српски
српски
Sažetak
У светлу покушаја конципирања улоге педагога у предшколској установи као лидерске улоге у процесу увођења и одржавања промене, рад приказује деловање педагога у домену подршке професионалном развоју васпитача и то кроз приказ реконципирања приправничко менторске праксе у Установи. Професионални развој васпитача који обухвата и процес увођења у посао одвија се у заједници и обликован је културом установе док са друге стране, може утицати на промену културе. Рад приказује акционо истраживање покренуто од стране практичара педагошкиње, спроведено у Предшколској установи „Др Сима Милошевић“ у Земуну, у периоду од септембра 2022. до маја 2025. године. Предмет истраживања јесу програм и пракса увођења приправника васпитача у посао као окосница успостављања и развијања рефлексивне праксе у заједници учења у установи. Истраживање осветљава изазове у имплементацији Програма оријентисаног ка успостављању рефлексивне праксе у заједници учења и указује на могуће стратегије за превазилажење изазова. Закључци указују да постигнуте промене у систему знања, умења и вредности, како на нивоу појединаца, тако и на нивоу заједнице доприносе унапређивању квалитета реалног програма. Реефинисање улога практичара и односа моћи у Програму и у истраживању продубили су осећај оснажености код васпитача као однос поверења и подршке између стручних сарадника и васпитача. Реконципирање приправничко менторске праксе, као плански уведена промена у образовну праксу поставило је темеље за даље развијање рефлексивне праксе у заједници учења у Установи. Одрживост покренуте промене зависиће од континуираног одржавања квалитета али и даљих тежњи ка системском утемељењу кроз институционализацију нових образаца рада и ширење у систему кроз даљу дисеминацију и умрежавање са другим установама и праксама.
Reference
Čamber Tambolaš, A., & Vujičić, L. (2019). Educational Paradigm and Professional Development: Dimensions of the Culture of Educational Institution. In J. Lepičnik Vodopivec, L. Jančec, & T. Štemberg, Implicit Pedagogy for Optimized Learning in Contemporary Education (str. 77 - 103). IGI Global.
Čamber Tambolaš, A., & Vujičić, L. (2023). Preschool Teachers’ Educational Paradigm and the Structural. In T. Devjak, L. Vujičić, & P. Pejić Papak, Modern Challenges (str. 55-91). Centre for Childhood Research, Faculty of Teacher Education, University of Rijeka, Croatia and Faculty of Education, University of Ljubljana, Slovenia.
Fullan M. (2007). The new meaning of educational change. Teachers College Press.
Kemmis, S. & McTaggart, R. (2005). Participatory action research communicative action and the public sphere. In N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.) The sage handbook of Qualitative research (3rd Ed.) (271-330). London: Sage
Krnjaja, Ž., Pavlović Breneselović, D., & Mitranić, N. (2023). Podrška stručnim saradnicima u promeni pristupa obrazovanju. Susreti pedagoga: U potrazi za kvalitetnim obrazovanjem i vaspitanjem (str. 145-149). Beograd: Filozofski fakultet u Beogradu, IPA i PDS.
Malović, M. (2023). Program uvođenja u posao pripravnika iz prizme kompetentnosti stručnog saradnika za strateško (razvojno) planiranje i praćenje prakse predškolske ustanove. Šesnaesti stručni susreti stručnih saradnika i saradnika predškolskih ustanova Srbije "Profesionalne kompetencije stručnih saradnika i saradnika: doprinos građenju kvaliteta u predškolskoj ustanovi" (str. 14-19). USSSPUS.
Malović, M. (2023b) Program uvođenja pripravnika u posao. U S. Radosavljević (ur.) Treći kongres stručnih radnika predškolskih ustanova Srbije, Zbornik radova i sažetaka, Podrška dobrobiti deteta – odgovornost celokupnog društva (str. 161-163). Smederevo: Newpress.
Malović, M. (2023а). Program uvođenja pripravnika u posao orijentisan na razvijanje zajednice učenja. Zbornik radova sa nacionalno - naučnog skupa Susreti pedagoga “U potrazi za kvalitetnim obrazovanjem i vaspitanjem, izazovi i moguća rešenja” (str. 195-199). Beograd: Filozofski fakultet u Beogradu i PDS.
Malović, M., & Stojanović, A. (2018). Metodologija pedagoških istraživanja, priručnik za pripremu ispita i samostalni rad studenata i praktičara. Vršac: VŠSSV "Mihailo Palov".
Mukherji, P., & Albon, D. (2015). Research Methods in Early Childhood. London: SAGE.
