СУКОБЉЕНЕ ВИЗИЈЕ ПОВЕЗАНОСТИ: ИНФРАСТРУКТУРНЕ АГЕНДЕ ЕУ И КИНЕ ЗА ЗАПАДНИ БАЛКАН

Ključne reči: Појас и пут, повезаност, Западни Балкан, ЕУ, Кина

Sažetak


Рад испитује стратешко ангажовање Европске уније и Кине на Западном Балкану, анализирајући њихове приступе кроз Агенду повезивања ЕУ и кинеску иницијативу Појас и пут од 2015. до 2020. Иако су обе иницијативе настојале да унапреде регионалну повезаност и инфраструктуру, оне су обликоване различитим агендама укорењеним у националним интересима. Приступ ЕУ се фокусирао на подстицање економске интеграције и усклађивање прописа са Европском унијом, дајући приоритет заједничким стандардима и одрживом развоју. Насупрот томе, приступ Кине наглашавао је брзи развој инфраструктуре као средство за проширење свог геополитичког утицаја, често користећи државне инвестиције за унапређење својих стратешких интереса. Истраживање наглашава како се ови конкурентни циљеви манифестују у значајним инвестицијама и њиховим последицама на регионалну инфраструктуру, економски раст и политичку динамику. Интензивирање геополитичког надметања између ЕУ и Кине такође доноси нове изазове за државе Западног Балкана, укључујући питања задужености и забринутости за суверенитет, услед настојања да се страни утицај уравнотежи са националним приоритетима. Ово истраживање нуди увид у еволуирајућу улогу региона у ширем глобалном пејзажу, откривајући дугорочне импликације спољних сила које теже повезивању и националним интересима у обликовању његовог развоја. Анализа и поређење Агенде повезивања ЕУ и кинеске иницијативе Појас и пут на Западном Балкану показују пре свега да су обе иницијативе значајно преобликовале региоанлну ифраструктуру. Улагањем у транспорт, енергију и дигиталну инфраструктуру, ЕУ настоји не само да побољша повезаност већ и да промовише добро управљање и дугорочну стабилност. Значајна финансијска средства која је ЕУ доделила – милијарду евра у грантовима и 3,7 милијарди евра у инвестицијама – наглашавају њену посвећеност подстицању повољног окружења за будуће чланство у ЕУ. Насупрот томе, кинеска Иницијатива Појас и пут представља више комерцијално вођену агенду која наглашава брзи развој инфраструктуре кроз државне зајмове и директне инвестиције. Овакав приступ је привукао многе владе Западног Балкана, посебно оне које су опрезне у погледу условљавања ЕУ. Док пројекти попут железнице Београд-Будимпешта представљају пример кинеске способности за брзу имплементацију, они такође изазивају забринутост у погледу одрживости дуга и транспарентности. Геополитичке импликације овог такмичења су дубоке. Западни Балкан се налази на раскрсници јер мора да избалансира своје односе и са ЕУ и са Кином. С једне стране, присуство више извора финансирања пружа могућности за развој критичне инфраструктуре; с друге стране, ризикује стварање неефикасности и сукоба интереса. Земље у региону морају стратешки да се ангажују са обе силе како би максимизирале користи уз истовремено ублажавање ризика повезаних са претераним ослањањем на било ког појединачног актера. Ово такмичење одражава шире геополитичке промене које преобликују међународне односе. ЕУ остаје кључни партнер за трговину и политичко усклађивање Западног Балкана; међутим, све веће присуство Кине не може се занемарити. Иницијатива Појас и пут је позиционирала Кину као кључног играча у обликовању не само инфраструктуре већ и економског пејзажа широм Европе. Као таква, дугорочна интеграција Западног Балкана са Европом ће значајно зависити од тога колико ефикасно ове земље могу да искористе своје односе са обе силе.  

