Повезаност фонолошке свесности и грешака у читању код ученика другог разреда

  • Milica Stelkic ŠOSO "Milan Petrović", Novi Sad
Ključne reči: фонолошка свесност, предчитачке способности, читање, грешке у читању

Sažetak


 Процес читања се састоји из обраде писаних података који су пренесени помоћу текста и тиме се читање сагледава као сложена језичка способност. Предуслов за развој спо­собности читања је развијање фонолошке способности и формирање вербалних репрезента­ција. Успешност у решавању задатака фонолошке свесности представља предиктор читачких способности. Из тих разлога, овим истраживањем тежимо да утврдимо њихову међусобну повезаност, као и утицај једне способности на другу. Истраживање је дизајнирано као сту­дија пресека која је спроведена у ОШ „Душан Радовић“ у Новом Саду у периоду од фебруара до марта 2020. године. Узорак истраживања је сачињавао 31 ученик, од којих је 19 дечака и 12 девојчица, просечне старости осам година и осам месеци. У истраживању је употребљен инструмент за процену читања - „Тродимензионални тест читања – Само један снежни дан“ и инструмент за процену фонолошке свесности – „Фонт тест.“ Овим истраживањем добије­ни су резултати који потврђују фонолошке свесности и грешака у читању код ученика другог разреда. На основу спроведеног истраживања, можемо да закључимо да постоји значајан утицај развијености фонолошке свесности на повезаност усвајања способности читања и да је њихов међусобни утицај двосмеран, односно развој једне способности представља преду­слов за развој друге.

Reference

Литература:


Голубовић, С., Јечменица, Н., Јовановић, С. Н., и Петровић, Л. М. (2019). Артикулационе и фонолошке способности деце узраста од пет до седам година. Настава и васпитање, 68(2), 265-283. DOI: 10.5937/nasvas1902265G


Голубовић, С., Радивојевић, Н., и Јечменица, Н. (2019). Фонолошке способности деце предшколског узраста. Иновације у настави, 32(3), 74-89. DOI: 10.5937/inovacije1903074G


Костић, Ђ., Владисављевић, С., и Поповић, М. (1983). Тестови за испитивање говора и језика, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.


Ленчек, М., и Ужаревић, М. (2016). Рана писменост-вредност процене. Хрватска ревија за рехабилитацијска истраживања,  52(2), 42-59.  


Малушић, С.  (1998). Од чега зависи брзина и тачност читања на основношколском узрасту. Настава и васпитање, 47(2), 236-244.


Миланков, В. (2016). Дефицити фонолошке свесности деце са дислексијом и дисортографијом [Докторска дисертација, Медицински факултет Универзитета у Новом Саду]. Национални репозиторијум дисертација у Србији. https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/5922


Милатовић, В. (2011). Методика наставе српског језика и књижевности у разредној настави. Београд: Учитељски факултет.


Николић, М., и Миленковић, С. (2019). Предлог програма за подстицање развоја предвештине читања у предшколској установи. Иновације у настави, 32(1), 125-138. DOI: 10.5937/inovacije1901125N


Панић, М., и Ђорђевић, В. (2015). Утицај фонолошке развијености на способност читања. Институт за експерименталну фонетику и патологију говора, 64(4), 769-779. DOI: 10.5937/nasvas1504769P


Станојевић, Гоцић, М. (2016). Стратегије читања које се користе у циљу разумевања текста у настави енглеског језика струке. Наслеђе, 35(1), 137-150. DOI: 10.5937/naslKg1635137S


Стојков, И. (2018). Утицај гласног и тихог читања на разумевање текста у четвртом разреду основне школе. Иновације у настави, 31(1), 113-124. DOI: 10.5937/inovacije1801113S


Суботић, С. (2011). Конструкција теста фонолошке свијести на српском језику. Примењена психологија, 4(2), 127–149. DOI:10.19090/pp.2011.2.127-149


Чолић, Г. (2015). Фонолошка свесност деце са развојном дисфазијом и деце типичног језичког развоја. Специјална едукација и рехабилитација, 14(2), 155-168. doi: 10.5937/specedreh14-8434


Шчапец, К., и Кувач, Краљевић, Ј. (2016). Рана писменост код деце са посебним језичким тешкоћама. Хрватска ревија за рехабилитацијска истраживања, 49(1), 120-134.


Grimm, R., Solari, E., McIntyre, N., & Denton, C. (2018). Early reading skill profiles in typically developing and at-risk first grade readers to inform targeted early reading instruction. Journal of School Psychology, 69(1), 111-126. DOI:10.1016/j.jsp.2018.05.009


Tobiaa, V., & Marzocchia, M. G. (2013). Predictors of reading fluency in Italian orthography: Evidence from a cross sectional study of primary school students. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence, 20(4), 449-469. DOI: 10.1080/09297049.2013.814768

Objavljeno
2022/12/26
Rubrika
Originalni naučni članak