ГДЕ СУ ГРАНИЦЕ ПРАВА КЛИМАТСКИХ ПРОМЕНА?

  • Dragoljub C Todić Institut za međunarodnu politiku i privredu, Beograd

Sažetak


У раду се разматра став да право климатских промена обухвата изузетно широк круг питања и да границе ове области права није могуће прецизно одредити. У првом делу рада се испитују ширина и сложеност предмета регулисања међународног права климатских промена и, истовремено, указује на неке методолошке дилеме. За основу анализе се узимају одредбе међународних уговора у области климатских промена (Оквирна конвенција УН о промени климе, Кјото протокол и Париски споразум). Као критеријуми за утврђивање граница међународног права климатских промена узимају се значење кључних појмова. Разматра се и питање да ли се може говорити о праву на (одговарајућу) климу у контексту расправе о месту људских права у праву животне средине. Наглашава се и потреба сагледавања садржаја права и обавеза прописаних другим међународним уговорима који на различите начине могу бити релевантни за област климатских промена.

У другом делу рада се даје преглед праксе регулисања појединих питања у области климатских промена у унутрашњем праву различитих држава. У последљем делу рада се дају основне назнаке о стању прописа Репубилике Србије (РС) у области климатских промена. У закључку се констатује да се не јасне границе права климатских промена могу приписати већем броју чинилаца правног и не правног карактера. Међу њима системски карактер и сложеност проблема имају кључни значај. У случају РС, посебно се истичу покушај да се ова област уреди посебним законом.

Reference

Brunner, R. (2001). Science and the climate change regime. Policy Sciences. 34. 1–33.

Dechezleprêtre, A., Glachant, M., Ménière, Y. (2013). What Drives the International Transfer of Climate Change Mitigation Technologies? Empirical Evidence from Patent Data. Environ Resource Econ. 54. 161–178. DOI 10.1007/s10640-012-9592-0.

Dolšak, N. (2013). Climate Change Policies in the Transitional Economies of Europe and Eurasia: The Role of NGOs. Voluntas. 24. 382–402. DOI 10.1007/s11266-012-9260-6

Draft Global Pact for the Environment (2017). https://globalpactenvironment.org/ (24. 5. 2019).

Dupuy, P.M., Vinuales, J.E. (2016). International Environmental Law, Cambridge: Cambridge University Press.

Carey, M., Garone, P. (2014). Forum Introduction, in “Forum: Climate Change and Environmental History,” Environmental History. Oxford University Press on behalf of the American Society for Environmental History and the Forest History Society. 281–293.

Esty, C.D., Adler, D.P. (2018) Changing International Law for a Changing Climate. AJIL Unbound, Vol. 112. 279–284. doi:10.1017/aju.2018.76

Etkin, D., Medalye, J., Higuchi, K. (2012). Climate warming and natural disaster management: An exploration of the issues. Climatic Change. 112. 585–599. DOI 10.1007/s10584-011-0259-6

Fankhauser, S., Gennaioli, C., Collins, M. (2015). The political economy of passing climate change legislation: Evidence from a survey. Global Environmental Change. 35. 52–61.

Friman, M. (2016). Consensus rationales in negotiating historical responsibility for climate change. Int Environ Agreements. 16. 285–305. DOI 10.1007/s10784-014-9258-1

Glantz, M.H., Kelman, I. (2013). Thoughts on Dealing with Climate Change…As if the Future Matters. Int. J. Disaster Risk Sci. 4 (1). 1–8. doi:10.1007/s13753-013-0002-1.

Glemarec, Y. (2019). Aligning National Interests and Global Climate Justice: The Role of Human Rights in Enhancing the Ambition of Nationally Determined Contributions to Combat Climate Change, Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, Published online: 19 January 2019. https://doi.org/10.1007/s40647-018-0249-4

Grasso, M. (2007). A normative ethical framework in climate change. Climatic Change. 81. 223–246. DOI 10.1007/s10584-006-9158-7

Grasso, M. (2011). The role of justice in the North–South conflict in climate change: the case of negotiations on the Adaptation Fund. Int Environ Agreements. 11. 361–377. DOI 10.1007/s10784-010-9145-3

Grasso, M., Markowitz, E.M. (2015). The moral complexity of climate change and the need for a multidisciplinary perspective on climate ethics. Climatic Change. 130. 327–334. DOI 10.1007/s10584-014-1323-9

Hey, E. (2001). The Climate Change Regime: An Enviro-Economic Problem and International Administrative Law in the Making. International Environmental Agreements: Politics, Law and Economics. 1. 75–100.

https://www.britannica.com/science/biosphere#ref589385 (4. 5. 2019)

http://www.ekologija.gov.rs/ministarstvo-zapocinje-postupak-javne-raspraveza-zakon-o-klimatskim-promenama/?lang=lat. (26. 4. 2019)

http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/wp-content/uploads/laws/1449.pdf (20. 4. 2019).

https://www.vocabulary.com/dictionary/geosphere (4.5.2019)

Jordan, A., Huitema, D., Schoenefeld, J., Asselt, H. & Forster, J. (2018). Governing Climate Change Polycentrically - Setting the Scene, in Jordan, A., Huitema, D., Asselt, H. & Forster, J. (Eds.). (2018). Governing Climate Change: Polycentricity in Action? Cambridge: Cambridge University Press. 3–25.

