Присуство музичких елемената у настави шпанског као страног језика
Sažetak
Овај чланак има за циљ да анализира присуство музичких елемената као и значај употребе музике у процесу учења страног језика (СЈ) са фокусом на наставу шпанског као страног језика на Филозофском факултету Универзитета у Новом Саду (ФФУНС). Музика и језик имају бројне заједничке карактеристике које су препознатљиве кроз ритам, мелодију, интонацију, динамику и представљају вид непрекидне међусобне комуникације. Музика стимулише активност десне хемисфере мозга чиме подстиче креативност и машту као кључне мотиваторе у процесу учења. У настави страног језика музика може омогућити лексички и културни инпут. Наше истраживање се бави анализом присуства елемената који у вези са музиком у уџбеницима који се користе у настави шпанског као страног језика на ФФУНС. Квантитативном анализом корпуса издвојени су примери који представљају музички садржај или упућују на музичке елементе у оквиру наставе Циљ рада је идентификовати који музички садржаји су присутни у уџбеницима и на ком нивоу учења шпанског као страног језика (А1-Б2) те које језичке компетенције и вештине се развијају уз помоћ пронађених садржаја. Ово истраживање је потврдило да се музички садржаји могу користити у циљу увежбавања и усавршавања језичких вештина, те у сврху развијања и богаћења лексичке, граматичке и интеркултурне компетенције ученика.
Reference
Литература
Byram, M., et al. (2002). Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching. A Practical Introduction for Teachers. Strasbourg: 363 Council of Europe.
Bernal Vázquez, J. y Calvo Niño, M. L. (2000): Didáctica de la música. La expresión musical en educación infantil. Málaga: Ediciones Aljibe
Bolduc, J., & Evrard, M. (2017). Music Education From Birth to Five: An Examination of Early Childhood Educators’ Music Teaching Practices. Research & Issues in Music Education, 13(1), 1-20. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1151097.pdf
Campbell, D. (2001): El efecto Mozart para niños: despertar con música el desarrollo y creatividad de los niños. Barcelona: Urano
Fried, R., & Berkowitz, L. (1979). Music hath charms … and can influence helpfulness. Journal of Applied Social Psychology, 9(3), 199–208. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1979.tb02706.x
Fonseca Mora, M.C., et al. (2015a). Beneficios del entrenamiento musical para el aprendizaje de una lengua extranjera. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 12, 29-36.
https://doi.org/10.5209/rev_RECIEM.2015.v12.46500.
Fonseca Mora, M.C., et al. (2015b). Musical plus phonological input for young foreign language readers. Frontiers in Psychology, 6, 1-9 doi: 10.3389/fpsyg.2015.00286
Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós
Glavaš, O. (2022). Uloga afektivnih faktora u učenju stranog jezika. Bjelovarski učitelj, 27(1-3), 65-71
Harrer, G., & Harrer, H. (1977). Music, Emotion and Autonomic function. In: Macdonald Critchley & Henson R.A., (eds.). Music and the Brain. Studies in the Neurology of Music (pp. 202-216). Butterworth-Heinemann. https://doi.org/10.1016/B978-0-433-06703-0.50019-X
Kováčiková, E. (2018). Learning languages through music, Teaching music through languages.
Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second language Acquisition. Oxford: Pergamon Press.
Krashen, S. and Terrell, T. (1983). The natural approach: language acquisition in the classroom. Oxford: Pergamon Press
Lozanov, G. (1978). Suggestology and outlines of Suggestopedia. New York: Gordon and Breach.
Matović, M., Vetnić, N. (2020). IT tehnologije u razvoju muzičke pismenosti deteta predškolskog uzrasta. Pedagoška stvarnost, 66(1), 28-41.
https://doi.org/10.19090/ps.2020.1.28-41
Милошевић, Б. и сар. (2019). Модел интегрисане методичке праксе. Нови Сад: Висока школа струковних студија за образовање васпитача.
North, A. C., & Hargreaves, D.J. (1995). Subjective complexity, familiarity, and liking for popular music. Psychomusicology: A Journal of Research in Music Cognition, 14(1-2), 77–93. https://doi.org/10.1037/h0094090
Основе програма предшколског васпитања и образовања (2018). Службени гласник РС – Просветни гласник број 16/2018.
Pascual Mejía, P. (2006): Didáctica de la música. Madrid: Prentice Hall
Pérez Aldeguer, S. (2008). El Ritmo: una herramienta para la integración social. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 23, 189-196.
Radić-Bojanić, B. (2019). Interkulturalnost i kulturni identitet nastavnika engleskog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Редли, Ј. (2011). Употреба аутентичних песама у настави српског језика као страног. Зборник радова са Трећег конгреса Примењена лингвистика данас – између теорије и праксе (305–316). Друштво за примењену лингвистику Србије – Филозофски факултет – Филолошки факултет.
Runfola, M. et al (2012). Effect of Music Instruction on Preschoolers’ Music Achievement and Emergent Literacy Achievement. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 192, 7-27.
Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Tallal, P., & Gaab, N. (2006). Dynamic auditory processing, musical experience and language development. Trends in Neurosciences 29(7), 382–390.
ЗЕОЖЈ. Savet Evrope. (2003). Zajednički evropski okvir za žive jezike. Podgorica: Ministarstvo prosvjete i nauke.
Веб-извори
Campus difusión https://campus.difusion.com/
Formespa http://formespa.rediris.es/actividades/canciones-a1-a2/
Marcolele https://marcoele.com/actividades/canciones/
todoELE http://www.todoele.net/contenido-cultural/canciones
Корпус
Corpas J. et al. (2014a). Aula Internacional 1. Barcelona: Difusión.
Corpas J. et al. (2014b). Aula Internacional 2. Barcelona: Difusión.
Corpas J. et al. (2014c). Aula Internacional 3. Barcelona: Difusión.
Corpas J. et al. (2014d). Aula Internacional 4. Barcelona: Difusión.
Corpas J. et al. (2014e). Aula Internacional 5. Barcelona: Difusión.