Анализа постигнућа ученика седмог разреда на државним такмичењима из математике у односу на област и тип задатака: Поређење ученика из специјализованих и класичних одељења

Ključne reči: математичка такмичења, тип одељења, математичке области, типови задатака, постигнућа ученика

Sažetak


Математичка такмичења све више привлаче пажњу истраживача у области математичког образовања, будући да доносе бројне бенефите за ученике – од продубљивања и проширивања математичких знања до развоја компетенција за решавање проблема. Имајући у виду да ученици седмог разреда у Републици Србији већ дуги низ година имају могућност похађања специјализованих одељења ученика са посебним способностима за математику (СМ одељења), поставља се питање да ли њихово груписање у хомогена одељења утиче на постигнућа на државном такмичењу из математике. Циљ овог рада је да се подробније упореде постигнућа ученика седмог разреда СМ и класичних одељења на државном такмичењу, као и да се анализирају задаци на којима су ученици две групе остварили статистички значајно различите резултате. Анализом успеха у решавању 50 такмичарских задатака утврђено је да су ученици СМ одељења остварили статистички значајно боље резултате у 23 задатка, док су ученици класичних одељења имали значајно боље резултате у само једном задатку. Највеће разлике у корист ученика СМ одељења забележене су у задацима из теорије бројева, затим геометрије и комбинаторике, док су најмање разлике уочене у задацима из алгебре. Такође, ученици СМ одељења су у значајно већој мери били успешнији од ученика класичних одељења у решавању доказних задатака. Детаљна анализа садржаја задатака указује да разлике у постигнућима могу бити последица ширег и темељнијег математичког образовања коме су ученици СМ одељења изложени, као и њихове боље способности за синтезу различитих математичких појмова и тврђења у поступку решавања. Резултати овог истраживања могу послужити као смернице наставницима и ученицима у припреми за будућа математичка такмичења.

