Мишљење учитеља о стручном усавршавању из наставе предмета музичка култура

  • Kristina Ivković Pedagoški fakultet u Somboru
Ključne reči: перманентно образовање, савремена школа, целоживотно учење, наставници разредне наставе, музика

Sažetak


Питање целоживотног учења и усавршавања кроз формално, неформално и информално образовање током последњих неколико година постаје све актуенија тема у разним областима, па тако и у области образовања и усавршавања наставника и учитеља. У савременим друштвима се усавршавање наставника и учитеља посматра као један од кључних сегмената развоја савременог образовања, а заједно са њим и развоја читавог друштва, које почива на основама образовног система. Индивидуално и групно усавршавање учитеља јесте доминантан вид образовања и професионалног развоја учитеља у нашој земљи. С обзиром на бројне потенцијале наставе предмета Музичка култура, могућности утицаја на различите елементе развоја деце млађег школског узраста, фокус овог рада односио се на испитивање мишљења односно конкретних активности учитеља повезаних са индивидуалним и групним стручним усавршавањем у области наставе предмета Музичка култура. Кључни резултати овог истраживања указују на то да испитаници имају углавном позитивно мишљење како према индивидуалном, тако и према групном стручном усавршавању у домену наставе предмета Музичка култура. Њихове конкретне активности у контексту индивидуалног и групног усавршавања указују на разлику између мишљења и понашања испитаника. Наиме, упркос позитивном мишљењу које испитаници имају према индивидуалном и стручном усавршавању у домену наставе предмета Музичка култура испитаници укључени у ово истраживање узимају учешће релативно ретко.

Reference


Banjac, M. (2017). Stručno usavršavanje učitelja u području neuroedukacije za potrebe početne nastave matematike. Nova škola, 12(1), 76-88.


Buchberger, F.; Campos, & Stephenson, J. (eds.) (2000). Green Paper on Teacher Education in Europe. High Quality Teacher Education for High Quality Education and Training Thematic Network on Teacher Education in Europe (TNTEE).


Grandić, R., & Stipić, M. (2011). Profesionalni razvoj nastavnika–put do kvalitetnijeg obrazovanja. Pedagoška stvarnost, 57(3-4), 198-207.


Jeremić, B. & Stanković, E. (2019). Metodika nastave muzičke kulture za predškolski i mlađi školski uzrast. Sombor: Pedagoški fakultet u Somboru: Novi Sad: Sajnos.


Ljubetić, M., & Zadro, S. (2009). Samoprocjena kompetentnosti učitelja za pedagoški rad s roditeljima. Školski vjesnik: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 58(1), 33-48.


Kalmar, L. & Janković, A. (2021). Kompetencije nastavnika razredne nastave kao činilac  efikasnosti obrazovanja u savremenoj školi. Norma XXVI, 2/2021. 149-157.


Katalog programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika za školsku 2018/2019, 2019/2020. i 2020/2021 godinu. (2018). Beograd: Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja.


Krstić, A., & Osmanović, J. (2015). Motivisanost nastavnika za profesionalni razvoj i samorazvoj. Godišnjak Učiteljskog fakulteta u Vranju, (6), 187-200.


Milenović, A. (2017). Razredna nastava: inovativni didaktičko-metodički modeli. Beograd: Zadužbina Andrejević.


Milenović, Ž. (2010a). Obrazovanje i usavršavanje učitelja za vaspitanje i obrazovanje dece sa posebnim obrazovnim potrebama u inkluzivnoj nastavi. U: D. Branković (ur). Tematski zbornik radova Jedanaesti Banjalučki novembarski susretiKultura i obrazovanjedeterminante društvenog progresa (dostignuća, dometi, perspektive) sa međunarodnog naučnog, održanog u Banjaluci, 3-4. 12. 2010. (777-795). Univerzitet u Banjaluci, Filozofski fakultet.


Milenović, Ž. (2010b). Profesionalno i stručno usavršavanje nastavnika osnovne škole za rad u inkluzivnoj nastavi. U: M. Arnaut (ur). Tematski zbornik radova Edukacija nastavnika za budućnost sa Treće međunarodnog naučno-stručnog skupa, održanog u Zenici, 22-23. 4. 2010. (255-265). Univerzitet u Zenici, Pedagoški fakultet.


Milenović, Ž. (2009). Stavovi nastavnika osnovne škole o mogućnostima i ograničenjima njihovog profesionalnog usavršavanja samoobrazovanjem. Naša škola, 15(1-2), 83-101.


Minić, V. L., & Jovanović, M. M. (2017). Education and training of teachers in Serbia in the second half of the past century. Nasleđe, 14(38), 67-80.


Nikić, A. (2017). Stručno usavršavanje nastavnika putem elektronskog kursa. Dositej, 2. dostupno na: https://www.eucionica.com/strucno-usavrsavanje-nastavnika-putem-elektronskog-kursa/


Osmanović, J. i B. Anđelković (2015): Permanentno obrazovanje kao prediktor unapređivanja rada pedagoga i nastavnika. Pedagoški doprinos unapređivanju podučavanja i učenja- Zbornik radova, 94-100.


Pecanac, R., Jeremic, B. & Milenovic, Z. (2016). Digital Media in the Teaching of Music Education. The New Educational Review, 43(1), 236-2347, ISSN 1732-6729.


Stanković J. M. (2018). Književnost za decu u nastavi muzičke kulture od prvog do četvrtog razreda. Književnost za decu u nauci i nastavi, 21, 469–477.


Suzdilovski, D. (2015). Koliko i kako se učitelji individualno usavršavaju u oblasti muzičke kulture. Nastava i vaspitanje, 64 (3), 521-529.


Škiljević, Lj. Аnaliza zastupljenosti narodnih pjesama u nastavnom planu i programu za osnovnu školu u Republici Srpskoj za predmet muzička kultura. Nova škola, 11(2), 153-164.


Vasilijević, D. (2012). Individualno usavršavanje nastavnika zapadne Srbije. Teme-Časopis za Društvene Nauke, 1, 255-276.


Vujačić, M., Đević, R., & Stanišić, J. (2017). Iskustva učitelja u primeni inovativnih nastavnih metoda u okviru programa stručnog usavršavanja. Zbornik Instituta za pedagoška istrazivanja, 49(2), 234-260.


Zdravković, V. (2016). Integrativni pristup početnoj muzičkoj nastavi u osnovnoj školi (Doctoral dissertation, Doktorska disertacija. Vranje: Pedagoški fakultet).

Objavljeno
2022/12/26
Rubrika
Pregledni članak