ПОТРОШАЧКИ ЕТНОЦЕНТРИЗАМ И ЖИВОТНИ СТИЛОВИ ПРИПАДНИКА СЕКТОРА ОДБРАНЕ

  • Jelena R (Ilić) Petrovic University of Belgrade, Faculty of Education, Belgrade, Serbia https://orcid.org/0000-0002-5344-5770
  • Kristina Radović student master studija, Vojna akademija, Univerzitet odbrane
Ključne reči: понашање потрошача, војска, Србија, вредности, животни стилови, Миленијалци, генерација Зед

Sažetak


Потрошачки етноцентризам представља вид економског патриотизма и свести о значају куповине домаћих производа за развој домаће привреде и економије. С обзиром на то да су потрошачке навике блиско повезане са начином живота потрошача, те да су животни стилови, поред социјалнодемографских аспеката, битна одредница тржишног понашања потрошача, циљ овог рада је био да се утврди да ли постоје разлике по питању потрошачког етноцентризма и животних стилова припадника система одбране у односу на цивилну популацију. Истраживањем је обухваћено укупно 180 испитаника, припадника Министарства одбране и Војске Србије и цивила. Независне варијабле у истраживању су биле пол, образовање, генерацијска припадност и припадност систему одбране, а зависне варијабле су биле скорови на супскалама потрошачког етноцентризма и вредновање животних стилова. Подаци су обрађени помоћу дескриптивне статистике, т теста за независне узорке и линеарне регресије. Резултати су показали да постоје разлике у вредновању појединих животних стилова између припадника система одбране и цивила, али не и потрошачког етноцентризма, као и да постоје статистички значајне разлике по питању потрошачког етноцентризма и вредновања животних стилова и када су у питању социјалнодемографске варијабле. Штавише и вредновање појединих животних стилова, као вид понашања потрошача, показалe су се као статистички значајни предиктори потрошачког етноцентризма. Стога је оправдано више пажње у будућим истраживањима посветити изучавању животних стилова и потрошачких навика одређених групација становништва, како би се код њих подигла свест значају куповине домаћих производа у сврху оснаживања домаће привреде. 

Biografija autora

Jelena R (Ilić) Petrovic, University of Belgrade, Faculty of Education, Belgrade, Serbia

PhD of psychology, Assistant Professor

Reference

Acikdilli, Gaye, Christopher Ziemnowicz, and Victor Bahhouth. 2018. “Consumer ethnocentrism in Turkey: Ours are better than theirs.” Journal of International Consumer Marketing 30 (1): 45–57. DOI:10.1080/08961530.2017.1361882.

Allport, Gordon W. 1954. The Nature of Prejudice. MA: Addison-Wesley.

Anderson, Wilton Thomas, and Linda L. Golden. 1984. “Lifestyle and psychographics: A critical review and recommendation.” In Advances in consumer research, ed. Thomas C. Kinnear, 405–411. Provo UT: Association for Consumer Research.

Balabanis, George, and Adamantios Diamantopoulos. 2004. “Domestic Country Bias, Country-of-Origin Effects, and Consumer Ethnocentrism: A Multidimensional Unfolding Approach.” Journal of Academy of Marketing Science 32 (1): 80–95. DOI: 10.1177/0092070303257644.

Bećić, Merjema. 2016. “An Assessment of Consumer Ethnocentrism Tendencies Scale among University Students: The case of Turkish and Bosnian Students.” Inquiry: Sarajevo Journal of Social Sciences 2 (1): 119–130. DOI: 10.21533/isjss.v2i1.57.

Bögenhold, Dieter. 2003. “Social Inequality and the Sociology of Life Style: Material and Cultural Aspects of Social Stratification.” The American Journal of Economics and Sociology 60 (4): 829–847. DOI: 10.1111/1536-7150.00125.

de Ruyter, Ko, Marcel van Birgelen, and Martin Wetzels. 1998. “Consumer ethnocentrism in international services marketing.” International Business Review 7: 185–202.

Đurković, Miša. 2017. ,,Netipični izazovi za bezbednost Srbije i Republike Srpske.” Politika nacionalne bezbednosti 14 (1): 97–110. DOI: 10.22182/pnb.12017.4.

Erdogan, Zafer B., and Cevanhir Uzkurt. 2010. “Effects of ethnocentric tendency on consumers’ perception of product attitudes for foreign and domestic products.” Cross Cultural Management: An International Journal 17 (4): 393–406. DOI: 10.1108/13527601011086595.

