Употреба модела Чет Џи-Пи-Ти (ChatGPT) у високом образовању

Ključne reči: ChatGPT, students, artificial intelligence, higher education

Sažetak


Убрзани развој технологије довео је до креирања модела вештачке интелигенције Чет Џи-Пи-Ти (ChatGPT) који омогућава генерисање текстова на темељу упита корисника. Премда представља иновацију у домену вештачке интелигенције, овај модел још увек није довољно истражен кроз емпиријске студије. Стога је спроведено истраживање како би се дубље истражиле перцепције и ставови студената у вези са употребом Чет Џи-Пи-Ти (ChatGPT) у високом образовању, с циљем да се стекне бољи увид у њихову упућеност, ставове и очекивања у вези с овим моделом. Узорком је обухваћено 200 студената Универзитета у Новом Саду, а подаци су анализирани коришћењем програма SPSS и мера дескриптивне статистике. Резултати истраживања упућују на то да студенти у великој мери користе Чет Џи-Пи-Ти (ChatGPT) у академске сврхе, препознајући предности попут уштеде времена и персонализованог искуства учења. Међутим, резултати исто тако показују забринутост студената у вези са могућим смањењем креативности и критичког мишљења, као и са ризицима по приватност корисника. Додатно, већина студената није имала искуства са едукативним радионицама или курсевима усмереним на коришћење Чет Џи-Пи-Ти (ChatGPT) у академском контексту. На основу ових налаза, закључује се да постоји потреба за едукацијом студената о ефикаснијем и одговорнијем коришћењу Чет Џи-Пи-Ти (ChatGPT) у високом образовању. Такође, наглашава се важност даљег истраживања и развоја ресурса како би се студентима пружила адекватна подршка и обука у вези са овим технолошким алатом.

Biografije autora

Tamara Dragojević, Odsek za pedagogiju, Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sad

Asistent na Odseku za pedagogiju

Jovana Turudić, Odsek za pedagogiju, Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu

