ПОЛИТИЧКИ МАРКЕТИНГ И ДЕМОКРАТИЈА: КРИТИЧКА ПРОМИШЉАЊА

Ključne reči: политички маркетинг, демократија, гласачи, политика, избори, јавно мњење, комуникација, тржиште

Sažetak


Предмет истраживања у овом раду је политички маркетинг који се критички пропитује са позиција интереса демократије. Руковођени циљем идентификовања кључних проблема које покреће његова широка примена у политичком животу, користили смо методe анализе и евалуације критичких разматрања ефеката политичког маркетинга на демократски процес. Као претпостављени нормативни фон ових критичких опсервација, послужили су нам одређени принципи и захтеви два, по много чему супротна, концепта: концепта компетитивног елитизма и делиберативне демократије, али и плуралистичког схватања као неке врсте „средњег пута”. Критичка разматрања синтетизовали смо у неколико општих критичких примедбa: прва се односи на феномен маркетизације политике, односно промене у начину на који се политика схвата и на који функционише, подвргнута потрошачким силама пословног управљања и тржишта; друга развија импликације схватања политике као купопродаје и комодификације јавног мњења; трећа се односи на промене карактера политичке понуде вођене интересом привлачности на политичком тржишту и истраживањима јавног мњења; последња примедба усмерена је на формирање ставова грађана као политичких потрошача, под дејствима маркетиншке политичке комуникације руковођене методама предиктивног моделирања и опскрбљене пропагандно-манипулативним техникама. У закључку рада, приказане су неке од идеја критичке агенде политичког маркетинга, као могућег оквира за развој његовог процењивања и подвргавања демократској контроли, уз теоријско-методолошку подршку критичке анализе политичког дискурса.

Reference

Aberbach, Joel D., and Christensen, Tom. 2005. “Citizens and Consumers”. Public Management Review 7 (2): 225–246. DOI: 10.1080/14719030500091319.

Beckman, Arthur. 2018. “Political Marketing and Intellectual Autonomy”. Journal of Political Philosophy 26 (1): 1–23. Reprint [2017]. DOI: 10.1111/jopp.12126.

Bolane, Olaniran, Williams, Indi. 2020. “Social Media Effects: Hijacking Democracy and Civility in Civic Engagement”. In Platforms, Protests, and the Challenge of Networked Democracy. eds. Jones, John Мichaeel P. Trice, 77–93. Cham: Palgrave MaC Mikkan. DOI:10.1007/978-3-030-36525-7_5.

Chester, Jeff, Montgomery, C. Kathryn 2017. “The role of digital marketing in political campaign”. Internet Policy Review 6(4):1–20 DOI: 10.14763/2017.4.773.

Collins, Neil, and Patrick Butler. 2003. “When Marketing Models Clash with Democracy”. Journal of Public Affairs 3(1): 52–62. DOI: 10.1002/pa.133.

Cwalina, Wojciech, Andrzej Falkowski, and Bruce I. Newman. 2015. Political Marketing: Theoretical and Strategic Foundations. London and New York: Routledge.

Henneberg, Stephan C. 2004. “The views of an advocatus dei: Political marketing and its critics”. Journal of Public Affairs 4 (3): 225–243. DOI: 10.1002/pa.187.

Henneberg, Stephan C., Margaret Scammell, and Nicholas J. O’Shaughnessy. 2009. “Political marketing management and theories of democracy”. Marketing theory 9(2): 165–188. DOI: 10.1177/1470593109103060.

Kaningam, Frenk. 2002. Teorije demokratije. Beograd: Filip Višnjić.

Lees-Marshment Jennifer. 2003. “Political marketing: How to reach that pot of gold”. Journal of Political Marketing 2 (1): 1–32. DOI: 10.1300/J199v02n01_01.

Lees-Marshment Jennifer. 2012. “Conclusion: new directions in political marketing practice, political marketing and democracy, and future trends”. In Handbook of Political Marketing, ed. Lees-Marshment, Jennifer, 366–386. London and New York: Routledge.

Lees-Marshment, Jennifer. 2001. Political marketing and British political parties: The party’s just begun. Manchester University Press.

Lees-Marshment, Jennifer. 2019. “Introduction to political marketing”. In Political Marketing Principles and Applications, eds. Lees-Marshment, Jennifer, Brian Conley, Elder, Edward, Robin Pettitt, Raynauld, Vincent and André Turcotte, 1–16. London and New York: Routledge.

Lees-Marshment, Jennifer. 2019a. “Political marketing practice and ethics”. In Political marketing: Principles and applications, eds. Lees-Marshment, Jennifer, Brian Conley, Elder, Edward, Pettit, Robin, Raynauld, Vincent and André Turcotte, 240–264. London and New York: Routledge.

Lilleker, Darren, and Richard Scullion. 2008. “Introduction”. In Voters or Consumers: Imagining the contemporary electorate, (eds) Lilleker Darren, Richard Scullion, 1–11. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.