Gašević, Dragana, Marija Vranješ, and Dragana Tomašević. 2019. “The influence of consumer lifestyle in the Republic of Serbia on consumer ethnocentrism.” School of Business Number 2: 78–94. DOI 10.5937/skolbiz2-22136.

Good, Linda K., and Patricia Huddleston. 1995. “Ethnocentrism of Polish and Russian consumers: are feelings and intentions related?” International Marketing Review 12 (5): 35–48. DOI: 10.1108/02651339510103047.

Grant, Peter R. 1993. “Ethnocentrism in Response to a Threat to Social Identity.” Journal of Social Behavior & Personality 8 (6): 143–154.

Habibur Rahman, Md, Monjur Morshed, and Mohd Takdir Hossan. 2011. “Identifying and Measuring Consumer Ethnocentric Tendencies in Bangladesh.” World Review of Business Research 1 (1): 71–89.

Havelka, Nenad. 1995. “Vrednosne orijentacije učenika i njihova očekivanja od budućeg zanimanja.” Psihološka istraživanja 7: 89–125.

Hofstede, Geert. 2001. Cultures consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations across nations. New York: Sage Publications.

Hrvatska gospodarska komora. n.d. „Kupujmo hrvatsko.” Hrvatska gospodarska komora. Poslednji pristup 1. jun 2025. https://www.hgk.hr/usluge/promotivne-aktivnosti/sudjelovanje-na-akciji-kupujmo-hrvatsko.

Hrvatski radio–Radio Zadar. 2024. „Jeste li znali da Z generacija kupuje domaće?” Hrvatski radio – Radio Zadar. 9. novembar 2024. https://radio.hrt.hr/radio-zadar/vijesti/jeste-li-znali-da-z-generacija-kupuje-domace--11867991.

Hsu, Jane Lu, and Han-Peng Nien. 2008. “Who are ethnocentric? Examining consumer ethnocentrism in Chinese societies.” Journal of Consumer of Behavior 7 (6): 436–447. DOI: 10.1002/cb.262.

Ilić, Jelena. 2007. „Poređenje životnih stilova sportista i nesportista.” U Zbornik radova sa međunarodne naučne konferencije „Fizička aktivnost i zdravlje”, ur. Stanimir Stojiljković, 51–57. Beograd: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja.

Inglehart, Ronald. 1971. “The Silent Revolution in Europe: Intergenerational Change in Post-Industrial Societies.” American Political Science Review 65 (4): 991–1017. DOI: 10.2307/1953494.

Jensen, Mikael. 2007. “Defining lifestyle.” Environmental Sciences 4 (2): 63–73. DOI: 10.1080/15693430701472747.

Jiménez-Guerrero, José Felipe, Juan Carlos, Pérez-Mesa, and Emilio Galdeano-Gómez. 2020. “Alternative Proposals to Measure Consumer Ethnocentric Behavior: A Narrative Literature Review.” Sustainability 12 (6): 2216. DOI: 10.3390/su12062216.

Joksimović, Snežana D. 1992. „Odnos učenika prema pojedinim stilovima života kao pokazatelj njihovih vrednosnih orijentacija.” Psihologija 25 (1–2): 7–23.

Kankaraš Trklja, Mira. 2017. „Kupujmo srpsko ili zašto Hrvatska može, a Srbija ne?” Novi standard 4. august. 2017. https://standard.rs/2017/08/04/kupujmo-srpsko-ili-zasto-hrvatska-moze-a-srbiji-ne/.

Kankaraš Trklja, Mira. 2023. „Zašto EU Hrvatskoj dozvoljava, a Srbiji ne.” Sputnik 10. mart 2023. https://sputnikportal.rs/20170804/srbija-potrosaci-proizvodi-hrvatska--1112163897.html.

Kostić, Petar. 2000. Psihologija borbenih jedinica. Beograd: NIC „Vojska”.

Koudelka, Jan. 1997. Spotřební chování a Marketing. Praha: Grada Publishing.

Kucukemiroglu, Orsay, Talha Harcar, and John E. Spillan. 2006. “Market segmentation by exploring buyer lifestyle dimensions and ethnocentrism among Vietnamese consumers: An empirical study.” Journal of AsiaPacific Business 7 (4): 55–76. DOI: 10.1300/J098v07n04_04.

Kuzmanović, Bora. 1986. ,,Preferencije načina života.” Zbornik Filozofskog fakulteta u Beogradu 14: 45−67.

