MEDIA IN DIGITAL AGE-REGULATORY ASPECTS

  • Anka M Mihajlov Prokopović Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za komunikologiju i novinarstvo
  • Marija Vujović Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za komunikologiju i novinarstvo

Sažetak


Veliki uticaj digitalne tehnologije doveo je do preispitivanja koncepta medija. U teoriji je uspostavljena saglasnost oko novog koncepta medija koji je ponudio Karol Jakubovič (Jakubowicz, 2009), a koji obuhvata nove forme sadržaja, nove kreatore sadržaja i nove aktivnosti. Evropski regulatorni okvir polazeći od ovakvog shvatanja medija redefiniše mnoga ranija rešenja u svojim dokumentima. Značajna promena je da se ,,širi'' koncept medija koji sada obuhvata internet publikacije. S druge strane, uređivačka odgovornost je neophodan uslov da bi se internet stranica smatrala medijem i ovaj uslov je definisan u dokumentima evropske medijske politike. Izazov za medijsku regulaciju predstavljaju fenomeni koji su nastali kao posledica novog digitalnog okruženja. Internet je omogućio neposredno učešće građana koji postavljaju sadržaje onlajn koristeći nove kanale distribucije što, između ostalog, dovodi do slabljenja granica između javne i privatne sfere. U medijsku sferu ulaze novi intermedijatori kao što su internet pretraživači i agregatori internet sadržaja, koji obavljaju neke medijske funkcije i funkcije slične medijskim. U radu se analiziraju rešenja koja nudi evropska kao i srpska regulativa u ovoj oblasti.

 

 

Biografije autora

Anka M Mihajlov Prokopović, Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za komunikologiju i novinarstvo
Docent na Filozofskom fakultetu u Nišu, na Departmanu za komunikologiju i novinarstvo
Marija Vujović, Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za komunikologiju i novinarstvo
Docent na Filozofskom fakultetu u Nišu, na Departmanu za komunikologiju i novinarstvo

Reference

Díaz-Campo, J., & Segado-Boj, F. (2015). Journalism ethics in a digital environment: How journalistic codes of ethics have been adapted to the Internet and ICTs in countries around the world. Telematics and Informatics. 32 (4). 735-744.

Direct Media United Solutions. (2019). Media trends 2019. Accessed 29.9.2019. https://directmedia.biz/wp-content/uploads/pdf/Media_Trends_2019.pdf

Directive 2010/13/EU of the European Parliament and of the Council of 10 March 2010 on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the provision of audiovisual media services (Audiovisual Media Services Directive). Accessed: 14.9.2019. Text in English language is available on the internet, at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:32010L0013

Herman, E. S. & Mekčesni, R. V. (2004): Globalni mediji. Beograd: Clio.

Hermida, A. (2014): Twitter as an Ambient News Network. U: Weller, K., Bruns, A., Burgess, J., Mahrt, M. & Puschmann, C. (Prir.). Twitter and Society. New York: Peter Lang Publishing. 359-373.

Hermida, A. (2011). Mechanism of Participations: How audience options shape the conversation. U: Singer, J. B. et al. (Prir.). Participatory Journalism: Guarding Open Gates at Online Newspapers. Boston: Wiley-Blackwell. 13-33.

IREX. (2019). Media Sustainability Index 2019: Europe & Eurasia. Accessed: 14.9.2019. https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-full.pdf

IREX. (2018). Media Sustainability Index 2018: Europe & Eurasia. Accessed: 14.9.2019. https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-full.pdf

Jakubowicz, K. (2009). A new notion of media? 1st Council of Europe Conference of Ministers responsible for Media and New Communication Services, 28-29 May. Reykjavik: Council of Europe.

Kastels, M. (2014). Moć komunikacija. Beograd: Clio.

Lorimer, R. (1998). Masovne komunikacije. Beograd: Clio.

Law on electronic media. Official Gazzete of RS. No. 83/2014.

Law on Public information. Official Gazzete of RS. No. 43/2003.

Law on Public Information and Media. Official Gazzete of RS. No. 83/2014.

Martinoli, A. Krivokapić, N. Perkov, B. Stojković, M. (2019). Regulatorni okvir i poslovni modeli onlajn medija: priručnik. Beograd: Fondacija za otvoreno društvo.

Mihajlov Prokopović, A. (2016). Transformacija tradicionalnih medija u novom tehnološkom okruženju. Doktorska disertacija. Univerzitet u Beogradu: Fakultet političkih nauka.

Mihajlov Prokopović, A. and Jevtović, Z. (2017). Transformation of traditional media in Serbia to the networked society. U: Pralica, D. i Šinković, N. (Prir.). Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene 7 (136-148). Novi Sad: Filozofski fakultet.

Milić, D. (2016). Vodič kroz autorsko pravo za onlajn medije. Niš: Asocijacija onlajn medija.

Milivojević, S. ( 2017). Šta je novo u novim medijima. Reč. 87/33. 159-172

Milutinović, I. (2018). Protivrečnosti evropske medijske politike. CM: Communication and media. XIII(42). 105-132.

Oxford Research Encyclopedia of Communication. (2018). Fake News. Oxford: Oxford University Press.

Recommendation CM / REC (2011) 7 of the Committee of Ministers to member states on a new notion of the media. Adopted by the Committee of Ministers on 21 September 2011 at the 1121st meeting of the Ministers' Deputies. Accessed 15.9.2019. https://www.osce.org/odihr/101403?download=true

Savet za štampu. (2018). Analiza primene Smernica za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju u 70 medija. Beograd: Fondacija za otvoreno društvo, Srbija.

Share fondacija. (2017). Share@Work 2016 – monitoring digitalnih prava i sloboda u Srbiji.

Silverman, C. and Alexander, L. (2016). How Teens In The Balkans Are Duping Trump Supporters With Fake News.

BuzzfeedNews, November, 3, 2016. Accessed 29.9.2019. URL: https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/how-macedonia-became-a-global-hub-for-pro-trump-misinfo

Singer, J. (2011). Taking Responsibility: Legal and ethical issues in participatory journalism. U: Singer, J. B. et al. (Prir.). Participatory Journalism: Guarding Open Gates at Online Newspapers. Boston: Wiley-Blackwell. 121-139.

Smernice za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju. Savet za štampu, Beograd, 2016.

Statistical Office of the Republic of Serbia. (2019). Usage of information and communication technologies in the Republic of Serbia, 2019. Belgrade.

Statistical Office of the Republic of Serbia. (2018). Usage of information and communication technologies in the Republic of Serbia, 2018. Belgrade.

Strategy for the Development of the Public Information System in the Republic of Serbia until 2016. Official Gazzete of RS. No. 75/2011.

Stojković, M. (2017). Kodeks Asocijacije onlajn medija. Niš: Asocijacija onlajn medija

Objavljeno
2020/02/20
Rubrika
Pregledni članak