ПРЕДАТОРСКЕ ЦЕНЕ КАО ОБЛИК ЕКСКЛУЗИОНЕ ЗЛОУПОТРЕБЕ ДОМИНАНТНОГ ПОЛОЖАЈА У ПРАКСИ СУДОВА ЕВРОПСКЕ УНИЈЕ
Sažetak
Сажетак: У пракси је тешко разграничити конкурентско снижавање цена и предацију. Предаторско понашање постоји када доминантни учесник на тржишту свој производ нуди по ценама, које су ниже од његових трошкова производње и тиме прихвата да у одређеном, ограниченом времену сноси губитке у циљу искључења једног или више својих стварних или потенцијалних конкурената са тржишта да би одржао или повећао своју тржишну моћ. Наведена злоупотреба представља ексклузиону, ценовну злоупотребу коју доминантни учесник врши на тржишту на којем има доминантан положај.
Предаторско понашање претпоставља постојање две фазе. У првој фази, која се назива фаза жртвовања, доминантни учесник на тржишту смањује цене својих производа тако да послује са губицима. Ово понашање може бити извршено са циљем да примора конкуренте да смање цене својих производа, послују са губицима и, на крају, напусте тржиште или може бити стратегија за дисциплиновање постојећих конкурената на тржишту или може представљати одбрану од улазака у грану потенцијалних конкурената. У другој фази – фази опоравка, када је циљ предације остварен, предатор подиже цене својих производа изнад цена које би могао да наплаћује да на тржишту постоји конкуренција и на тај начин остварује већи профит.
Предмет анализе је злоупотреба доминантног положаја путем предаторских цена. У раду ће бити изложена доктринарна схватања, те приказана и анализирана пракса судова ЕУ у вези са предаторским формирањем цена.