Evaluation de la selection des juges en Hongrie
Sažetak
Sažetak
Mnogi mađarski i inostrani eksperti su ocenili da su mere preduzete u sklopu reforme pravosuđa koja je usledila posle promene vlasti 2010. godine u mnogim segmentima – od usvajanja novog Osnovnog zakona do zakona kojima se reguliše pravosuđe – usmerene na politizaciju zbora sudija. U ovom radu prikazujemo kako se u vezi početne faze selekcije sudija može govoriti o postepenom jačanju meritokratskih elemenata što se nastavilo i nakon 2010. godine. Ovo je pre svega uočljivo u objektivnijem sistemu vrednovanja sudijskih konkursa. Znatno su ograničene mogućnosti administrativnih rukovodilaca da svojim diskrecionalnim odlukama utiču na izbor sudija. Ali su paralelno sa time istodobno proširena ovlašćenja administrativnih rukovodilaca pri izboru vodećih sudskih funkcionera. Vidljivo je da je pri imenovanju administrativnih rukovodilaca (predsednika sudova i njihovih zamenika) koji mogu direktno da utiču na sudovanje, povećana uloga individualnog odlučivanja, dok je rapidno smanjena uloga sudskih autonomnih tela. Objektivna procena ovih promena, dakle u kolikoj meri se njima jača pritisak na sudije moći će se dati tek nakon proteka jednog dužeg perioda i uz izvesna ograničenja.
Ključne reči: reforma pravosuđa, selekcija sudija, sudijski konkursi, nezavisnost sudija, imenovanje sudija.
Hungarian and foreign experts evaluated the measures of the justice reform put in place after the 2010 change of government as one being about a series of successive measures to politicize the judiciary from the creation of the new Basic Law to legislation regarding the judicial system. In this study it has been demonstrated that regarding the initial phase of judicial selection the gradual strengthening of meritocratic elements may be observed, which continued after 2010 as well. First and foremost, it may be traced in the more objective system of evaluating judicial applications. The possibilities for discretionary decisions of heads of administration have considerably been restricted in the selection of judges. At the same time, however, the competences of heads of administration entitled to appointment were broadened upon filling court management positions. During the appointment of administrative management (court presidents and vice presidents) that are able to influence sentencing indirectly, the role of single-handed decisions have become more preponderant while that of the judicial self-governing bodies have lost momentum. To what extent these changes strengthen the judges’ compulsion of alignment can only be sensed in the long run and may only be assessed objectively within certain bounds.
Reference
BADÓ, Attila, Избор судија – непристрасност и полтика. Компаративна анализа. In:Зборник Правног факултета у Новом Саду, Нови Сад, 2014. стр. 277-315. 277-278. стр
Situation sociale et carrière professionnelle des juristes. Rédigé par Léderer, Pál. Budapest, O.M. 1977. 40.
Voir en détail: Zsolt NAGY, Evolution et actualités de l’enseignement juridique, Pólay Elemér Alapítvány (Fondation Pólay Elemér), Szeged, 2013, p. 223.
Helga FEITH, Attila BADÓ, Etude sur les motivations des étudiants de droit hongrois, Jogelméleti Szemle (Revue des doctrines juridiques), 2000. 4. (http: // www.extra.hu/jesz/index.html)
Attila BADÓ, Tamás NAGY, Etude de l’attitude des étudiants de droit aux Etats-Unis, Jogelméleti Szemle (Revue des doctrines juridiques), 2000. 4.
Susan Ann KAYm Socializing the Future Elite: The Nonimpact of Law School, Social Science Quarterly, 59. (1978) 347. p. ; Marilyn Shirley Nichols Fahey HEINS, Roger C. HENDERSON, Law Students and Medical Students: A Comparison of Perceived Stress, Journal of Legal Education, 33. (1983) 511. p. ; Paul D. CARRINGTON, P. C. JAMES, The Alienation of Law Students, Michigan Law Review, 75. (1977) 887. p.
Attila BADÓ,Helga FEITH, Etude comparative des motivations d’étudiants de droit allemands et hongrois: Manuscrit, Szeged 2000.
Ferenc ECKHART, Histoire de la faculté de droit de 1667 à 1935, Edition PPT, Budapest, 1936, p. 177.