Pavlović Breneselović, D. (2014). Kompetencije ili kompetentnost: različiti diskursi profesionalizma vaspitača. Vaspitanje i obrazovanje, 39(2), 57-69.
Pavlović Breneselović, D., & Krnjaja , Ž. (2012). Perspektiva vaspitača o profesionalnom usavršavanju sa stanovišta sistemske promene profesionalnog razvoja. Andragoške studije, 143-161.
Pavlović Breneselović, D., & Krnjaja, Ž. (2018). Građenje kvaliteta u praksi vrtića. Odgojno - obrazovne teme, 25-47.
Pavlovski, T. (1989). Prikaz jednog akcionog istraživanja. U M. Pešić, Pedagogija u akciji (str. 114-131). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
Pešić, M. (1989). Akciono istraživanje i kritička teorija vaspitanja. U M. Pešić, Pedagogija u akciji (str. 19-29). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
Pravilnik o bližim uslovima za osnivanje, početak rada i obavljanje delatnosti predškolske ustanove. Sl. glasnik RS-Prosvetni glasnik, br. 1/2019; 16/2022 i 6/2023
Pravilnik o dozvoli za rad nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika (2022) Sl. glasnik RS-Prosvetni glasnik, br. 22/05, 12/08, 88/15, 105/15, 48/2016 i 9/22.
Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju i napredovanju u zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika (2021) Sl. Glasnik RS – prosvetni glasnik br. 109 od 2021.
Pravilnik o standardima kompetencija za profesiju stručnog saradnika u predškolskoj ustanovi i njegovog profesionalnog razvoja, "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2021.
Pravilnik o Standardima kompetencija za profesiju vaspitača i njegovog profesionalnog razvoja (2018) Sl. glasnik RS-Prosvetni glasnik, br. 88/17 i 16/18.
Ševkušić, S. (2011). Kvalitativna istraživanja u pedagogiji: doprinos različitih metodoloških pristupa. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Slunjski, E. i Lančić, M. (2022). Elements of the Transformation of Preschool Curriculum and Educational Practices. European Journal of Education and Pedagogy, 3(6), 185-188.
Vujičić, L., & Čamber Tambolaš, A. (2019). The Culture of Relations - a Challenge in the. In V. Orlović Lovren, J. Peeters, & N. Matović, Quality of Education: Global Development Goals and (str. 137 - 153). Institute for Pedagogy and Andragogy Faculty of Philosophy of Belgrade, Serbia; Department of Social Work and Social Pedagogy Centre for Innovation in the Early Years Ghent University, Belgium.
Vujičić, L., & Čamber Tambolaž, A. (2017b). Professional development of preschool teachers and changing the culture of the institution . Early Child Development and care, 1583-1595
Vujičić, L., & Čamber Tambolaž, A. (2017а). Profesionalni razvoj odgajatelja: izazov za pedagoga. U M. Turk, S. Kušić, K. Mrnjaus, & J. Zloković, Savremeni izazovi u radu (školskog) pedagoga (str. 132-156). Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci.
ZUOV (2009, 2012). Mentor i pripravnik – vodič za nastavnike, vaspitače I stručne saradnike. Beograd: ZUOV
ZUOV (2025). Mentorstvo – Vodič za vaspitače u predškolski ustanovama. Beograd: ZUOV.
Čamber Tambolaš, A., & Vujičić, L. (2023). Preschool Teachers’ Educational Paradigm and the Structural. In T. Devjak, L. Vujičić, & P. Pejić Papak, Modern Challenges (str. 55-91). Centre for Childhood Research, Faculty of Teacher Education, University of Rijeka, Croatia and Faculty of Education, University of Ljubljana, Slovenia.
Fullan M. (2007). The new meaning of educational change. Teachers College Press.
Kemmis, S. & McTaggart, R. (2005). Participatory action research communicative action and the public sphere. In N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.) The sage handbook of Qualitative research (3rd Ed.) (271-330). London: Sage
Krnjaja, Ž., Pavlović Breneselović, D., & Mitranić, N. (2023). Podrška stručnim saradnicima u promeni pristupa obrazovanju. Susreti pedagoga: U potrazi za kvalitetnim obrazovanjem i vaspitanjem (str. 145-149). Beograd: Filozofski fakultet u Beogradu, IPA i PDS.
Malović, M. (2023). Program uvođenja u posao pripravnika iz prizme kompetentnosti stručnog saradnika za strateško (razvojno) planiranje i praćenje prakse predškolske ustanove. Šesnaesti stručni susreti stručnih saradnika i saradnika predškolskih ustanova Srbije "Profesionalne kompetencije stručnih saradnika i saradnika: doprinos građenju kvaliteta u predškolskoj ustanovi" (str. 14-19). USSSPUS.
