Javno mnjenje i odlike medijskog diskursa u Sociološkom pregledu

  • Zoran B Jevtović Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za komunikologiju i novinarstvo
  • Tatjana M Vulić Универзитет у Нишу, Филозофски факултет, Департман за комуникологију и новинарство
Ključne reči: Sociološki pregled/ Sociological Review||, ||Sociološki pregled, public opinion||, ||javno mnjenje, influence||, ||uticaj, discourse||, ||diskurs, change in the paradigm of sociology of mass communication||, ||promena pa radigme sociologije masovnih komunikacija,

Sažetak


Posmatrajući društveno delanje kao dinamičnu, složenu, individualnu, grupnu i masovnu angažovanost na ostvarivanju određenih cilјeva i ideja kojima se utiče na ponašanje lјudi u radu izdvajamo sve značajniju ulogu sociologije masovnih komunikacija, koja kroz pruočavanje procesa identifikovanja, selekcije, oblikovanja, skladištenja i distribucije informacija praktično doprinosi kreiranju javnih mnjenja. Polazeći od pojma diskurs i shvatanja da u humanističkim naukama on vodi specifičnom delanju koje opisuje šire društveno okruženje i odnose, autori metodom analize sadržaja tekstova publikovanih u Sociološkom pregledu tokom osam decenija ukazuju da tek, posredovan masovnim medijima diskurs dobija specifičnu moć simboličkog uticanja kojom se i samo društvo preobražava. Rezultati pokazuju da su obrisi promena u političkoj dioptriji primetni u prvom tekstu sa sociološko-komunikološkim pristupom (objavlјenim 1970. godine) jer ukazuje na tihu profesionalizaciju stvaraoca javnog mišlјenja, ali i na duboki preobražaj koji počinje devedesetih godina prošlog veka sa većim brojem radova posvećenih istraživanjima javnosti, političkoj propagandi, izbornim kampanjama, marketingu, medijskim sistemima, efektima i teorijama. Podatak da broj ovakvih tekstova u Sociološkom pregledu sa protokom vremena raste ukazuje i na promenu sociološke paradigme i demokratizaciju javne sfere, koja je danas nezamisliva bez medijskog uticanja.

Biografije autora

Zoran B Jevtović, Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za komunikologiju i novinarstvo
редовни професор
Tatjana M Vulić, Универзитет у Нишу, Филозофски факултет, Департман за комуникологију и новинарство
ванредни професор

Reference

Antonić, S. (2012).Sociological Association of Serbia 1961-1992. Sociološko pregled vol. XLVI (2) Special Edition, 616-647 Available at http://www.socioloskipregled.org.rs/2017/08/18/socioloski-pregled-god-xlvi-2012-sv-2/[In Serbian]

Bakić, S. (1974).Sociology in Serbia 1964–1974.Sociološki pregled vol. VIII (2-3), 203-210 Available at http://www.socioloskipregled.org.rs/2017/08/20/socioloski-pregled-1974/ [In Serbian]

Branković, S. (2009). Daily Economy in Serbia.Kultura polisa, “A Common Day - A Study of the Daily Economy of an Epoch”, Special edition[In Serbian]

Dijk, T.A. van (1977).Text and context: Explorations in semantics and pragmatics of discourse. New York: Longman

Koković, D. (2007).Society and Media Challenges - An Introduction to the Sociology of Mass Communication.Novi Sad: Faculty of Philosophy, Media Studies Department[In Serbian]

Löffelholz, M, Weaver, D. (eds.) (2008).Global journalism research: Theories, Methods, Findings, Future. Ofxord: Blackwell

Mihailović, S. (1990). Survey on public opinion prior to the first multi-party elections in Serbia.Sociološki pregled vol. XXIV (1-4), 19–33 Available at http://www.socioloskipregled.org.rs/2017/08/20/socioloski-pregled-1990/[In Serbian]

Merton, K. R. (1959).Social Theory and Social Structure. Glencoe, Illinois: The Free Press

McQuail, D. (1976).Mass Communication Theory: An Introduction. Beograd: Glas.[In Serbian]

Pešić, V. (1970). Opinion makers in Yugoslavia and their social roles.Sociološki pregled vol. IV(2–3), 267–282 Available at http://www.socioloskipregled.org.rs/2017/08/20/socioloski-pregled-1970/[In Serbian]

Radojković M, Stojković, B. (2005). Journalists as a professional group.Sociološki pregled vol. XXXIX (1), 47-80. doi:10.5937/socpreg0304241R [In Serbian]

Habermas, Jürgen (2012).The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society.Novi Sad: Mediterran publishing[In Serbian]

Herman, E, Chomsky, N. (2008). Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. London: The Bodley Head

Tasić, Đ. (1938). General overview of our sociology and our social sciences. Sociološki pregledvol. I, 239-271 Available at http://www.socioloskipregled.org.rs/2017/08/15/socioloski-pregled-vol-i-1938/[In Serbian]

Weischenberg, S, Scholl, A, Malik M. (2006).The Souffleurs of the Media Company Report on Journalists in Germany. Kontanz: UVK Verlagsgesellschaft[In German]

Objavljeno
2018/04/10
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni rad