Saradnik u nastavi na Odseku za pedagogiju

Reference

Abbas, S. G., Ehsan, M., Akbar, G., Rehman, A., Bibi, H., & Sian, Z. H. (2023). Effects of ChatGPT Integration as an Artificial Intelligence Tool for Education and Research: An Exploratory Survey at the University Level. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 20(2), 1993–2017. https://archives.palarch.nl/index.php/jae/article/view/11993
Dempere, J., Modugu, K., Allam, H. & Ramasamy, L. (2023). The impact of ChatGPT on Higher Education. Frontiers in Education 8, 1–13. doi: 10.3389/feduc.2023.1206936
Celik, I., Dindar, M., Muukkonen, H., & Järvelä, S. (2022). The Promises and Challenges of Artificial Intelligence for Teachers: A Systematic Review of Research. TechTrends, 66(4), 616–630. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00715-y
Firaina, R., & Sulisworo, D. (2023). Exploring the Usage of ChatGPT in Higher Education: Frequency and Impact on Productivity. Buletin Edukasi Indonesia, 2(1), 39–46. https://doi.org/10.56741/bei.v2i01.310
Firat, M. (2023). What ChatGPT means for universities: Perceptions of scholars and students. Journal of Applied Learning & Teaching, 6(1), 57–63. https://doi.org/https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.22
Grassini, S. (2023). Shaping the Future of Education: Exploring the Potential and Consequences of AI and ChatGPT in Educational Settings. Education Sciences, 13(7), 692–705. https://doi.org/10.3390/educsci13070692
Halaweh, M. (2023). ChatGPT in Education: Strategies for Responsible Implementation. Contemporary Educational Technology, 15(2), 1–11. https://www.cedtech.net/article/chatgpt-in-education-strategies-for-responsible-implementation-13036
Huallpa, J. J., Flores Arocutipa, J. P., Panduro, W. D., Huete, L. C., Flores Limo, F. A., Herrera, E. E., Alba Callacna, R. A., Ariza Flores, V. A., Medina Romero, M. Á., Quispe, I. M., & Hernández Hernández, F. A. (2023). Exploring the ethical considerations of using Chat GPT in university education. Periodicals of Engineering and Natural Sciences, 11(4), 105–115. http://dx.doi.org/10.21533/pen.v11i4.3770
Khalil, M., & Er, E. (2023). Will ChatGPT Get You Caught? Rethinking of Plagiarism Detection. arXiv preprint arXiv:2302.04335, 1–13. https://doi.org/10.48550/arXiv.2302.04335
Li, Z. (2022). Factors influencing students’ continuous willingness to use e-learning platforms in higher education. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 18(3), 1–11. https://doi.org/10.4018/IJICTE.313424
Limna, P., Kraiwanit, T., Jangjarat, K., Klayklung, P., & Chocksathaporn, P. (2023). The use of ChatGPT in the digital era: Perspectives on chatbot implementation. Journal of Applied Learning & Teaching, 6(1), 64–74. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.32
Ljujić, B., Miljković, J., & Grozdić, V. (2023). ChatGPT and Academic Writing in Higher Education. In: M. Radulović & M. Trajković (Eds.), Towards a more equitable education: From Research To Change, 29th International Scientific Conference “Educational Research and School Practice” (pp. 104–109). Institute for Educational Research, Belgrade, Serbia.
Ma, L. (2021). An immersive context teaching method for college English based on artificial intelligence and machine learning in virtual reality technology. Mobile Information Systems, 2021(2), 1–7. https://doi.org/10.1155/2021/2637439
Makewa, L. N. (2019). Constructivist theory in technology-based learning. In: L. N. Makewa, B. M. Ngussa, & J. M. Kuboja (Eds.), Technology-supported teaching and research methods for educators (pp. 268-287). IGI Global. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-5225-5915-3.ch015
Malik, T., Hughes, L., Dwivedi, Y. K., & Dettmer, S. (2023). Exploring the Transformative Impact of Generative AI on Higher Education. Lecture Notes in Computer Science, 69–77. https://doi.org/10.1007/978-3-031-50040-4_6
Oranga, J. (2023). Benefits of artificial intelligence (ChatGPT) in education and learning: Is ChatGPT helpful? International Review of Practical Innovation, Technology and Green Energy, 3(3), 46–50. https://doi.org/https://doi.org/10.54443/irpitage.v3i3.1250
Ouyang, F., Zheng, L., & Jiao, P. (2022). Artificial Intelligence in Online Higher Education: A Systematic Review of Empirical Research from 2011 to 2020. Education and Information Technologies, 27(6), 7893–7925. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10925-9
Rasul, T., Nair, S., Kalendra, D., Robin, M., de Oliveira Santini, F., Ladeira, W. J., Sun, M., Day, I., Rather, R. A., & Heathcote, L. (2023). The role of ChatGPT in higher education: Benefits, challenges, and future research directions. Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1), 41–56. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.29
Rawas, S. (2023). ChatGPT: Empowering lifelong learning in the digital age of higher education. Education and Information Technologies, 1–14. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12114-8
Shidiq, M. (2023). The use of artificial intelligence-based Chat-GPT and its challenges for the world of education; from the viewpoint of the development of creative writing skills. International Conference on Education, Society and Humanity, 1, 353–357. https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/icesh
Sok, S., & Heng, K. (2024). Opportunities, challenges, and strategies for using ChatGPT in higher education: A literature review. Journal of Digital Educational Technology, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.30935/jdet/14027
Sullivan, M., Kelly, A., & McLaughlan, P. (2023). ChatGPT in higher education: Considerations for academic integrity and student learning. Journal of Applied Learning & Teaching, 6(1), 31–40. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17
Šušnjak, T. (2022). ChatGPT: The End of Online Exam Integrity? arXiv, 22(12), 9–29. https://doi.org/10.48550/arXiv.2212.09292.
Tajik, E., & Tajik, F. (2023). A comprehensive Examination of the potential application of ChatGPT in Higher Education Institutions. TechRxiv,https://doi.org/10.36227/techrxiv.22589497.v1
Tlili, A., Shehata, B., Adarkwah, M. A., Bozkurt, A., Hickey, D. T., Huang, R., & Agyemang, B. (2023). What if the Devil is My Guardian Angel: ChatGPT as a Case Study of Using Chatbots in Education. Smart Learning Environments, 10(1), 1–24. https://doi.org/10.3390/su15075614
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic Review of Research on Artificial Intelligence Applications in Higher Education – Where are the Educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1–27. http://dx.doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0
Objavljeno
2025/03/18
Broj časopisa
Rubrika
Članci