Malović, M. (2023b) Program uvođenja pripravnika u posao. U S. Radosavljević (ur.) Treći kongres stručnih radnika predškolskih ustanova Srbije, Zbornik radova i sažetaka, Podrška dobrobiti deteta – odgovornost celokupnog društva (str. 161-163). Smederevo: Newpress.
Malović, M. (2023а). Program uvođenja pripravnika u posao orijentisan na razvijanje zajednice učenja. Zbornik radova sa nacionalno - naučnog skupa Susreti pedagoga “U potrazi za kvalitetnim obrazovanjem i vaspitanjem, izazovi i moguća rešenja” (str. 195-199). Beograd: Filozofski fakultet u Beogradu i PDS.
Malović, M., & Stojanović, A. (2018). Metodologija pedagoških istraživanja, priručnik za pripremu ispita i samostalni rad studenata i praktičara. Vršac: VŠSSV "Mihailo Palov".
Mukherji, P., & Albon, D. (2015). Research Methods in Early Childhood. London: SAGE.
Pavlović Breneselović, D. (2014). Kompetencije ili kompetentnost: različiti diskursi profesionalizma vaspitača. Vaspitanje i obrazovanje, 39(2), 57-69.
Pavlović Breneselović, D., & Krnjaja , Ž. (2012). Perspektiva vaspitača o profesionalnom usavršavanju sa stanovišta sistemske promene profesionalnog razvoja. Andragoške studije, 143-161.
Pavlović Breneselović, D., & Krnjaja, Ž. (2018). Građenje kvaliteta u praksi vrtića. Odgojno - obrazovne teme, 25-47.
Pavlovski, T. (1989). Prikaz jednog akcionog istraživanja. U M. Pešić, Pedagogija u akciji (str. 114-131). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
Pešić, M. (1989). Akciono istraživanje i kritička teorija vaspitanja. U M. Pešić, Pedagogija u akciji (str. 19-29). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
Pravilnik o bližim uslovima za osnivanje, početak rada i obavljanje delatnosti predškolske ustanove. Sl. glasnik RS-Prosvetni glasnik, br. 1/2019; 16/2022 i 6/2023
Pravilnik o dozvoli za rad nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika (2022) Sl. glasnik RS-Prosvetni glasnik, br. 22/05, 12/08, 88/15, 105/15, 48/2016 i 9/22.
Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju i napredovanju u zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika (2021) Sl. Glasnik RS – prosvetni glasnik br. 109 od 2021.
Pravilnik o standardima kompetencija za profesiju stručnog saradnika u predškolskoj ustanovi i njegovog profesionalnog razvoja, "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2021.
Pravilnik o Standardima kompetencija za profesiju vaspitača i njegovog profesionalnog razvoja (2018) Sl. glasnik RS-Prosvetni glasnik, br. 88/17 i 16/18.
Ševkušić, S. (2011). Kvalitativna istraživanja u pedagogiji: doprinos različitih metodoloških pristupa. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Slunjski, E. i Lančić, M. (2022). Elements of the Transformation of Preschool Curriculum and Educational Practices. European Journal of Education and Pedagogy, 3(6), 185-188.
Vujičić, L., & Čamber Tambolaš, A. (2019). The Culture of Relations - a Challenge in the. In V. Orlović Lovren, J. Peeters, & N. Matović, Quality of Education: Global Development Goals and (str. 137 - 153). Institute for Pedagogy and Andragogy Faculty of Philosophy of Belgrade, Serbia; Department of Social Work and Social Pedagogy Centre for Innovation in the Early Years Ghent University, Belgium.
Vujičić, L., & Čamber Tambolaž, A. (2017b). Professional development of preschool teachers and changing the culture of the institution . Early Child Development and care, 1583-1595
Vujičić, L., & Čamber Tambolaž, A. (2017а). Profesionalni razvoj odgajatelja: izazov za pedagoga. U M. Turk, S. Kušić, K. Mrnjaus, & J. Zloković, Savremeni izazovi u radu (školskog) pedagoga (str. 132-156). Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci.
ZUOV (2009, 2012). Mentor i pripravnik – vodič za nastavnike, vaspitače I stručne saradnike. Beograd: ZUOV
ZUOV (2025). Mentorstvo – Vodič za vaspitače u predškolski ustanovama. Beograd: ZUOV.