Reference

Anthony, Ian, Jiayi Zhou, Jingdong Yuan, Fei Su, and Jinyung Kim. 2021. China-EU Connectivity in an Era of Geopolitical Competition. SIPRI Policy Paper 59.
Ari, Anil, David Bartolini, Vizhdan Boranova et al. 2020. Infrastructure in Central, Eastern, and Southeastern Europe: Benchmarking, Macroeconomic Impact, and Policy Issues. Departmental paper series no. 20/11. International Monetary Fund, Washington, DC.
Bastian, Jens. 2017. The potential for growth through Chinese infrastructure investments in Central and South-Eastern Europe along the Balkan Silk Road. EBRD.
China Global Investment Tracker. 2024. “Database.” American Enterprise Institute. https://www.aei.org/china-global-investment-tracker/.
Council of the European Union. 2021. “Council Conclusions – A Globally Connected Europe.” https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-10629-2021-INIT/en/pdf.
Dinwiddie, August Nelson. 2020. “China's Belt and Road Initiative: An Examination of Project Financing Issues and Alternatives.” Brooklyn Journal of International Law 45 (2): 745–776.
Đorđević, Branislav, and Nenad Stekić. 2022. “Beyond China’s Grand Strategy Cultivation: Connectivity as Neglected Variable.” In The Connectivity Cooperation Between China and Europe: A Multi-Dimensional Analysis, eds. Liu Zuokui and Branislav Đorđević, 51–71. London: Routledge.
European Commission. n.d. “ASEM Sustainable Connectivity Portal.” Last accessed 13 November 2024. https://composite-indicators.jrc.ec.europa.eu/asem-sustainable-connectivity/about.
European Commission. n.d.a. “Global Gateway.” Last accessed 15 November 2024. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/stronger-europe-world/global-gateway_en.
European Commission. 2015. “Connectivity Agenda: Co-financing of Investment Projects in the Western Balkans in 2015.” https://www.wbif.eu/storage/app/media/Library/6.%20Connectivity%20Agenda/27.%20Vienna-Info-Pack-Final.pdf.
European Commission. 2016. “Connectivity Agenda: Co-financing of Investment Projects in the Western Balkans in 2016.” https://www.wbif.eu/storage/app/media/Library/6.%20Connectivity%20Agenda/26.%202016-Paris-Summit-Package.pdf.
European Commission. 2018. “Connectivity Agenda: Co-financing of Investment Projects in the Western Balkans in 2018.” https://www.wbif.eu/storage/app/media/Library/6.%20Connectivity%20Agenda/15.%20Connectivity-Agenda-Co-financing-of-INV-Projects-in-the-WB-Rev-LONDON.pdf.
European Commission. 2018a. “Joint Communication to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee, the Committee of the Regions and the European Investment Bank Connecting Europe and Asia - Building blocks for an EU Strategy.” Brussels, 19.9.2018 JOIN(2018) 31 final.
European Commission. 2019. “Projects presented under the EU-China Connectivity Platform.” https://transport.ec.europa.eu/system/files/2019-11/eu-china-connectivity-platform-projects-2019.pdf.
European Commission. 2020. “Brochure on EU Connectivity Agenda for the Western Balkans.” https://wbif.eu/storage/app/media/Library/6.%20Connectivity%20Agenda/brochure_wb_connectivity_agenda_en.pdf.
European Commission. 2021. “EU-Western Balkans Boosting Coonectivity.” https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/document/download/043cc2e1-0ca6-4c0e-9b76-f9cc8c251a35_en.
European Commission. 2021a. “Joint Communication to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee, the Committee of the Regions and the European Investment Bank The Global Gateway.” Brussels, 1.12.2021 JOIN(2021) 30 final.
European Union External Action [EEAS]. 2019. “Joint Statement of the 21st EU-China Summit.” https://www.eeas.europa.eu/node/60836_en.
Flint, Colin, and Cuiping Zhu. 2019. “The Geopolitics of Connectivity, Cooperation, and Hegemonic Competition: The Belt and Road Initiative.” Geoforum 99: 95–101.
Gaens, Bart, Ville Sinkkonen, and Henri Vogt. 2023. “Connectivity and Order: An Analytical Framework.” East Asia 40 (3): 209–228.
Godehardt, Nadine, and Karoline Postel-Vinay. 2020. Connectivity and Geopolitics: Beware the “New wine in Old Bottles” Approach. SWP Comment, 35/2020. Berlin: Stiftung Wissenschaft und Politik.
Grieger, Gisela. 2018. China, the 16+1 cooperation format and the EU. European Parliamentary Research Service.
International Monetary Fund [IMF]. 2024. “World Economic Outlook (October 2024) – GDP based on PPP, share of world.” https://www.imf.org/external/datamapper/PPPSH@WEO/EU/CHN/USA.
JP Autoceste FBiH. n.d. “Počitelj – Zvirovići.” Last accessed 22 November 2024. https://www.jpautoceste.ba/pocitelj-zvirovici/.
Karjalainen, Tyyne. 2023. “European Norms Trap? EU Connectivity Policies and the Case of the Global Gateway. ”East Asia 40 (3): 293-316.
Pavlićević, Dragan. 2014. “China’s railway diplomacy in the Balkans.” China Brief 14 (20): 9–12.
Scull, Danny, and Claire Healy. 2022. One Vision in Three Plans: Build Back Better World & the G7 Global Infrastructure Inititaves. E3G Briefing Paper.
Stanicek, Branislav, and Simona Tarpova. 2022. China’s strategic interests in the Western Balkans. European Parliament Briefing, Members’ Research Service.
Stanojević, Nataša, i Katarina Zakić. 2023. Ekonomski uspon Kine: Strategija i dinamika međunarodnih ekonomskih odnosa. Beograd: Institut za međunarodnu politiku i privredu.
Tonchev, Plamen. 2022. China’s Road: into the western Balkans. European Union Institute for Security Studies (EUISS).
United Nations. 2015. Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: Department of Economic and Social Affairs.
Western Balkans Investment Fund [WBIF]. n.d. “Connectivity Agenda.” Last accessed 22 November 2024. https://www.wbif.eu/sectors/connectivity-agenda.
Wildmann, Manuel. 2021. The EU Connectivity Strategy: Putting Words into Action. EIAS Briefing Paper, No. 02/2021.
Yoshimatsu, Hidetaka. 2023. “Japan’s strategic response to China’s geo-economic presence: quality infrastructure as a diplomatic tool.” The Pacific Review 36 (1): 148–176.
Xiao, He. 2022. “Western Balkan 6 Connectivity Agenda with the Belt and Road Initiative”, In The Routledge Handbook of the Belt and Road (Second Edition), eds. Cai Fang, Peter Nolan, and Wang Linggui, 510–514. London and New York: Routledge.
Zweers, Wouter, Vladimir Shopov, Frans-Paul van der Putten, Mirela Petkova and Maarten Lemstra. 2020. China and the EU in the Western Balkans: A zero-sum game?. Clingendael Report.
Objavljeno
2025/02/07
Rubrika
Naučni radovi