Lazić, Radojica. 2022. ,,Ekonomska bezbednost u funkciji nacionalne bezbednosti.” Politika nacionalne bezbednosti 22 (1): 67–79. DOI: 10.22182/pnb.2212022.3.

Lee, Richard, Kyung Tae, Lee, and Jianyao Li. 2017. “A memory theory perspective of consumer ethnocentrism and animosity.” European Journal of Marketing 51 (7–8): 1266–1285. DOI: 10.1108/EJM-03-2014-0188.

Logar-Đurić, Svetlana, Ljubinka Broćić, and Mina Bogosavljević. 1999. “Životni stilovi mladih Jugoslovena.” Psihologija 32 (3–4): 169–188.

MacDonald, Kevin. 2006. “Psychology and White Ethnocentrism.” The Occidental Quarterly 6 (4): 7–46.

Marinković, Dijana. 2015. „Zakon zabranjuje Kupujmo domaće.” Novosti 5. oktobar 2015. https://www.novosti.rs/vesti/naslovna/ekonomija/aktuelno.239.html:570387-Zakon-zabranjuje-Kupujmo-domace.

Marinković, Veljko. 2017. „Efekti animoziteta prema Evropskoj Uniji i patriotizma na potrošački etnocentrizam građana Srbije.” Ekonomski Horizonti 19 (1): 3–15. DOI: 10.5937/ekonhor1701003M.

Matić Tandarić, Marina. 2021. ,,Životni stilovi adolescenata u potrošački orijentiranom društvu.” Odgojno-obrazovne teme 4 (1): 5–22. DOI: 10.53577/oot.4.1.1.

McCrindle, Mark. 2014. The ABC to XYZ—Understanding the Global Generation. NSW, Australia: McCrindle Research Pty Ltd.

Mezirow, Jack. 1997. “Transformative Learning: Theory to Practice.” In New Directions in Adult and Continuing Education, ed. Patricia Cranton, 5–12. San Francisco: Jossey-Bass.

Nikolić, Dejan. 2024. ,,Uzročnici fluktuacije profesionalnih vojnika Vojske Srbije.” Vojno delo 76 (2): 1–18. DOI: 10.5937/vojdelo2402001N.

Othman, Md Nor, Fon Sim Ong, and Heng-Wai Wong. 2008. “Demographic and lifestyle profiles ethnocentric and non-ethnocentric urban Malaysian consumers.” Asian Journal of Business and Accounting 1 (1): 5–26.

Parker, Charlie, Sam Scott, and Alistair Geddes. “Snowball Sampling.” In Research Methods Foundation, eds. Paul Atkinson, Sara Delamont, Alexandru Cernat, Joseph W. Sakshaug and Richard A. Williams. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Ltd.

Pavlović, Goran, and Jovana Savić. 2017. ,,Ispitivanje socio-psiholoških faktora potrošačkog etnocentrizma.” Marketing 48 (4): 243–253. DOI: 10.5937/Markt1704243P.

Pentz, Chris D., Nic S. Terblanche, and Christo Boshoff. 2014. „Demographics and consumer ethnocentrism in a developing country context: a South African study.” South African Journal of Economic & Management Sciences 17 (4): 412–426. DOI: 10.4102/sajems.v17i4.570.

Petrović, Jelena. 2018. “Attitudes and knowledge of young people in Serbia toward People Republic of China's development.” In China’s Four Decades Reform and Opening-up: How Scholars from the CEE Countries & China, eds. Chin Xin and Huang Ping, 1–18. Budapest: China – CEE Institute.

Petrović, Jelena. 2021. Vojna psihologija i psihološki rat: dostignuća i perspektive. Leposavić: Institut za srpsku kulturu Leposavić.

Popadić, Dragan. 1995. „Uzrasne i generacijske razlike u preferenciji životnih stilova.” Psihološka istraživanja 7: 71–88.

Popović, Slobodan, i Ljiljana Stević. 2018. ,,Pozicija Republike Srbije na bezbednosno-političkoj međi Evropske unije i Narodne Republike Kine.” Politika nacionalne bezbednosti 15 (2): 97–119. DOI: 10.22182/pnb.1522018.6.

Shankarmahesh, Mahesh N. 2006. “Consumer Ethnocentrism: An Integrative Review of Its Antecedents and Consequences.” International Marketing Review 23 (2): 146–172. DOI: 10.1108/02651330610660065.

