The significance of music-pedagogical work of Zorislava M. Vasiljević for Music Education in Lower Elementary School Grades
Abstract
Zorislava M. Vasiljević (1923-2009) dedicated her professional path to noticing the deficiencies, to pursuing adequate scientific conformations and solutions, as well as to finding the appropriate procedures which can be used in working on the music literacy in Serbia. On that path, her guidance was the thought of her father, Miodrag A. Vasiljević (1903-1963). She improved and complemented his idea with important segments of other methods, thus forming a unique Combined functional method. This paper concerns the life of Zorislava Vasiljević, the Combined functional method with all its characteristics in the field of melody and rhythm, together with the impact that the life’s work of Zorislava Vasiljević has had on the curriculum of Music Education in the first to fourth grades. With a desire to talk about the significance of her music-pedagogical work for Music Education in Lower Elementary School Grades, we had to consider her author’s textbook literature, done with a lot of effort, as an unavoidable segment. Among the textbooks written by Professor Zorislava Vasiljević, the special attention was given to her publication Music Primer.
References
Бранковић, А. (2020). Методички приступ раду на вишегласном певању у почетном музичком описмењавању др Зориславе М. Васиљевић са аспекта употребе српских народних песама. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 113-132). Београд: Факултет музичке уметности.
Бранковић, А. и Нађ, Т. (2020). Љубав, битке и рат за српску музичку писменост Зориславе М. Васиљевић. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 133-147). Београд: Факултет музичке уметности.
Васиљевић, З. (1996). Српско музичко благо: цветник српских народних песама. Београд: Просвета.
Васиљевић, З. (2000). Рат за српску музичку писменост – Од Миловука до Мокрањца. Београд: Просвета.
Васиљевић, З. (2003). Музички буквар. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Васиљевић, З., Стојановић, Г. и Дробни, Т. (2004). Музичка радионица – Водич за наставнике и ученике у првом и другом разреду основне школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Дробни, И. (2008). Методичке основе вокално-инструменталне наставе. Београд: Завод за уџбенике.
Дробни, И. (2020). Биографија и библиографија др Зориславе М. Васиљевић. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 349-359). Београд: Факултет музичке уметности.
Илић, М. (2020). Заступљеност и значај хорова млађих разреда у основним школама Србије. Норма, 25(1), 93-108.
Јеремић. Б. (2020). Од певања до музичке културе. Методика наставе музичке културе - Извођење музике певањем песама по слуху. Практикум, 2. допуњено издање. Сомбор: Педагошки факултет.
Каран, Г. (2020). Теоријски и практични наратив Зориславе М. Васиљевић. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 39-57). Београд: Факултет музичке уметности.
Каран, М. (2020). Масмедијски дискурс Зориславе М. Васиљевић – in memoriam. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 193-202). Београд: Факултет музичке уметности.
Марковић, В. (2020). Зорислава М. Васиљевић и примјена синестезије у почетној настави солфеђа. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 203-216). Београд: Факултет музичке уметности.
Милетић, А. и Стошић, А. (2016). Песма као вишенаменско наставно средство у развоју музичких способности при увођењу ученика у елементарно музичко образовање. У М. Ристић и А. Вујовић (Ур.), Дидактичко-методички приступ и стратегије – подршка учењу и развоју деце (стр. 269–283). Београд: Учитељски факултет.
Милетић, А. (2018). Од народних тоналних основа до дур-мол система у настави музичке писмености. Београд: Учитељски факултет.
Милетић, А. (2020). О методи наставе музичке писмености, имену и презимену. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 21-37). Београд: Факултет музичке уметности.
Павловић, С. (2020). Зорислава М. Васиљевић – коридор и трасирање путева наставе музичке писмености у Републици Српској. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 93-111). Београд: Факултет музичке уметности.
Правилник о програму наставе и учења за четврти разред основног образовања и васпитања. (2019). Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, 11.
Симић, У. (2020). Методичка функционалност композиторског опуса Зориславе М. Васиљевић за млађе разреде основне школе. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 243-280). Београд: Факултет музичке уметности.
Стојановић, Г. (2020). Импликација педагошких идеја Зориславе М. Васиљевић у наставном програму за предмет Музичка култура (област Музичка писменост) за млађе разреде основног образовања и васпитања. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 301-312). Београд: Факултет музичке уметности.
Стошић, А. (2016). Избор уџбеничког комплета музичке културе у светлу вокалног развоја ученика. Теме, 40(2), 901-919.
Хрпка Вешковац, И. (2020). Зорислава М. Васиљевић – утемељење и развој уџбеничке литературе за методику наставе солфеђа. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 59-71). Београд: Факултет музичке уметности.
Цветковић Црвеница, Ј. (2020). Публикације Зориславе М. Васиљевић посвећене области ритма. У И. Дробни (Ур.), Зорислава М. Васиљевић – живот и дело (стр. 333-348). Београд: Факултет музичке уметности.
Drobni, I. (2010). Doktorske disertacije iz oblasti muzičke pedagogije. Pedagogija, 1, 26-39.
Stojanović, G. (2001). Komparativna metodologija nastave muzičke pismenosti i početnog čitanja i pisanja (doktorska disertacija). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
Stošić, A. (2008). Polifunkcionalnost pesme u nastavi muzičke kulture. Pedagogija, 63(1), 62-74.
Vasiljević, Z. (2006). Мetodika muzičke pismenosti: udžbenik za studente Univerziteta umetnosti i Učiteljskog fakulteta. Beograd: Zavod za udžbenike.