Reference

Asmat, R. (2021). Ordinal Rank Effects in Mathematical Competitions. Retrieved July 31, 2024 from https://warwick.ac.uk/fac/soc/economics/staff/rasmatbelleza/rank.pdf
De Losada, M. F., & Taylor, P. J. (2022). Perspectives on mathematics competitions and their relationship with mathematics education. ZDM Mathematics Education, 54, 941–959. https://doi.org/10.1007/s11858-022-01404-z
Facciaroni, L., Gambini, A., & Mazza, L. (2023). The difficulties in geometry: A quantitative analysis based on results of mathematics competitions in Italy. European Journal of Science and Mathematics Education, 11(2), 259–270. https://doi.org/10.30935/scimath/12590
Karp, A. (2009). Teaching the Mathematically Gifted: An Attempt at a Historical Analysis. In R. Leikin, A. Berman & B. Koichu (Eds.), Creativity in Mathematics and the Education of Gifted Students (pp. 11–29). Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087909352_003
Keldibekova, A. O. (2020). About the subject content of Mathematical Olympiads for schoolchildren. Perspektivy nauki i obrazovania – Perspectives of Science and Education, 46(4), 269–282. https://doi.org/10.32744/pse.2020.4.18
Kenderov, P. (2022). Mathematical competitions: an integral part of the educational process. ZDM – Mathematics Education, 54, 983996. https://doi.org/10.1007 /s11858-022-01348-4
Kim, M. (2016). A Meta-Analysis of the Effects of Enrichment Programs on Gifted Students. Gifted Child Quarterly, 60(2), 102–116. https://doi.org/10.1177/ 0016986216630607
Kulik, J. A., & Kulik, C. C. (1987). Effects of ability grouping on student achievement. Equity & Excellence in Education, 23(1–2), 22–30. https://doi.org/10.1080/ 1066568870230105
Laamena, C. M., Nusantara, T., Irawan, E. B., & Muksar, M. (2018). How do the Undergraduate Students Use an Example in Mathematical Proof Construction: A Study based on Argumentation and Proving Activity. International Electronic Journal of Mathematics Education, 13(3), 185–198. https://doi.org/10.12973/iejme/3836
Leikin, R. (2007). Habits of mind associated with advanced mathematical thinking and solution spaces of mathematical tasks. In D. Pitta, P. Phillippou & G. Phillippou (Eds.), Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2330–2339).
Liljedahl, P. (2019). Conditions for supporting problem-solving: Vertical non-permanent surfaces. In P. Liljedahl & M. Santos-Trigo (Eds.), Mathematical problem solving (pp. 289–310). Springer.
Mićić, V., & Kadelburg, Z. (2022). 75 godina rada Društva matematičara Srbije. Nastava matematike, LXVII(3-4), 39–68.
Neihart, M. (2007). The socioaffective impact of acceleration and ability grouping: Recommendations for best practice. Gifted Child Quarterly, 51(4), 330–341. https://doi.org/10.1177/0016986207306319
Nieto-Said, J. H., & Sánchez-Lamoneda, R. (2022). The curriculum for mathematical competitions. ZDM - Mathematics Education, 54(5), 1043–1057. https://doi.org/10.1007/s11858-022-01389-9
Guidelines on the Curriculum for Seventh and Eighth Grade Students of Primary Education Gifted in Mathematics [Pravilnik o nastavnom planu i programu za učenike sedmog i osmog razreda osnovnog obrazovanja i vaspitanja obdarene za matematiku] (2019). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 12/2019.
Rochayati, M. Y., & Rochayani, M. Y. (2024). The Effect of Enrichment Program on the Achievement of Vocational High School Gifted Students in Mathematics Competitions. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 15(2), 127–137.
Sal'kov, N. A., Vyshnyepolskiy, V. I., Aristov, V. M., & Kulikov V. P. (2017). Academic Olympics on descriptive geometry as a catalyst of heuristic thinking. Geometry & Graphics, 2, 93–101. https://doi.org/10.12737/article_5953f3767b1e80.12067677
Špijunović, K., & Maričić, S. (2013). Pupils’ Performance in the District Mathematics Competition as the Indicator of Efficiency of Primary Mathematics Education. In H. Butenko & B. Kozuh (Eds.), Contemporary School and Education (pp. 133–146). Ministry of Education and Science, Youth and Sport of Ukraine, Horlivka Institute for Foreign Languages of the State Higher Educational Establishment „Donbas State Pedagogical University” A. F. M. Krakow University, Faculty of Education University of Primorska.
Sriraman, B. (2003). Mathematical Giftedness, Problem Solving, and the Ability to Formulate Generalizations: The Problem-Solving Experiences of Four Gifted Students. The Journal of Secondary Gifted Education, 14(3), 151–165. https://doi.org/10.4219/jsge-2003-425
Steenbergen-Hu, S., Makel, M. C., & Olszewski-Kubilius, P. (2016). What one hundred years of research says about the effects of ability grouping and acceleration on K–12 students’ academic achievement: Findings of two second-order meta-analyses. Review of Educational Research, 86(4), 849–899. https://doi.org/10.3102/0034654316675417
Swiatek, M. A., & Lupkowski-Shoplik, A. (2005). An Evaluation of the Elementary Student Talent Search by Families and Schools. Gifted Child Quarterly, 49(3), 247–259. https://doi.org/10.1177/001698620504900306
Vulović, N., Maričić, S., & Ranđelović, B. (2024). Analiza uspešnosti rešavanja geometrijskih zadataka na okružnim takmičenjima učenika četvrtog razreda osnovne škole. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 56(2), 259279. https://doi.org/10.2298/ZIPI2402259V
Vulović, N., Milenković, A., & Milikić, M. (2024). Razlike u postignućima učenika 7. i 8. razreda koji nastavu pohađaju u osnovnim školama i pri gimnazijama na državnim takmičenjima iz matematike. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta, Užice, 27(26), 221244. https://doi.org/10.5937/ZRPFU2426221V
Vulović, N., Mihajlović, A., & Milinković, J. (2023). Polne razlike na matematičkim takmičenjima u Republici Srbiji. Inovacije u nastavi, XXXVI(3), 119135. DOI: 10.5937/inovacije2303119V
Objavljeno
2025/12/18
Broj časopisa
Rubrika
Članci