„Krst” protiv „mača”. Rusija, intelektualci i nacionalna ideja 1914.

  • Saša S. Marković Univerzitet u Novom Sadu, Pedagoški fakultet u Somboru

Sažetak


Prošlost Velikog rata 1914–1918, aktuelna u godinama obeležavanja njegove stogodišnjice, više nego ikada obogaćena je istraživanjima čiji cilј nisu samo rasvetlјavanja vojno-političkih događaja. Sve više stručna javnost, ali i zainteresovani građani u prilici su da saznaju raznovrsni aspekt društvenih ideja i kreiranja nacionalnog identiteta. Ruska društvena misao je tokom 19. veka imala izuzetno kompleksan razvoj. Tragajući za sadržajem sopstvenog identiteta, Rusi su se i okretali zapadu u nadi da će im ponuditi nešto novo, ali su pokušali i da na tradiciji okarakterišu i svoj autohtoni slovenofilski profil. Neosporno ogromno Carstvo omogućilo je isticanje specifične uloge Rusije u razvoju čovečanstva. Početkom 20. veka, ruska društvena misao kojom se država rukovodila pokušala je da sjedini hrišćanski univerzalizam i nacionalistički egoizam. Posledica toga bila je izrazita emotivnost nacionalne ideje koja se oslanjala na intuitivnost, specifičnu rusku ulogu i njen mesijanizam. Racionalno postavlјeni tretman državnih interesa, iako pristutan u krajnjoj konsekvenci odluke, bio je obeležen saosećanjem. Ruski car Nikolaj Drugi, iako je vojno-politička i privredna situacija u zemlјi ukazivala na nespremenost, stao je u odbranu „slovenske braće”. Ruski narod je podržao taj stav, a nemački imperijalizam je računao na to jer se i sam rukovodio „tevtonskom dominacijom”.

Biografija autora

Saša S. Marković, Univerzitet u Novom Sadu, Pedagoški fakultet u Somboru

 

САША С. МАРКОВИЋ рођен је 1968. у Џигољу у близини Прокупља. Већи део свог детињства провео је у Раткову. Академско образовање стекао је на Филозофском факултету у Новом Саду. Наставник је историје у звању ванредног про­фесора на Педагошком факултету у Сомбору, Универзитета у Новом Саду. Предмет његовог истраживачког интересовања је рефлексија ев­ропских друштвених и образовно-васпитних идеја код Срба у 19. и 20. веку као и утицај друштвене мисли на стварање национал­ног и ширег културног идентитета. С тим у вези, у одређеним радовима његово занимање је било ве­зано за истраживање прошлости данашњег про­стора Војводине.

Објавио је четири монографије: Грађанске опозицио­не странке у Војводини 1929-1941 (2006), Буњевци Војводине у политичком животу Краљевине СХС / Југославије 1918-1941 (2010), Политичка биографија Јована Јоце Лалошевића (2011), Национално без одијума, поглед без претензија (2015), Српски учитељ у Угарској 1778-1918 (2016) и Васа Стајић (2016).  Аутор је више десетина научно-стручних радова који су излазили у часописима попут: Српска политичка мисао, Истраживања, Политичка ревија, Зборник радова Филозофског факултета у Приштини и др.

Учествовао је на бројним научним скуповима у земљи и иностранству. Тренутно је укључен у истраживања у оквиру домаћих научних пројеката: Друштвени односи Срба и Хрвата, национални идентитет и мањинска права са аспеката европских интеграција и Косово и Метохија између националног идентитета и евроинтеграција. Сарадник је на међународном пројекту: Народы Габсбурсгской монархии в 1914-1920 гг. : от национальных движений к созданию национальных государств.

 

Reference

Antolović, M. (2016). Ideas from 1914: German intellectuals and the legitimization of the German Reich policy during the First World War. Ethnoantropological problems, 1(11), 263-285. [In Serbian].

Bazilov, L. (1980). Demolition of the Russian Empire. Novi Sad: Matica srpska. [In Serbian].

Brdjajev, N. (1990). The Philosophy of Inequality. Budva: Mediteran-Oktoih. [In Serbian].

Brdjajev, N. (1996). The meaning of creativity, second book. Belgrade: Logos. [In Serbian].

Bilington, J. (1988). Icon and Ax. Belgrade: Work. [In Serbian].

Bigović, R. (2000). Church and Society. Belgrade: Hilandar Fund at the Faculty of theology Belgrade. [In Serbian].

Buldakov, V.P. (2015). 1914: Russian culture was the face of the European crisis. Political conceptology, 1, 143-186. [In Russian].

Danilevski, N.J. (2008). Russia and Europe: A look at the cultural and political relations of the Slavic world to the German-Romance. Moscow: Institute of Russian Civilization. [In Russian].

Day. (1914). "Reply to the German scientist", signed by 166 representatives of the university community of Petrograd and Moscow. 21 December [In Russian].

Day. (1914). Protest Scientists. 25 November [In Russian].

