Присуство музичких елемената у настави шпанског као страног језика

  • Sanja Maričić Mesarović Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Katedra za romanistiku
  • Мирјана Матовић Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Нови Сад
Ključne reči: музика, шпански као страни језик, језичке вештине и компетенције, афективни фактори.

Sažetak


Овај чланак има за циљ да анализира присуство музичких елемената као и значај употребе музике у процесу учења страног језика (СЈ) са фокусом на наставу шпанског као страног језика на Филозофском факултету Универзитета у Новом Саду (ФФУНС). Музика и језик имају бројне заједничке карактеристике које су препознатљиве кроз ритам, мелодију, интонацију, динамику и представљају вид непрекидне међусобне комуникације. Музика стимулише активност десне хемисфере мозга чиме подстиче креативност и машту као кључне мотиваторе у процесу учења. У настави страног језика музика може омогућити лексички и културни инпут. Наше истраживање се бави анализом присуства елемената који у вези са музиком у уџбеницима који се користе у настави шпанског као страног језика на ФФУНС. Квантитативном анализом корпуса издвојени су примери који представљају музички садржај или упућују на музичке елементе у оквиру наставе Циљ рада је идентификовати који музички садржаји су присутни у уџбеницима и на ком нивоу учења шпанског као страног језика (А1-Б2) те које језичке компетенције и вештине се развијају уз помоћ пронађених садржаја. Ово истраживање је потврдило да се музички садржаји могу користити у циљу увежбавања и усавршавања језичких вештина, те у сврху развијања и богаћења лексичке, граматичке и интеркултурне компетенције ученика.

 

Biografija autora

Мирјана Матовић, Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Нови Сад

Мирјана Матовић рођена је 1976. године у Београду. Студије етномузикологије завршила је на Факултету музичке уметности у Београду, а студије шпанског језика и хиспанске књижевности на Филолошком факултету у Београду. Докторирала је на Филолошком факултету Универзитета у Београду, Србија (2014) и запослена је на Високој школи струковних студија за образовање васпитачау Новом Саду. Области њених научних интересовања су музичка методологија, савремене хиспанске и светске културе, настава страних језика. Учествовала је као предавач и организатор на више од 10 домаћих и међународних конференција. Објавила је више од 20 радова из области музичке методологије, савремене културе, социолингвистике у оквиру музичко-уметничког контекста. Била је део више од 5 националних и међународних пројеката, а такође је била и главни уредница часописа Кругови детињства.

 

Reference

Литература

Byram, M., et al. (2002). Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching. A Practical Introduction for Teachers. Strasbourg: 363 Council of Europe.

Bernal Vázquez, J. y Calvo Niño, M. L. (2000): Didáctica de la música. La expresión musical en educación infantil. Málaga: Ediciones Aljibe

Bolduc, J., & Evrard, M. (2017). Music Education From Birth to Five: An Examination of Early Childhood Educators’ Music Teaching Practices. Research & Issues in Music Education, 13(1), 1-20. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1151097.pdf

Campbell, D. (2001): El efecto Mozart para niños: despertar con música el desarrollo y creatividad de los niños. Barcelona: Urano

Fried, R., & Berkowitz, L. (1979). Music hath charms … and can influence helpfulness. Journal of Applied Social Psychology, 9(3), 199–208. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1979.tb02706.x

Fonseca Mora, M.C., et al. (2015a). Beneficios del entrenamiento musical para el aprendizaje de una lengua extranjera. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 12, 29-36.

https://doi.org/10.5209/rev_RECIEM.2015.v12.46500.

Fonseca Mora, M.C., et al. (2015b). Musical plus phonological input for young foreign language readers. Frontiers in Psychology, 6, 1-9 doi: 10.3389/fpsyg.2015.00286

Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós

Glavaš, O. (2022). Uloga afektivnih faktora u učenju stranog jezika. Bjelovarski učitelj, 27(1-3), 65-71

Harrer, G., & Harrer, H. (1977). Music, Emotion and Autonomic function. In: Macdonald Critchley & Henson R.A., (eds.). Music and the Brain. Studies in the Neurology of Music (pp. 202-216). Butterworth-Heinemann. https://doi.org/10.1016/B978-0-433-06703-0.50019-X

Kováčiková, E. (2018). Learning languages through music, Teaching music through languages.

https://www.researchgate.net/publication/324218243_Learning_Languages_through_Music_Teaching_Music_through_Languages

Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second language Acquisition. Oxford: Pergamon Press.

Krashen, S. and Terrell, T. (1983). The natural approach: language acquisition in the classroom. Oxford: Pergamon Press

Lozanov, G. (1978). Suggestology and outlines of Suggestopedia. New York: Gordon and Breach.

Matović, M., Vetnić, N. (2020). IT tehnologije u razvoju muzičke pismenosti deteta predškolskog uzrasta. Pedagoška stvarnost, 66(1), 28-41.

https://doi.org/10.19090/ps.2020.1.28-41

Милошевић, Б. и сар. (2019). Модел интегрисане методичке праксе. Нови Сад: Висока школа струковних студија за образовање васпитача.

North, A. C., & Hargreaves, D.J. (1995). Subjective complexity, familiarity, and liking for popular music. Psychomusicology: A Journal of Research in Music Cognition, 14(1-2), 77–93. https://doi.org/10.1037/h0094090

Основе програма предшколског васпитања и образовања (2018). Службени гласник РС – Просветни гласник број 16/2018.

Pascual Mejía, P. (2006): Didáctica de la música. Madrid: Prentice Hall

Pérez Aldeguer, S. (2008). El Ritmo: una herramienta para la integración social. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 23, 189-196.

Radić-Bojanić, B. (2019). Interkulturalnost i kulturni identitet nastavnika engleskog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Редли, Ј. (2011). Употреба аутентичних песама у настави српског језика као страног. Зборник радова са Трећег конгреса Примењена лингвистика данас – између теорије и праксе (305–316). Друштво за примењену лингвистику Србије – Филозофски факултет – Филолошки факултет.

Runfola, M. et al (2012). Effect of Music Instruction on Preschoolers’ Music Achievement and Emergent Literacy Achievement. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 192, 7-27.

Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

Tallal, P., & Gaab, N. (2006). Dynamic auditory processing, musical experience and language development. Trends in Neurosciences 29(7), 382–390.

ЗЕОЖЈ. Savet Evrope. (2003). Zajednički evropski okvir za žive jezike. Podgorica: Ministarstvo prosvjete i nauke.

Веб-извори

Campus difusión https://campus.difusion.com/

Formespa http://formespa.rediris.es/actividades/canciones-a1-a2/

Marcolele https://marcoele.com/actividades/canciones/

todoELE http://www.todoele.net/contenido-cultural/canciones

Корпус

Corpas J. et al. (2014a). Aula Internacional 1. Barcelona: Difusión.

Corpas J. et al. (2014b). Aula Internacional 2. Barcelona: Difusión.

Corpas J. et al. (2014c). Aula Internacional 3. Barcelona: Difusión.

Corpas J. et al. (2014d). Aula Internacional 4. Barcelona: Difusión.

Corpas J. et al. (2014e). Aula Internacional 5. Barcelona: Difusión.

Objavljeno
2025/03/18
Broj časopisa
Rubrika
Članci