Eвалуација програма интеркултуралне размене: пример искуства ученика основних школа и њихових родитеља
Sažetak
Рад представља евалуацију утицаја ученичке интеркултуралне размене на учеснике размене као и на њихове породице из мањих и већих средина. Циљ рада је исказивање важности ученичких интеркултуралних размена за идентификовање потреба појединаца и откривање идентитета, развијање међукултуралне емпатије, превазилажење стереотипа и предрасуда као и оспособљавања ученика за рад у тимовима са људима различитих култура. Кроз искуства интеркултуралних размена, развијају се и међупредметне компетенције као и кључне компетенције које сваки грађанин треба да има да би просперирао у друштву. Од посебне важности је и омогућавање младим особама да позитивна искуства пренесу својој околини да би се створио позитиван утицај на целокупно друштво, подстакла инклузивност и допринело стварању новог и разноврснијег света. У сврху овог истраживања коришћен је узорак од 42 учесника пројекта (ученика седмог разреда основне школе) и 36 родитеља учесника. Резултати показују да учесници и њихове породице разумеју важност интеркултуралних размена и да подстичу њихово даље имплеметирање у формално образовање без обзира на то да ли долазе из мањих или већих средина. Ипак, могу се уочити неки заједнички ставови у вези са одређеним аспектима интеркултуралне размене код група из истих средина. Евалуацијом рада ученичке интеркултуралне размене може се уочити да су ученици у великој мери допринели да се побољша клима у школи, повећа толеранција а смањи насиље.
Reference
Боснић Ђурић А., Ђурић М. и Томашевић Т., (2021). Исто и различито: Кратки водич кроз интеркултурално образовање. Београд: Европски покрет у Србији
Врачар М., Анђелковић С. Д. и Арсић З. (2018). Интеркултурална перспектива школа у Србији, Теме XLII, 917-935. doi: 10.22190/TEME1803917V
Вркић Димић, Ј. (2014). Компетенције ученика и наставника за 21. стољеће, Свеучилиште у Задру, Одјел за педагогију
Гоцић, М. И Мајсторовић. М. (2024) Географија 6 уџбеник за шести разред основне школе. (стр. 72) Београд: АрхиКњига д.о.о.
Ђурић И., Поповић Д. & Анђелковић А. (2019). Социодемографксе детерминанте као предиктори интеркултуралне осетљивости студената. Теме XLIV, 403-422. https://doi.org/10.22190/TEME180927033D
ISPL (2006): Information Society and Education: Linking European Policies. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities, 15pp., http:/ec.europa.eu/information_society/activities/policy_link/
Министарство Просвете (2022). Учење о другачијем доприносу мултирлуктуралности. Република Србија:Министарство Просвете. https://prosveta.gov.rs/vesti/ucenje-o-drugacijem-doprinosu-multikulturalnosti/
Општи стандарди постигнућа за крај општег средњег образовања и васпитања и средњег стручног образовања и васпитања у делу општеобразовних предмета (2013) Београд
Perić Prkosovački, B. & Velišek Braško, O. (2019) Intercultural Vocational Exchanges of Zoung People as a Model of Learning, Evkonyv 153-164
Перић Пркосовачки, Б. (2014, 30-31. јануар) Размена младих професионалаца- приказ пројекта међународне размене ученика стручних школа, Београд: Јануарски сусрети педагога, Национални научни скуп, Филозофски факултет универзитета у Београду, 110-114
Peruničić Samardžić, J. (2013). Ka Multikulturalnom obrazovanju: Smisao, vrijednost I njegovanje multikulturalnosti u školama danas. Norma 18, (1), 79-96
Живановић Д. М. (2015). Интеркултурална и језичка компетенција учесника програма. Београд: Универзитет у Београду, Филолошки факултет
Sva prava zadržana (c) 2025 Norma

Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
