Kvalitet slobodnog vremena u domovima učenika iz učeničke perspektive

  • Nedeljko M. Milanović Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet pedagoških nauka u Jagodini, Jagodina (Srbija)
  • Nenad J. Stevanović Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet pedagoških nauka u Jagodini, Jagodina (Srbija)
Ključne reči: slobodno vreme, slobodne aktivnosti, srednjoškolci, dom učenika

Sažetak


Rad se bavi pitanjem kvaliteta slobodnog vremena u domovima učenika iz perspektive učenika srednjih škola. U radu su predstavljeni rezultati empirijskog istraživanja, čiji je cilj bilo ispitivanje mišljenja učenika o slobodnim aktivnostima, na osnovu koga bi potencijalno bilo moguće uneti poboljšanja za korišćenje slobodnog vremena u domu učenika. Uzorak je obuhvatio 198 ispitanika, 113 ženskog i 85 muškog pola, uzrasta od 15 do 18 godina. Za potrebe ovog istraživanja korišćena je deskriptivna metoda, kao i tehnika anketiranja. Interpretacijom dobijenih rezultata dolazi se do zaključka da postoji značajan stepen nezadovoljstva kvalitetom slobodnih aktivnosti koje su učenicima ponuđene u domu i preovladava mišljenje da slobodno vreme u domu treba unaprediti i inovirati. Inovacije i mere koje učenici predlažu za unapređenje slobodnih aktivnosti u domu, jesu organizovanje izleta, gledanje selektovanih filmova, uređivanje sobe s društvenim igrama, organizovanje tematskih večeri, veća posvećenost sportskim aktivnostima, uvođenje novih sekcija i debata na određenu temu. Navedene aktivnosti obuhvataju primarne funkcije slobodnog vremena: odmor, zabavu i razvoj ličnosti učenika. Rezultati ovog istraživanja upućuju na to da slobodnom vremenu u domu i aktivnostima kojima se učenici bave, treba posvetiti značajnu pažnju s pedagoškog aspekta i ovaj segment života u domu učiniti sadržajnijim i kvalitetnijim.

Reference

Behaghel, L., de Chaisemartin, C., Gurgand, M. (2017). Ready for Boarding? The Effects of a Boarding School for Disadvantaged Students. American Economic Journal: Applied Economics, 140–164.

Budimir-Ninković, G. (2009). Modern family and school. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka. [In Serbian]

Dattilo, J. (2015). Leisure education program planning. Venture Publishing, Incorporated.

Gredelj, S., Nikolić, M. (1979). Sociological aspects of the spending of free time by the youth in the commune of Soko Banja. Sociološki pregled, 13 (1), 85–99. Available at http://www.socioloskipregled.org.rs/2017/08/20/socioloski-pregled-1979/ [In Serbian]

Janković, V. (1973). Leisure time in contemporary pedagogical theory and practice. Zagreb: PKZ. [In Croatian]

Jeđud, I., Novak, T. (2006). Leisure time for children and young people with behavioral disorders - a qualitative method. Revija za sociologiju, 37 (1–2), 77–90. [In Croatian]

Ješić, D. (2008). Boarding school pedagogy. Jagodina: Učiteljski fakultet. [In Serbian]

Koković, D. (2008). Lifestyle and leisure time. Novi Sad: Fakultet za sport i turizam. [In Serbian]

Law on Students’ Standard (2013). Službeni glasnik Republike Srbije, no. 55/2013. [In Serbian]

Mijatović, M. (2014). Possible ways to organize free time of the young. Vršac: Istraživanja u pedagogiji, 4 (2), 37–47. Available at http://research.rs/wp-content/uploads/2015/01/4-Mijatovic-engl.pdf [In Serbian]

Milanović, N. (2019). Methods of leisure time implementation of students today. Belgrade: Metodička teorija i praksa, (1),111–122. Available at http://www.metodickapraksa.rs/wp-content/uploads/2019/06/MTIP-1-2019.pdf [In Serbian]

Mlinarević, V. (2004). Free time styles of high school students in Slavonia and Baranja. Pedagogijska istraživanja, (2), 241–257. Available at https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=205504 [In Croatian]

Mlinarević, V., Gajger, V. (2010). “Youth Leisure time- a Space for Creative Activity”, Međunarodna kolonija mladih Ernestinovo: 2003–2008. Osijek: HAZU, Zavod za znanstveni i umjetnički rad, 43–58. [In Croatian]

Mundy, J., & Odum, L. (1979). Leisure education. Theory and practice. John Wiley and Sons.

Pantelić-Vujanić, S., Čukanović-Karavidić, M. (2014). Sociology. Banja Luka: Point štamparija.[In Serbian]

Petrović, J., Zotović, M. (2010). The same or different - leisure time of youth in Vojvodina and in the world. Zbornik Matice srpske za društvene nauke, (130), 73–88. Available at http://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/drustvene_nauke_130.pdf[In Serbian]

Rosić, V. (2005). Leisure time - leisure activities. Rijeka: Biblioteka Educo. [In Croatian]

Savić, Z., Miletić, K. (2012). Activities in nature. Niš: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja. [In Serbian]

Sivan, A., & Stebbins, R. (2011). Leisure education: Definition, aims, advocacy, and practices–are we talking about the same thing(s)?. World Leisure Journal,(53), 27–41. Available at https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/04419057.2011.552216

Objavljeno
2020/06/30
Broj časopisa
Rubrika
Kratko (prethodno) saopštenje