Effects of Integrative Teaching Method on Nature and Society Lessons for Students of the Fourth Grade of Primary School from the Kosovo and Metohija
Abstract
Abstract: This paper examines the impact of integrative teaching methods on student knowledge. The study incorporated an ecological approach to nature and society education intertwined with elements of art and culture. Conducted over two months from October to December 2021, the research involved 67 students from three schools in North and Central Kosovo and Metohija. Predominantly comprising girls (62.7%) and excellent students (62.7%), with the highest grades in the subject of Nature and Society (80.60%), the experimental design included an initial test, followed by two months of integrative teaching, and concluded with a final test. Both tests featured comparable question quantity and difficulty. The findings indicate improved performance among students in the final test, encompassing aspects of Reproduction, Comprehension, and Application.
References
49(2), 14-15.
Видосављевић, С. & Павловић, Б. (2013). Значај интегративне наставе у млађим разредима основне школе. Зборник радова Учитељског факултета у Призрену- Лепосавићу, (7), 233-243.
Вилотијевић, М. & Вилотијевић, Н. (2016). Модели развијајуће наставе, Београд: Учитељски факултет у Београду.
Đorđević, V. (2007). Inovativni modeli nastave, Obrazovna tehnologija, (4), 76-81.
Лазаревић, Ж. & Банђур, В. (2001). Методика наставе природе и друштва, Јагодина- Београд. Учитељски факултет у Јагодини, Учитељски факултет у Београду.
Lake, K. (1994). Integrated curriculum. School improvement research series. Portland, ОR: Northwest Regional Educational Laboratory.
Novković-Cvetković, B. & Stanojević, D. (2017). Educational needs of teacher for introduction and application of innovative models in educational work to improve teaching. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education / IJCRSEE, 5(1), 49-56.
Pruščević-Sadović, F. (2017). Integrativni pristup sadržajima učenja i poučavanja. DHS – Društvene i humanističke studije, 3(3), 253-262, Tuzla: Filozofski fakultet.
Симијоновић, И., & Перишић, С. (2019). Ставови студената о спремности планирања интегративне наставе у оквиру наставног програма и њеног практичног извођења у млађим разредима основне школе. Зборник радова Учитељског факултета Призрен- Лепосавић, (12), 211- 218. UDK 378, ISSN 1452 – 9343
Станишић, Ј. (2015). Евалуација корелацијско–интегративног методичког система у обради садржаја еколошког образовања, докторска дисертација, Нови Сад. Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет.
Spremić, A. (2007). Integrativna nastava. Obrazovna tehnologija, 1-2, 74-80, Beograd: Učiteljski fakultet.
Spasić-Stošić, A. (2016). Uloga školske biblioteke u realizaciji integrativne nastave u osnovnoj školi. Godišnjak Pedagoškog fakulteta u Vranju, 7, 381-392, Vranje: Pedagoški fakultet.
Цекић Јовановић, О. Д., & Милановић, С. Р.(2020). Утицај интегративне наставе Физичког васпитања и Природе и друштва на квалитет знања ученика у области природних наука. Иновације у настави – часопис за савремену науку, 33(3), 83-97. https://doi.org/10.5937/inovacije2003083C
Ценић, Д. С., & Видосављевић, С. Т. (2022). Примена интегративног модела развијајуће наставе у предмету природа и друштво. Баштина, 57, 475-487. https://doi.org/10.5937/bastina32-38653