The relationship between phonological awareness and reading errors of the second-graders
Abstract
Reading consists of processing written data which are transmitted by text and thus reading is seen as a complex language skill. A prerequisite for the development of reading skills is developing phonological awareness and forming verbal representations. Success in solving tasks of phonological awareness is a predictor of reading abilities. For those reasons, this research attempts to determine the connection and mutual influence between these abilities. The research is designed as a cross-sectional study and it was conducted at Primary School «Dušan Radović» in Novi Sad from February to March 2020. The research sample consisted of 31 students (19 boys and 12 girls) whose average age was 8 years and 8 month. The included assessment instruments were the Three-dimensional Reading Test - «Samo jedan snežni dan» and the «FONT» test used for assessing phonological awareness. The findings of this research confirm the correlation between phonological awareness and reading errors in second-grade students. On the basis of this research, it can be concluded that there is a significant correlation between phonological awareness and reading ability and that their mutual influence is reciprocal, i.e. the development of one ability is a prerequisite for the development of the second one.
References
Литература:
Голубовић, С., Јечменица, Н., Јовановић, С. Н., и Петровић, Л. М. (2019). Артикулационе и фонолошке способности деце узраста од пет до седам година. Настава и васпитање, 68(2), 265-283. DOI: 10.5937/nasvas1902265G
Голубовић, С., Радивојевић, Н., и Јечменица, Н. (2019). Фонолошке способности деце предшколског узраста. Иновације у настави, 32(3), 74-89. DOI: 10.5937/inovacije1903074G
Костић, Ђ., Владисављевић, С., и Поповић, М. (1983). Тестови за испитивање говора и језика, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Ленчек, М., и Ужаревић, М. (2016). Рана писменост-вредност процене. Хрватска ревија за рехабилитацијска истраживања, 52(2), 42-59.
Малушић, С. (1998). Од чега зависи брзина и тачност читања на основношколском узрасту. Настава и васпитање, 47(2), 236-244.
Миланков, В. (2016). Дефицити фонолошке свесности деце са дислексијом и дисортографијом [Докторска дисертација, Медицински факултет Универзитета у Новом Саду]. Национални репозиторијум дисертација у Србији. https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/5922
Милатовић, В. (2011). Методика наставе српског језика и књижевности у разредној настави. Београд: Учитељски факултет.
Николић, М., и Миленковић, С. (2019). Предлог програма за подстицање развоја предвештине читања у предшколској установи. Иновације у настави, 32(1), 125-138. DOI: 10.5937/inovacije1901125N
Панић, М., и Ђорђевић, В. (2015). Утицај фонолошке развијености на способност читања. Институт за експерименталну фонетику и патологију говора, 64(4), 769-779. DOI: 10.5937/nasvas1504769P
Станојевић, Гоцић, М. (2016). Стратегије читања које се користе у циљу разумевања текста у настави енглеског језика струке. Наслеђе, 35(1), 137-150. DOI: 10.5937/naslKg1635137S
Стојков, И. (2018). Утицај гласног и тихог читања на разумевање текста у четвртом разреду основне школе. Иновације у настави, 31(1), 113-124. DOI: 10.5937/inovacije1801113S
Суботић, С. (2011). Конструкција теста фонолошке свијести на српском језику. Примењена психологија, 4(2), 127–149. DOI:10.19090/pp.2011.2.127-149
Чолић, Г. (2015). Фонолошка свесност деце са развојном дисфазијом и деце типичног језичког развоја. Специјална едукација и рехабилитација, 14(2), 155-168. doi: 10.5937/specedreh14-8434
Шчапец, К., и Кувач, Краљевић, Ј. (2016). Рана писменост код деце са посебним језичким тешкоћама. Хрватска ревија за рехабилитацијска истраживања, 49(1), 120-134.
Grimm, R., Solari, E., McIntyre, N., & Denton, C. (2018). Early reading skill profiles in typically developing and at-risk first grade readers to inform targeted early reading instruction. Journal of School Psychology, 69(1), 111-126. DOI:10.1016/j.jsp.2018.05.009
Tobiaa, V., & Marzocchia, M. G. (2013). Predictors of reading fluency in Italian orthography: Evidence from a cross sectional study of primary school students. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence, 20(4), 449-469. DOI: 10.1080/09297049.2013.814768