Kameyama, Y., Kubota, I. (2010). What are the “objectives” meant to be? A comparative study of multilateral environmental agreements on articles on objectives, with primary attention on the United Nations Framework Convention on Climate Change. Environmental Economics and Policy Studies. 11. 1–17. DOI10.1007/s10018-009-0158-5

Knight, C.G., Staneva, M.P. (2002). Climate change research in Central and Eastern Europe. GeoJournal 57. 117–137.

Knox, JH. (2019). The Global Pact for the Environment: At the crossroads of human rights and the environment. RECIEL. 28(1). 40– 47. https://doi.org/10.1111/reel.12287

Matthew, R. (2014). Integrating climate change into peacebuilding. Climatic Change. 123. 83–93. DOI 10.1007/s10584-013-0894-1

Mayer, B. (2018). Construing International Climate Change Law as a Compliance Regime. Transnational Environmental Law. 7(1). 115–137. doi:10.1017/S2047102517000127

McKinnon, C. (2015). Climate justice in a carbon budget. Climatic Change. 133. 375–384. DOI 10.1007/s10584-015-1382-6

Mehling, M. A., Metcalf, G. E. Stavins, R. N. (2018). Linking heterogeneous climate policies (consistent with the Paris agreement). Environmental Law, 48(4), 647–698.

Mehling, M. (2015). The Comparative Law of Climate Change: A Research Agenda. Rev Euro Comp & Int Env Law, 24(3). 341-352. doi:10.1111/reel.12141

Peel, J. (2016). Re-evaluating the Principle of Common But Differentiated Responsibilities in Transnational Climate Change Law. Transnational Environmental Law. 5(2). 245–254. doi:10.1017/S2047102516000327

Redgwell, C. (2014). International Environmental Law, in Evans, D.M (Ed). International Law, Oxford Univesity Press.

Quirico, O. (2017). Systemic integration between climate change and human rights in international law? Netherlands Quarterly of Human Rights. 35(1). 31–50. https://doi.org/10.1177/0924051917695210

Schmidt, N.M., Fleig, A. (2018). Global patterns of national climate policies: Analyzing 171 country portfolios on climate policy integration. Environmental Science & Policy. 84. 177–185.

Scotford, E, Minas, S.(2019). Probing the hidden depths of climate law: Analysing national climate change legislation.RECIEL 28(1). 67–81. https://doi.org/10.1111/reel.12259

Shaw, M.N. (2014). International Law, Cambridge University Press.

Todić, D. (2019). Multilateral Environmental Agreements and EU Integration of Western Balkan States (Status of Bosnia and Herzegovina, Montenegro, Serbia and Croatia in Multilateral Environmental Agreemetns). European Energy and Environmental Law Review. 28(1). 17–27.

Тодић, Д. (2018а). Уједињене нације, међународни уговори и животна средина. Београд: Институт за међународну политику и привреду.

Тодић, Д. (2018б). Статус Републике Србије у савременим међународним уговорима у области животне средине и устави (1974-2006). Зборник радова Правног факултета у Нишу. 79. 331–350.

Тодић, Д. (2016). Компаративно право животне средине – концепцијски оквир и тешкоће у дефинисању. Страни правни живот. 3. 9–22.

Тодић, Д. (2014). Климатске промене у праву и реформа система управљања. Београд: Институт за међународну политику и привреду.

Trindade, A. A. C. (2013). International Law for Humankind : Towards a New Jus Gentium (Vol. 2nd, ed). Leiden: Brill Nijhoff. Retrieved from http://ezproxy.nb.rs:2059/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=603882&site=eds-live

UNEP. (2005). Register of International Treaties and Other Agreements in the Field of the environment. UNEP/Env.Law/2005/3. United Nations Environment Programme Nairobi.

UNGA. (2018). Report of the Special Rapporteur on the issue of human rights obligations relating to the enjoyment of a safe, clean, healthy and sustainable environment. A/HRC/37/59. 24 January 2018.

Vihma, A. (2009). Friendly neighbor or Trojan Horse? Assessing the interaction of soft law initiatives and the UN climate regime. International Environmental Agreements. 9(3). 239–262.

Vlassopoulos, C.A. (2012). Competing definition of climate change and the post – Kyoto negotiations, International Journal of Climate Change Strategies and Management, 4(1), 104–118.

Wuebbles, D.J., Chitkara, A., Matheny, C. (2014). Potential effects of climate change on global security. Environ Syst Decis, 34. 564–577. DOI 10.1007/s10669-014-9526-1

Wang, T., Xiang, G. (2018). Reflection and operationalization of the common but differentiated responsibilities and respective capabilities principle in the transparency framework under the international climate change regime. Advances in Climate Change Research. 9. 253–263.

Wright, C., & Nyberg, D. (2015). Climate change and corporate capitalism. In Climate Change, Capitalism, and Corporations: Processes of Creative Self-Destruction (pp. 1–27). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139939676.002

Ylä-Anttila, T., Gronow, A., Stoddart, M.C.J., Broadbent, J., Schneider, V., Tindall, D.V. (2018). Climate change policy networks: Why and how to compare them across countries, Energy Research & Social Science, 45. 258–265.

Objavljeno
2019/11/07
Rubrika
Originalni naučni članak