Samoprocjene nivoa moralnog razvoja učenika osnovne škole u odnosu na njihova socio-pedagoška obilježja
Sažetak
Морални развој ученика у основној школи представља темељни дио њиховог свеукупног развоја и обликује начин на који дјеца разумију појмове добра, зла, праведности, поштовања и одговорности. Током основношколског периода, ученици пролазе кроз значајне промјене у начину размишљања, понашања и односа према друштву, што у великој мјери обликујe њихово непосредно окружење – породица, школа, вршњаци и шира заједница. Циљ рада је утврдити да ли се ниво моралног развоја ученика разликује у односу на њихова социо-педагошка обиљежја. У ова обиљежја смо сврстали пол ученика као и разред који похађају. Истраживање је спроведено на узорку од 1203 ученика осмих и деветих разреда основне школе на територији града Бањалука. Подаци су прикупљени помоћу Скале нивоа моралног развоја- СНМР која је креирана за потребе истраживања. Добијени резултати су доказали да постоји статистички значајна разлика у корист ученица женског пола када је у питању самопроцјена нивоа моралног развоја. Ученици осмих разреда постижу боље резултате, али разлике нису статистички значајне. Добијени резултати су корисни за даље усмјеравање васпитно-образовне праксе као и будућа истраживања моралног развоја дјеце.
Reference
Berk, L.E. (2008). Psihologija cjeloživotnog obrazovanja. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Berk, L. E. (2015). Dječja razvojna psihologija. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Fullinwider, R. K. (1991). Science and Technology Education as Civic Education, in Europe,
America, and technology: philosophical perspectives, 197, 197-215.
Gaus, G. (2010). The Order of Public Reason: A Theory of Freedom and Morality in a Diverse
and Bounded World. New York: Cambridge University Press.
Giligan, C. (1982). In a different voice: Psychological theory of women's development.
Cambridge: Harvard University Press.
Kohlberg, L. (1968). The child as a moral philosopher. Psychology today, 2, 25-30.
Maqsud, M. (1998). Moral orientation of Batswana high school pupils in South Africa. Journal
of Social Psychology, 138(2), 255- 257.
Mrnjaus, K. (2008). Pedagoška promišljanja o vrijednostima. Rijeka: Filozofski fakultet.
Miljić, M. (2019). Odnos moralnosti, empatije i altruističnog ponašanja. Diplomski rad. Osijek:
Filozofski fakultet.
Pennington, D.C. (2001). Osnove socijalne psihologije. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Pennington, D.C. (1997). Osnove socijalne psihologije. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Piaget, J. (1970). Piaget’s theory.Carmichael’s manual of child psychology (Vol. 1),703-732 New York:
Willey.
Pritchard, M. (1993). Reasonable children.Western Michigan University.
Rathaus, S.A. (2000). Temelji psihologije. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Stipić, I. (2021). Uloga Kohlbergove teorije moralnog razvoja u kontekstu odgoja za vrijednosti.
Diplomski rad. Split: Filozofski fakultet.
Šarić, Z. (1995). Psihologija altruizma. Zagreb: Alinea.
Težak, D. i Čudina – Obradović, M. (2005). Priče o dobru, priče o zlu. Zagreb: Školska knjiga.
Tomašević, S. (2011). Aristotel- o vrlini. Nova Akropola, 66, 8-14.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1998). Dječija psihologija. Zagreb:Naklada Slap.
Vlah, N. (2012). Samoprocjena ponašanja adolescenata na različitim razinama poremećaja u
ponašanju. Napredak, 154 (1/2), 149-166.
Vujčić, V. (1981). Proturječnosti u moralom odgoju. Zagreb: Školska knjiga.
Vuković, M. (2016). Odnos moralnog rasuđivanja i nekih sociodemografskih karakteristika.
Diplomski rad. Zadar: Sveučilište u Zadru.
Vukasović, A. (1993). Etika, moral, osobnost. Zagreb: Školska knjiga i Filozofsko – teološki
institut D. I
Zhang, Q., i Zhao, H.H.( 2017). An analytical overview of Kohlberg’s theory of moral
development in college moral education in mainland China. Open Journal of Social
Sciences, 5 (8), 151-160.
Zubak, M. (2017). Filozofijski aspekti odgoja-što nam djeca govore o moralnosti? Diplomski
rad. Zagreb: Učiteljski fakultet.view (unizg.hr). Očitano 22.02.2025.