Diaries of the Emperor Nicholas II, Volume II, 1905-1918. [In Russian]. Preuzeto sa http://legitimist.ru/lib/history/022_dnevniki_imperatora_nikolaya_ii_tom_2.pdf 2017 Jul 25.

Ern, V. (1915). The sword and the cross. Moscow. [In Russian].

Ern, V. (1991). Sword and cross. Moscow: Publisher Pravda. [In Russian].

Ilin, I. (2015). National Russia: Our tasks. Moscow: Algorithm. [In Russian].

Kareyev, N.I. (1883). "What did Prince Bismarck mean?" A political letter from Germany. [In Russian]. Preuzeto sa http://az.lib.ru/k/kareew_n_i/text_1883_bismark_oldorfo.shtml 2017 Aug 4.

Karpov, N. (1925). The agrarian policy of Stolypin. Leningrad: Working Publishing House "Priboy". [In Russian].

Kerenski, A. (1993). Russia at the historical turn. Memoirs. Moscow: Publishing House "Respublika". [In Russian].

Konduruškin, S.S. (1915). After the war, Essays on the Great European War, (August 1914 - March 1915). Petrograd: Publishing Association of Writers. [In Russian].

Kolčinskiy, I. (2007). "The First World", and some vectors of the transformation of science in Germany and Rossi. U I. Kolčinskiy, D. Bayrau, & -Russian Academy of Sciences (Ur.), Science, technology and society of Russia and Germany during the First World War. St. Petersburg: Publishing House "Nestor-History". [In Russian].

Kolčinskiy, I. (2016). The First World War and the Mobilization of Science. Political conceptology, 4, 124-142. [In Russian].

Coplston, F. (1992). Philosophy of Rus. Belgrade: BIGZ. [In Serbian].

Loski, N. (1995). History of the Russian philosophy. Podgorica - Belgrade: CID. [In Serbian].

Lor, E. (2012). Russian nationalism and the Russian Empire: A campaign against "enemy subjects", during the First World War. Moscow. [In Russian].

Lubardić, B. (2003). Nikola Berdyaev changed Ungrund and Ots. Belgrade: Brimo. [In Serbian].

Menshikov, M. (2012). Great Russian idea. Moscow: Institute of Russian Civilization. [In Russian].

Moscow News. (1914). Malice in Sarajevo. 17 (30) jun [In Russian].

Moscow News. (1914). Austria and annexed provinces. 18 June (1 July)[In Russian].

Moscow News. (1914). Demonstration against the Serbs. 19 June (19 July) [In Russian].

Moscow News. (1914). Russian tourists and scientists in Germany. 19 December 1914. (1 January 1915) [In Russian].

Multatuli, P.B. (2014). God grant, only not to be drawn into war!, Emperor Nicholas II and the pre-war crisis of 1914 Facts against myths. Moscow: Russian Institute for Strategic Studies. [In Russian].

German White Book, (1914). Telegram of Nikola II, Wilhelm II, from 16/29 July 1914, Serbian-Austrian and European War, diplomatic and other documents, Niš. [In Serbian].

Nikiforov, A.(. (2014). "Origin and character of the First World War in the liberally patriotic discourse of the historians of the" Russian school "(1914 - 1916).". Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 1 (Humanities)(3), 45-52. [In Russian].

New time. (1914). The protest of representatives of Russian science against the wrongful conduct of the war by Germany and Austria-Hungary. November 21 (December 4) [In Russian].

Novosti. (1914). The impression in Belgrade. 12. jul [In Serbian].

Fatherland. (1914). About Germans. Number 2, 9. November [In Russian].

Popov, Č. (1990). Civic Europe, 1770-1914. Social and Political History of Europe. (str. 1871-1914). Belgrade: Institute for Textbooks. [In Serbian].

Russian diplomatic correspondenc. (1914). Niš. Telegram of his emperor majesty of emperor Nikolaj Kraljević Aleksandar Srpski, Serbian-Austrian and European war [In Serbian].

Russian thought. (1914). The German idea. 12 December [In Russian].

Sazonov, S.D. (2002). Memories. Minsk: Harvest. [In Russian].

Solovyov, V. (2006). The light of the source. Beograd: The Logos. [In Serbian].

Subotić, M. (2013). Russian themes: Messianism, intelligence, nation. Belgrade: Logos. [In Serbian].

Subotić, M. (2011). Moscow as the third Rome: A contribution to the history of Russian Mesianism. Philosophy and Society, 1, the first part, 167-192. [In Serbian].

Filimonov, V.A. (2015). N.I. Kareyev and First World War: A glimpse of an eyewitness and a historian's reflexion. Vestnik Nizhegorodskogo Universiteta im. N.I. Lobachevsky, 1, 106-112. [In Russian].

Hobsbawm, E. (1987). The Age of Empire. (str. 1875-1914). New York: Vintage books.

Hosking, G. (2006). Rulers and Victims: The Russians in the Soviet Union. Cambridge: Harvard University Press.

The Highest Manifesto of God's Mercy, We, Nicholas the Second. Vologda Diocese of Vedomosti, 1. August 1914, brochure 14.

Objavljeno
2017/12/23
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni rad