Evaluation of an intercultural exchange program: an example of the experience of elementary school students and their parents

  • Isidora Drljaca profesor Engleskog jezika i knjizevnosti
  • Bojana Perić Prkosovački University of Novi Sad, Faculty of Medicine
Keywords: intercultural student exchange, identity, competencies, community, background

Abstract


This paper presents an analysis of the influence of an intercultural student exchange program on the participants and their families, regardless of whether they come from small or large communities. The aim of this paper is to highlight the importance of student intercultural exchanges for identifying individual needs and fostering identity disclosure, developing intercultural empathy, overcoming stereotypes and prejudice, and training students for teamwork with people from diverse cultural backgrounds. Enabling youth to share their positive experiences with their surroundings, thereby creating a broader social impact, fostering inclusivity, and contributing to the development of a more diverse and open world, are of particular importance. For the purpose of this research, a sample of 42 project participants (seventh-grade students) and 36 parents was used. The results show that participants and their families understand the importance of intercultural exchanges and that they continue to advocate for their further implementation in formal education, regardless of the participants' background. However, some common opinions about particular aspects of intercultural exchanges can be observed among groups from similar backgrounds.

 

References

Bennett, M.J. (2009). Defining, measuring, and facilitating intercultural learning: a conceptual introduction to the Intercultural Education double supplement. Intercultural Education Vol. 20, No 1/13

Боснић Ђурић А., Ђурић М. и Томашевић Т., (2021). Исто и различито: Кратки водич кроз интеркултурално образовање. Београд: Европски покрет у Србији

Врачар М., Анђелковић С. Д. и Арсић З. (2018). Интеркултурална перспектива школа у Србији, Теме XLII, 917-935. doi: 10.22190/TEME1803917V

Вркић Димић, Ј. (2014). Компетенције ученика и наставника за 21. стољеће, Свеучилиште у Задру, Одјел за педагогију

Гоцић, М. И Мајсторовић. М. (2024) Географија 6 уџбеник за шести разред основне школе. (стр. 72) Београд: АрхиКњига д.о.о.

Ђурић И., Поповић Д. & Анђелковић А. (2019). Социодемографксе детерминанте као предиктори интеркултуралне осетљивости студената. Теме XLIV, 403-422. https://doi.org/10.22190/TEME180927033D

ISPL (2006): Information Society and Education: Linking European Policies. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities, 15pp., http:/ec.europa.eu/information_society/activities/policy_link/

Министарство Просвете (2022). Учење о другачијем доприносу мултирлуктуралности. Република Србија:Министарство Просвете. https://prosveta.gov.rs/vesti/ucenje-o-drugacijem-doprinosu-multikulturalnosti/

Општи стандарди постигнућа за крај општег средњег образовања и васпитања и средњег стручног образовања и васпитања у делу општеобразовних предмета (2013) Београд

Perić Prkosovački, B. & Velišek Braško, O. (2019) Intercultural Vocational Exchanges of Zoung People as a Model of Learning, Evkonyv 153-164

Перић Пркосовачки, Б. (2014, 30-31. јануар) Размена младих професионалаца- приказ пројекта међународне размене ученика стручних школа, Београд: Јануарски сусрети педагога, Национални научни скуп, Филозофски факултет универзитета у Београду, 110-114

Peruničić Samardžić, J. (2013). Ka Multikulturalnom obrazovanju: Smisao, vrijednost I njegovanje multikulturalnosti u školama danas. Norma 18, (1), 79-96

Живановић Д. М. (2015). Интеркултурална и језичка компетенција учесника програма. Београд: Универзитет у Београду, Филолошки факултет
Published
2025/07/26
Section
Original scientific article