Легислативни оквир каријерног вођења и саветовања у Србији
Sažetak
Концепт каријере је последњих деценија доживео значајну трансформацију, у којој каријера губи на линеарности, а добија на хетерогености, вишеструкости, са честим осцилацијама и бројним паралелним и бочним линијама. У тој констелацији, каријерно вођење и саветовање се и у Европској унији и у Србији јавља као један од водећих концепата различитих секторских политика, који се несумњиво налази и у самом врху образовних политика. Да би се каријерним вођењем и саветовањем (КВиС) адекватно управљало, односно, да би се оптимизовали ефекти који се очекују од овога феномена и делатности, неопходно је имати конзистентан и пажљиво осмишљен легислативни оквир. Користећи квалитативни истраживачки приступ, реализовали смо истраживање са циљем да сазнамо како се у легислативним документима Републике Србије посматра феномен каријерног вођења и саветовања. Основно истраживачко питање операционализовали смо кроз посматрање седам елемената КВиС: разумевање концепта, циљеве, програме, носиоце активности, каријерне практичаре, циљне групе и ефекте. Користили смо се дескриптивном и компаративном методом, као и анализом документације која је обухватила 19 докумената, из сектора младих, образовања (од основношколског до образовања одраслих) и сектора запошљавања, са циљем да обухватимо све узрасте и животне улоге у којима КВиС може имати своје место. Резултати истраживања указују да је КВиС, као међуресорна делатност, неједнако артикулисана у различитим секторима политика. Присутна је доминантна усмереност ка младима, образовном сектору и каријерном информисању, од три области рада КВиС. Наглашена је потреба за доношењем интегративног документа и успостављањем тела које би координисало ову делатност, као и обавезности примене постојећих стандарда КВиС у њој.
