Игра „Бекство из собе“ као иновативно наставно средство
Sažetak
Савремена настава захтева ученика као активног учесника у наставном процесу. Један од изазова са којима се наставници сусрећу је управо мотивација ученика за учење. Игра, као активност блиска деци, може бити изузетно наставно средство уколико је прилагођена циљевима наставе и учења. „Бекство из собе“ је популарна игра заснована на тимском раду, откривању трагова и решавању загонетки како би се побегло из закључане просторије у предвиђеном времену, што подразумева одређену дозу мистерије и уживљавања у причу. Могуће ју је креирати у просторији, али и у дигиталном формату. Наставници широм света препознали су могућности примене ове игре у настави и бенефите које доноси. Циљ овог рада је да представи концепт саме игре, као и њене бенефите ако се на правилан начин користи у настави. Из релевантне литературе изабрани су примери примене ове игре у настави. Осим што захтева сарадњу и тимски рад, ова игра утиче и на развој вештина попут решавања проблема, логичког и критичког мишљења, креативности, анализе података, а због приче, која је саставни део игре, развија машту, а уз то може опонашати и реалне животне ситуације и тако захтевати од ученика да се у њима снађу. Оно што би могло бити препрека наставницима да је користе у настави је време потребно за креирање игре и загонетки, као и ресурси које најчешће сами обезбеђују. На основу увида у литературу закључено је да ова тема код нас још увек није довољно истражена и поред свих потенцијала које нуди, те овај рад може бити полазиште за будућа истраживања.
Reference
Михаиловић, Б. и Николић, И. (2019). Утицај методе игре на трајност знања, умења и навика у настави свет око нас. Методичка теорија и пракса, 1/2019, 7–20.
Минић, В. и Јовановић, М. (2018). Значај и примена дидактичких игара у предшколском и основношколском узрасту. Баштина, 44, 279–293.
Мирковић, А. и Николић, М. (2017). Игра у настави Света око нас. Методичка пракса, 2/2017, 247– 254.
Стојановић, Б. (2011). Значај система дидактичких игара за развој дечје перцепције. Узданица, 8(2), 175–187.
Стојановска, М. (2019, септември 27–28). Escape room – иновативен пристап за поттикнување на креативноста во наставата. У Зборник на трудови од Меѓународната конференција за образованието по математика, физика и сродни науки, Меѓународна конференција за образованието по математика, физика и сродни науки, Скопје (стр. 140–148).
Шефер, Ј. (2012). Игра и машта у настави: експонент дивиргентног мишљења и подстицај стваралачког процеса, иницијативе и сарадње. У Ј. Шефер и Ј. Радишић (Прир.), Стваралаштво, иницијатива и сарадња – импликације за образовну праксу II део (стр. 213–242). Београд: Институт за педагошка истраживања.
Eukel, H. & Morrell, B. (2021). Ensuring Educational Escape-Room Success: The Process of Designing, Piloting, Evaluating, Redesigning, and Re-Evaluating Educational Escape Rooms. Simulation & Gaming, 52(1), 18–23. DOI: 10.1177/1046878120953453
Frost, J. L., Wortham, S. C. & Reifel, S. (2012). Play and Child Development. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson.
Golić, S. (2022). Izazovi u kreiranju zagonetki i toka igre klase iskejp rum. Zbornik radova Fakulteta tehničkih nauka, 37(12), 2200–2203. DOI: https://doi.org/10.24867/20SA03Golic
Manojlovic, H. (2021). How do educational Escape Rooms help in improving Soft Skills? Opus et Educatio, 8(3), 246–258. https://doi.org/10.3311/ope.470
Manojlović, H i Кovacs, E. (2024). Igra ”soba bekstva” kao metoda nastave. Pedagoška stvarnost, LXX(1), 53–76. https://doi.org/10.19090/ps.2024.1.53-76
Mirković, J. (2007). Igrolika nastava, Obrazovna tehnologija, 1–2/2007, 65–68.
Neumann, K. L., Alvarado-Albertorio, F., & Ramírez-Salgado, A. (2020). Online Approaches for Implementing a Digital Escape Room with Preservice Teachers, Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 415–424.
Nicholson, S. (2015). Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities. http://scottnicholson.com/pubs/erfacwhite.pdf
Šorgić, R. (2021). „Escape room” u nastavi – saveti iz nastavničke prakse. https://www.institut.edu.rs/escape-room-u-nastavi-saveti-iz-nastavnicke-prakse/
Veldkamp, A., Daemen, J., Teekens, S., Koelewijn, S., Knippels, M.-C. P. J., & van Joolingen, W. R. (2020). Escape boxes: Bringing escape room experience into the classroom. British Journal of Educational Technology, 51(4), 1220–1239. doi:10.1111/bjet.12935 https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/bjet.12935
Whitebread, D., Basilio, M., Kuvalja, M. & Verma, M. (2012). The importance of play. Brussels: Toy Industries of Europe (TIE). https://www.csap.cam.ac.uk/media/uploads/files/1/david-whitebread---importance-of-play-report.pdf
Wiemker, M., Elumir, E., & Clare, A. (2015). Escape room games: “Can you transform an unpleasant situation into a pleasant one?”. In J. Haag, J. Weißenböck, M. W. Gruber, M. Christian, & F. Freisleben-Teutscher (Eds.), Game based learning (pp. 55–68). St. Pölten, Austria: Fachhochschule st Pölten GmbH.
Sva prava zadržana (c) 2025 Norma

Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