Sharma, Piyush, and Zhan Wu. 2015. “Consumer Ethnocentrism vs. Intercultural Competence as Moderators in Intercultural Service Encounters.” Journal of Services Marketing 29 (2): 93–102. DOI: 10.1108/JSM-12-2013-0330.

Shimp, Terence A., and Sharma Subhash. 1987. “Consumer ethnocentrism: construction and validation of the CETSCALE.” Journal of Marketing Research 24 (3): 280–289. DOI: 10.2307/3151638.

Siamagka, Nikoletta-Theofania, and George Balabanis. 2015. “Revisiting consumer ethnocentrism: Review, reconceptualization, and empirical testing.” Journal of International Marketing 23 (3): 66–86. DOI: 10.1509/jim.15.0085.

Slišković, Ana, Ivan Zebić, Ljiljana Gregov, i Matilda Nikolić [Slišković et al.]. 2014. “Uloga sociodemografskih karakteristika i životnog stila potrošača u određenju skolonosti kupovini.” Tržište 26 (2): 227–244.

Slijepčević, Milica, Karolina Perčić, and Stefan Alimpić. 2025. “Consumer ethnocentrism towards fashion products.” Teme 49 (1): 89–108. DOI: 10.22190/TEME230313006K.

Stere, Stamule, and Bora Trajani. 2015. “Review of the theoretical and empirical literature of consumer ethnocentrism.” Social Sciences and Education Research Review 2 (1): 44–51.

Stojković, Biljana. 2013. ,,Vrednosna orijentacija stanovništva kao osnov za izradu nacionalne strategije.” Politika nacionalne bezbednosti 1: 143–154. DOI: 10.22182/pnb.12013.7.

Sumner, William Graham. 1906. Folkways: A Study of the Sociological Importance of Manners, Customs, Mores and Moral. Boston, NY: Ginn & Compamy.

Szromnik, Andrzej, and Elżbieta Wolanin-Jarosz. 2013. “Ethnocentric attitudes and buying decision of Poles and Hungarians – the essence and measurement with the use of CETSCALE analysis.” Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie Finanse i Marketing 10 (59): 717–728. DOI: 10.22630/PEFIM.2013.10.59.122.

Tragos, William G. 1998. “International Branding.” In Brands: The New Wealth Creators, eds. Susannah Hart and John Murphy, 123–134. London: Palgrave.

Trailović, Dragan. 2020. “Vojna i bezbednosna saradnja Kine i Srbije: pokazatelj nove uloge Kine u Evropi.” Politika nacionalne bezbednosti 18 (1): 125–145. DOI: 10.22182/pnb.1812020.6.

Večernje novosti. 2025. „Zajedno gradimo prave vrednosti: Stvarano u Srbiji i žig Čuvarkuća rastu iz godine u godinu podstičući domaću privredu.” Večernje novosti 3. januar 2025. https://www.novosti.rs/c/ekonomija/preduzetnik/1446446/zajedno-gradimo-prave-vrednosti-stvarano-srbiji-zig-cuvarkuca-rastu-godine-godinu-podsticuci-domacu-privredu.

Vida, Irena, and Janez Damjan. 2000. “The role of consumer characteristics and attitudes in purchase behavior of domestic vs foreign made products: the case of Slovenia.” Journal of East‐West Business 6 (3): 111–131.

DOI: 10.1300/J097v06n03_06.

Vlada Republike Srbije [VRS]. 2004. “Kupujmo domaće – obnovimo Srbiju.” Vlada Republike Srbije 6. maj 2004. https://www.srbija.gov.rs/vest/3498/kupujmo-domace-obnovimo-srbiju.php.

Yagci, Mehmet. 2001. “Evaluating the effects of country-of-origin and consumer ethnocentrism: A case of a transplant Product.” Journal of International Consumer Marketing 13 (3): 63–85. DOI: 10.1300/J046v13n03_05.

Žakman-Ban, Vladimira, i Katarina Špehar Fiškuš. 2016. “Konzumerizam – društveni fenomen i nova ovisnost.” Hum: časopis Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru 11 (16): 38–65.

Zdravković, Stefa, Srđan Šapić, and Jovana Filipović. 2020. “Analiza socio-psiholoških faktora potrošačkog etnocentrizma – moderatorski efekat nacionalnog identiteta.” Marketing: Časopis za marketing teoriju i praksu 51 (2): 77–87. DOI: 10.5937/markt2002077Z.

Objavljeno
2025/06/26
Rubrika
Članci