THE REPUBLIC PUBLIC PROSECUTOR: BETWEEN THE LAW AND POLITICS – WHAT PREVAILS?

  • Gordana Z Krstić Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu

Abstract


This paper analizes the position of the Republic Public Prosecutor in normative and practical terms, with special reference to his/her appointment, authority and responsibility. Given the fact that the Republic Public Prosecutor is elected by the National Assembly among the candidates who are suggested by the Government, political influence definitively exists, but it is important to set boundaries to political impact and to ensure the application of the law in individual cases. After the appointment, the Republic Public Prosecutor should be independent; he/she is required to естаблисх the criminal prosecution strategy which will define the types of crimes which should be suppressed by lower-ranking prosecutors during his/her mandate. The paper also elaborates on the functions of the Republic Public Prosecutor, who has the exclusive right to initiate the extraordinary review proceedings, not only in criminal matters but also in civil and administrative proceedings. According to the Criminal Procedure Code, the Republic Public Prosecutor decides on the objection of the injured party which is submitted against the decision of the prosecutor of special jurisdiction, in case he/she dismisses the complaint, discontinues the investigation or abandons criminal prosecution. The Republic Public Prosecutor has a competence to order controlled delivery proceedings as a special evidentiary action aimed at collecting evidence for instituting criminal proceedings and detecting suspects. As the highest general prosecutor who is at the forefront of the entire organization of the prosecutor’s office, the Republic Public Prosecutor has organizational and supervisory functions which are connected to the decisions and activities of other subordinate prosecutors. He/she gives mandatory instructions to the lower-ranking prosecutors and finally decides on legal remedies against the mandatory instructions when a subordinate prosecutor finds the instruction incompatible with the law or his/her legal conviction. The power to give instructions to a subordinate prosecutor does not only refer to general instructions but also extends to the manner of acting in particular cases, but this provision should be differently regulated by the law. The Republic Public Prosecutor can also take cases from a subordinate prosecutor or assign them to other subordinate prosecutors. He/She is also entitled to issue written general orders, resolutions and instructions that guarantee legality, efficiency and equal treatment in prosecutorial practice. Based on the principle of hierarchy, the power of the Republic Public Prosecutor entails issues pertaining to the autonomy of the prosecutor’s office as well as the consistent performance of activities entrusted to public prosecutors and deputy public prosecutors. On the one hand, he/she is a public figure and, on the other hand, he/she is a legal expert whose professional authority will guarantee the efficiency of public prosecutors and protection of their professional reputation.

Author Biography

Gordana Z Krstić, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu
Student druge godine doktorskih studija

References

Ђурђић, В. (2009). Именовање и разрешење судија, У М. Лазић и И. Пејић (Прир.). Законодавни и институцијални оквир независног судства у Републици Србији. Ниш: Правни факултет Универзитета у Нишу и Фондација „Konrad Adenauer“.

Илић, Г., Прокопијевић, М., Варинац, С., Сретић, З. и Васиљев, В. (2018). Јавно тужилаштво и јавни интерес. Београд: Удружење јавних тужилаца и заменика јавних тужилаца Србије.

Јовичић, М. (2006). Демократија и одговорност. Београд: ЈП Службени гласник и Правни факултет Универзитета у Београду.

Јовичић, М. (1968). Одговорност носилаца јавних функција. Београд: Форум.

Недић, Д. (1991). Коментар Закона о јавном тужилаштву Републике Србије. Београд: Пословна политика.

Марковић, Р. (2005). Уставно право и политичке институције. Београд: ЈП Службени гласник.

Мрдовић, Б. (2017). Избор судија и независност судства. Правни живот. 7-8. Београд.

Петров, В. (2017). Парламентарно право. Београд: Правни факултет Универзитета у Београду.

Рајовић, В. (1965). Улога јавног тужиоца у грађанском судском поступку СФР Југославије. Београд: Сервис Савеза удружења правника Југославије.

Симовић, Д., Петров, В. (2014). Уставно право. Београд: Криминалистичко-полицијска академија.

Стојановић, Д. (2005). Теорија и историја уставног права. Ниш: Правни факултет Универзитета у Нишу.

Тркуља, Ј. (2016). Немоћ права − правно-политиколошке расправе. Београд: ЈП Службени гласник и Досије студио.

Амандман XXII Нацрта Амандмана на Устав Републике Србије.

Законик о кривичном поступку, Службени гласник РС, бр. 72/11, 101/11, 121/12, 32/13, 45/13, 55/14.

Закон о Државном већу тужилаца, Службени гласник РС, бр. 116/08, 101/10, 88/11, 106/15.

Закон о јавном тужилаштву, Службени гласник РС, бр. 43/91.

Закон о јавном тужилаштву, Службени гласник РС, бр. 116/08, 104/09, 101/10, 78/11, 101/11, 38/12, 121/12, 101/13, 111/14, 117/14, 106/15, 63/16.

Закон о управним споровима, Службени гласник РС, бр. 111/09.

Закон о парничном поступку, Службени гласник РС, бр. 72/11, 49/13, 74/13, 55/14, 87/18.

Закон о прекршајима, Службени гласник РС, бр. 65/13, 13/16, 98/16.

Закон о Уставном суду, Службени гласник РС, бр. 109/07, 99/11, 18/13, 40/15, 103/15.

Правилник о критеријумима и мерилима за вредновање рада јавних тужилаца и заменика јавних тужилаца, Службени гласник РС, бр. 58/14.

Правилник о критеријумима и мерилима за оцену стручности, оспособљености и достојности кандидата у поступку предлагања и избора носилаца јавнотужилачке функције, Службени гласник РС, бр. 43/15, 80/2016.

Recommendation No (2000) 19 on the Role of Public Prosecutors in the Criminal Justice System.

Устав Републике Србије, Службени гласник РС, бр. 98/06.

Акциони план за Поглавље 23 од априла 2016. године.

Инструктивно упутство Републичког јавног тужилаштва А.бр. 23/14 од 20. 01. 2014. године.

Одлука Уставног суда Републике Србије VIIУ-482/2011 од 14. 11. 2012. године.

Опште обавезно упутство Републичког јавног тужилаштва о начину поступања Службе за информисање и подршку оштећенима и сведоцима у јавним тужилаштвима О.бр. 2/16 од 05. 12. 2016. године.

Venice Commission, Compilation of Venice Commission opinions and reports concerning prosecutors, CDL-PI (2015)009.

Venice Commission, Compilation of Venice Commission opinions and reports concerning prosecutors, CDL-PI (2018)001.

http://www.pgdlisboa.pt/leis/lei_mostra_articulado.php?nid=1117&tabela=leis&so_miolo=, 27/01/19.

http://www.rjt.gov.rs/docs/SKMBT_C65218033011140_2.pdf, 17/01/19.

http://www.ustavni.sud.rs/page/predmet/sr-Cyrl-CS/11166/?NOLAYOUT=1, 27/01/19.

https://rm.coe.int/16804be55a, 30/01/19.

https://www.mpravde.gov.rs/files/Akcioni%20plan%20PG%2023.pdf, 30/01/19.

Published
2019/11/07
Section
Review Paper