Loi CLXII/2011 sur le statut et les salaires des juges (Bjt.) 4§ (1) c
Vanda LAMM, Zoltán FLECK, Encore dix ans de justice – Objectifs et résultats de la réforme de la justice, http://mta.hu/fileadmin/2008/11/17-igzasagszolg.pdf
Др Ласло Л. Хека: Правосудни систем Мађарске са посебним нагласком на принцип независности судија те њихова упоредба са судским системима балканских и словенских држава. In: Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 2/2015. стр. 855–886.
M. SHAPIRO Courts : Comparative political analysis. Chicago-London, 1981., T. BECKER, Political Behavioralism and Modern Jurisprudence, Chicago, 1964.
Voir p.ex: Statistiques de la fluctuation en 1995, en fonction de la pratique, de l’âge et du sexe des juges. Revue des juges (Bírák Lapja), 1996. 1-2. pp. 271-273
Loi LXVII/1997 sur le Statut et les salaires des juges (Bjt.)
Ci-après CNJ (Országos Igazságszolgáltatási Tanács – OIT)
Sur l’évolution de la gestion des tribunaux voir: Besenyei, Beáta: Enjeux de la législation liée à la justice du XXIe siècle. http://www.mabie.hu/node/1577
Monitoring report on Hungary’s preparations for membership, 2003
Règlement n°5/2007 portant sur les règles détaillées des concours d’auditeurs de justice .
Loi XXV/2007
Loi CLXXXIII/2010, § 54 (2), en vigueur dès le 1er mars 2011
ONJ = OBH, Országos Bírósági Hivatal
Loi CLXII/2011, § 19, amendée par la loi CXI/2012, §16 (2) En vigueur depui le 17 juillet 2012
Mátyás BENCZE, Evaluation de la transformation des tribunaux,MTA Law Working Papers 2014/41, http://jog.tk.mta.hu/uploads/files/mtalwp/2014_41_Bencze.pdf
Telle était la pratique de nomination des présidents départementaux des tribunaux mise en oeuvre par István Balsai entre 1990 et 1994.
Loi CLXI/2011 sur l’organisation et l’administration des tribunaux
Loi CLXII/2011, § 90
/2012 (le 17 juillet) Décret de la Cour constitutionnelle
Attila VINCZE,La Cour de justice de l’Union européenne sur la retraite des juges, JEMA 2012/4. pp. 65-73
Loi CLXI/2011 (Bszi.)
Bszi. 76. § (5)
§, entrée en vigueur le 1er janvier 2012
Parmi lesquelles notamment l’affaire de corruption la plus reprise pas les médias, qui a eu une influence directe sur les élections de 2010 et dans laquelle était impliqué l’adjoint au maire de Budapest.
Bszi. § 127 (2)
Procès verbal de la séance du 9 septembre 2014 du Conseil National des Juges
Károly Lencsés, Le concours des présidents des conseils, susceptible d’être examiné de près par Strasbourg, Interview du quotidien Népszabadság avec Gergely Bárándy. http://nol.hu/belfold/strasbourg-gyanus-a-tanacselnokok-palyaztatasa-1483247
Attila Badó, Fair selection of Judges in a Modern Democracy, In: Attila Badó (ed) Fair Trial and Judicial Independence. Hungarian Perspectives. Springer, Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, London, 2013: 248.; Badó, Attila, Izbor sudija, Nepristrasnost i politika. Komparativna analiza. In: Zbornik radova Pravnog fakulteta u Novom Sadu. Novi Sad, 2014. pp. 277-315. 277-278. p.
Marilyn Shirley Nichols Fahey HEINS, Roger C. HENDERSON, Law Students and Medical Students: A Comparison of Perceived Stress, Journal of Legal Education, 33. (1983) 511. p.
Paul D. CARRINGTON, P. C. JAMES, The Alienation of Law Students, Michigan Law Review, 75. (1977) 887. p.
T. BECKER, Political Behavioralism and Modern Jurisprudence, Chicago, 1964.
Badó, Attila, Izbor sudija, Nepristrasnost i politika. Komparativna analiza. In: Zbornik radova Pravnog fakulteta u Novom Sadu. Novi Sad, 2014. pp. 277-315. 277-278. p.