Maarek, Philippe J. 2008. “Political Marketing”. The International Encyclopedia of Communication, 1–5 . DOI: 10.1002/9781405186407.wbiecp062.

Mone, Klajdi, and Evelina Bazini. 2013. “Political Marketing Application By Political Parties: A Framework For Understanding Its Impact In Democracy”. Mediterranean Journal of Social Sciences Vol 4 No 4: 399–404. Rome: MCSER-CEMAS-Sapienza University of Rome.

Moufahim, Mona, and Ming Lim. 2010. “Towards a Critical Political Marketing Agenda?” 2010. Journal of Marketing Management 25: 01–31. DOI: 10.1362/026725709X471613

O’Shaughnessy, Nicholas J., Paul R. Baines, Aron O’Cass, and Robert P. Ormrod. [O’Shaughnessy et al.]. 2012. “Political market orientation: Complications, confusions and criticisms”. Journal of Political Marketing 11 (4): 353–366. Thames, Oxfordshire: Taylor & Francis.

Orlović, Slaviša. 2008. „Klasična i savremena shvatanja demokratije”. Godišnjak Fakulteta političkih nauka 2 (2): 47–71. Beograd: Fakultet političkih nauka.

Pap, Ana, Jelena Živković, and Jelena Franjković. 2020. “Developing democracy with political marketing – the role of perceived political knowledge”. 9th INTERNATIONAL SCIENTIFIC SYMPOSIUM REGION, ENTREPRENEURSHIP, DEVELOPMENT, 1159–1173. Osijek: Ekonomski fakultet u Osijeku.

Pešić Milena. 2012. „Medijske manipulacije i javni politički diskurs.” Politička revija 11(34): 161–184. Beograd: Institut za političke studije. DOI: 10.22182/pr.3442012.10.

Pešić, Jelena, i Milena Pešić. 2011. „Unapređivanje demokratskih kapaciteta medijske komunikacije i kritička analiza diskursa.” Politička revija 10 (30): 467–490. Beograd: Institut za političke studije. DOI: 10.22182/pr.3042011.22

Pešić, Milena. 2009. „Moderna i postmoderna tumačenja javne sfere”. Srpska politička misao 26 (4): 77–104. Beograd: Institut za političke studije.

Pešić, Milena. 2024. „Politički diskurs u istraživačkoj optici njegovih savremenih kritičkih studija”. Srpska politička misao 2/2024, Vol. 84, 07–38. Beograd: Institut za političke studije. DOI: 10.5937/spm84–49031

Pugu, R. Melyana, Muhammad Yusuf. 2024. “New media and the changing landscape of political communication”. International Journal of Society Reviews (INJOSER) Vol. 2 No. 6: 1591–1605. Tanjung Mekar: Adisam Publisher.

Savigny Heather. 2008. The Problem of Political Marketing. New York: Continuum International Publishing Group.

Savigny, Heather, and Dominic Wring. 2009. “An ideology of disconnection: For a critical political marketing”. Central European Journal of Communication Volume 2, No 2 (3): 251– 266. Wrocław: Polish Communication Association (PCA).

Savigny, Heather. 2003. “Political Marketing”. Journal of Political Marketing 3(1), 21–38. DOI: 10.1300/j199v03n01_02.

Scammel, Margaret. 2014a. “Political Marketing Why It Matters”. In Consumer Democracy, 13–34. Published online by Cambridge University Press Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9781139046107.003.

Scammell, Margaret. 1999. “Political marketing: Lessons for political science”. Political Studies 47(4): 718–739. DOI: 10.1111/1467-9248.00228.

Scammell, Margaret. 2014. “Introduction”. In Consumer Democracy, 1–12. Published online by Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9781139046107.002.

Scammell, Margaret. 2014b. “Citizen Consumers, Political Marketing, and Democracy”. In Consumer Democracy, 138–162. DOI: 10.1017/CBO9781139046107.008.

Slavujević, Zoran. 2009. Političko komuniciranje, politička propaganda, politički marketing. Beograd: Grafocard.

Sofyan, Imam. 2015. “Political Marketing and Its Impact on Democracy”. In Communication Sphere 1 (1): 93–96. Ketintang: Universitas Bhayangkara Surabaya.

Vankov, Nikola. 2013. “The strategic dimensions of Political Marketing”. Economic Alternatives, 74–80. Sofia: The University of National and World Economy.

Vujanović Jelena. 2021. „Politički marketing – stanje discipline i otvorena pitanja.” Godišnjak Fakulteta političkih nauka 15/2021: 99–119. Beograd: Fakultet političkih nauka.

Vujanović, Jelena, i Milan, Dajić. 2022. „Poslovni i politički marketing: odnos i otvorena pitanja”. Noema 7 (10): 27–43. Banja Luka: Univerzitet u Banjoj Luci, Filozofski fakultet.

Objavljeno
2025/05/12
Rubrika
Članci