Uticaj društvenih promena na položaj i odnos nastavnik i učenika u nastavi
Sažetak
Poslednju deceniju XX i početak XXI veka društva u tranziciji obeležile su krupne društvene promene. Te promene koje karakteriše transformacija s tradicionalnog na savremeni pristup uslovljavaju brojne promene i u vaspitnoobrazovnoj i nastavnoj teoriji i praksi, čija je suština usmerena na sagledavanje povezanosti razvoja društva i obrazovanja, transformaciju sistema vaspitanja i obrazovanja, kao i na sagledavanje položaja i odnosa nastavnika i učenika u nastavi. Nastava je društvena i socijalna kategorija u kojoj se ostvaruju cilj i zadaci vaspitanja i obrazovanja, koje karakteriše društveno-istorijska uslovljenost i zasnovanost. Uvažavajući tu činjenicu, kao i prethodno navedene konstatacije i zahteve, glavna pažnja u radu usmerena je na deskriptivno-istorijsko proučavanje i analizu uticaja društvenih promena, na položaj i odnos nastavnika i učenika u nastavi tokom istorijskog razvoja društva, s posebnim osvrtom na uticaj aktuelnih društvenih promena u ovom domenu.
Reference
Beara, M., & Jerković, I. (2015). Social circumstances and teaching profession. Sociološki pregled 49 (2), 229–253. doi:10.5937/socpreg1502229B [In Serbian]
Bognar, B., & Simel. S (2013). Philosophical starting points for positive pedagogy. Metodički ogledi (1), 137–168. [In Croatian]
Cenić, S., & Petrović, J. (2006). Education through historical epochs. Vranje: Učiteljski fakultet. [In Serbian]
Delors, J. (1996). Education – hidden treasure. UNESCO: Report of the International Commission on Education for the 21st Century. Beograd: Ministarstvo prosvete Republike Srbije. [In Serbian]
Demetriu, A. (2013). Schooling and learning in modern democratic societies. In W. L. Anderson (ed.) Teaching oriented learning. Solun: Centar za demokratiju i pomirenje u jugoistočnoj Evropi (prevod: A. Pešikan & Lj. Plaznic),39–50. [In Serbian]
Filipović, N. (1988). Didactics 1. Sarajevo: IGKRO Svjetlost & OOUR Zavod za udžbenike. [In Serbian]
Koković, D. (1998). Cracks of culture. Beograd: Prosveta. [In Serbian].
Kovačević, V. (2017). The position and role of students in teaching through historical epochs. Učenje i nastava (4), 639–654. [In Serbian]
Malić, J. (1972). The role of teachers in the formation of students as subjects. Pedagoški rad (3-4), 133–142. [In Croatian].
Ministarstvo prosvete nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije [MPN] (2012). Education Strategy in Serbia until 2020. Službeni glasnik Republike Srbije (7). [In Serbian]
Mijanović, N. (2008). The subjective position of students in the educational process between declarative and real. Inovacije u nastavi (1), 13–22. [In Serbian]
Mikanović, B. (2015). The principle of freedom and the development of partnerships between students and teachers. Učenje i nastava (1), 47–60. [In Serbian]
Montaigne, M. (1953). Views of Education. Beograd: Pedagoško društvo NRS. [In Serbian]
Nedeljković, M. (2010). Social change and education. Beograd: Eduka. [In Serbian].
Pavlović, B. (2004). Partnerships in teaching as a factor in fostering learning and cognitive development. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja (36), 151–167. [In Serbian]
Prodanović, T. & Ničković, R. (1974). Didactics. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. [In Serbian]
Slović, Lj. (1986). Contemporary sociology. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. [In Serbian]
Vilotijević, M. (1999). Didactics 1 – The subject of didactics. Beograd: Naučna knjiga & Učiteljski fakultet [In Serbian]
Zobenica, N., & Stipančevič, A. (2017). The role and competences of teachers in a globalized society. Pedagoška stvarnost (2), 107–119. [In Serbian]