школа струковних студија за образовање васпитача.

North, A. C., & Hargreaves, D.J. (1995). Subjective complexity, familiarity, and liking for popular music. Psychomusicology: A Journal of Research in Music Cognition, 14(1-2), 77–93. https://doi.org/10.1037/h0094090

Основе програма предшколског васпитања и образовања (2018). Службени гласник РС – Просветни гласник број 16/2018.

Pascual Mejía, P. (2006): Didáctica de la música. Madrid: Prentice Hall

Pérez Aldeguer, S. (2008). El Ritmo: una herramienta para la integración social. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 23, 189-196.

Radić-Bojanić, B. (2019). Interkulturalnost i kulturni identitet nastavnika engleskog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Редли, Ј. (2011). Употреба аутентичних песама у настави српског језика као страног. Зборник радова са Трећег конгреса Примењена лингвистика данас – између теорије и праксе (305–316). Друштво за примењену лингвистику Србије – Филозофски факултет – Филолошки факултет.

Runfola, M. et al (2012). Effect of Music Instruction on Preschoolers’ Music Achievement and Emergent Literacy Achievement. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 192, 7-27.

Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

Tallal, P., & Gaab, N. (2006). Dynamic auditory processing, musical experience and language development. Trends in Neurosciences 29(7), 382–390.

ЗЕОЖЈ. Savet Evrope. (2003). Zajednički evropski okvir za žive jezike. Podgorica: Ministarstvo prosvjete i nauke.

Веб-извори

Campus difusión https://campus.difusion.com/

Formespa http://formespa.rediris.es/actividades/canciones-a1-a2/

Marcolele https://marcoele.com/actividades/canciones/

todoELE http://www.todoele.net/contenido-cultural/canciones

Корпус

Corpas J. et al. (2014a). Aula Internacional 1. Barcelona: Difusión.

Corpas J. et al. (2014b). Aula Internacional 2. Barcelona: Difusión.

Corpas J. et al. (2014c). Aula Internacional 3. Barcelona: Difusión.

Corpas J. et al. (2014d). Aula Internacional 4. Barcelona: Difusión.

Corpas J. et al. (2014e). Aula Internacional 5. Barcelona: Difusión.

Published
2025/03/18
Section
Članci