Obrazovanje u društvenom kontekstu

  • Tatjana T. Kostić Zavod za udžbenike, Beograd (Srbija)
Ključne reči: obrazovanje, udžbenik, kulturno-obrazovna politika, kulturni obrazac, obrazac kulture

Sažetak


Obrazovanje i udžbenici uvek su povezani s društvenim kontekstom. Društveni kontekst koji je od kraja Drugog svetskog data do danas uticao na obrazovanje i udžbenike u Srbiji počivao je na socijalističkom i postsocijalističkom kulturnom obrascu. Informatičko društvo je neizostavno uticalo na kulturu i obrazovanje. U radu se analiziraju promene koje su uticale da se obrazovanje i udžbenici izmene. Rezultat je da obrazovanje i udžbenici trpe uticaje društva, ali i društvo trpi njihov uticaj. Zaključak je da bez podizanja nivoa obrazovanja ne može da se sačuva srpska kultura i društvo koje je u njoj oličeno, niti može biti društvenog progresa; najefikasniji način da se ostvari boljitak jeste kreiranje udžbenika koji bez obzira na česte promene kulturnih obrazaca moraju da budu čuvari obrasca kulture.

Biografija autora

Tatjana T. Kostić, Zavod za udžbenike, Beograd (Srbija)

ЈП „Завод за уџбенике"

Одговорни уредник Редакције за средње образовање

Уредник координатор за српски језик и књижевност

Reference

Althusser, L. (2015). Idélogie et appareils idéologique d’Etat (notes pour une recherche). Loznica: Karpos [In Serbian]

Antonić, S. (2013). Pink transition In Serbia: six theses concerning our cultural situation. Kultura (140), 272– 292. doi: 10.5937/kultura1340272A [In Serbian]

Debray, R. (2000). Introduction a la mediologie. Beograd: Clio [In Serbian]

Durkheim, E. (1981). Education et sociologie. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva [In Serbian]

Jovanović, S. (1991). One Contribution to the Study of Serbian National Character, From History and Literature II, the Collected Works of Slobodan Jovanovic. Beograd: BIGZ, Jugoslavija publik, SKZ [In Serbian]

Koštunica, V., Čavoški, K. (2011). Party pluralism or monism: renewing and suppressing post-war opposition. Belgrade: Dosije studio, Službeni glasnik [In Serbian]

Nikolić, K. (2012). Serbian literature and politics (1945–1991) mainstreams. Beograd: Zavod za udžbenike [In Serbian]

Pijanović, P. (2014). Serbian culture 1900–1950. Beograd: Službeni glasnik[In Serbian]

Plut, D. (2003). Textbook as a cultural support system. Beograd: Zavod za udžbenike, Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu [In Serbian]

Simeunović Bajić, N. (2015). Domestic TV series in Yugoslav and post-Yugoslav popular culture (doctoral dissertation). Beograd: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu Available at: http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/5027/Disertacija639.pdf?sequence=1&isAllowed=y [In Serbian]

Zuev, D. D. (1988). School Textbook. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva [In Serbian]

(1948). Decisions of the 5th Congress of the Communist Party of Yugoslavia. Beograd: Kultura, 30-40. [In Serbian]

(1964). 8th Congress of the League of Communists of Yugoslavia. Beograd: Komunist [In Serbian]

(1962). Program and Statute of the League of Communists of Yugoslavia. Beograd: Komunist [In Serbian]

(1991). Rulebook on Amendments to the Rulebook on the Plan of Education for Secondary Schools. Prosvetni pregled (3) 1–245. [In Serbian] Available at http://www.pravnoinformacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/viewdoc?uuid=1ee223d8-f82f-4461-8fa4-5448c16b912e

(1990). Law on Secondary Education. Službeni glasnik (5): 152–165. Available at http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/viewdoc?uuid=137cca96-679c-4ab6-b8c3-2bbc238cce3e [In Serbian]

Objavljeno
2020/04/30
Broj časopisa
Rubrika
Pregledni naučni rad