Da li nam je potrebna reforma Saveta bezbednosti?

  • Senad Ganić Državni univerzitet u Novom Pazaru, Departman za pravne nauke

Sažetak


Оснивањем Уједињених нација, човечанство је доживело цивилизацијски помак и по први пут у историји, учињен је озбиљан ккорак у покушајима да се организовањем на планетарном нивоу, спрече ратови и успостави трајан мир и безбедност у свету. Ратови међутим нису спречени, а Уједињене нације показале су своју немоћ да реагују, чак и у оним ситуацијама у којима је дошло до страдања неприхватљивих размера, и то на разним меридијанима наше планете. У ситуацијама у којима се очекивала промптна реакција, ова организација остајала је нема, а њене реакције свеле су се на доношење резолуција и докумената којима се нису моглу постићи жељени ефекти. Разлог томе у највећем броју случајева била је чињеница противљења неке од сталних чланица Савета безбедности коришћењем права вета. На тај се начин, Савет безбедности уместо тела које је требало да обезбеди светски мир и сигурност, полако претворило и поприште сукоба интереса великих сила. Тако се је временом схватило, да овај орган УН-а, не само да не доприноси успостављању мира и безбедности у свету што је требала бити његова примарна улога, већ напротив, да је почео бивати генератор нестабилности, несигурности и започињања ратова и страдања којима и данас сведочимо. Из тог разлога, али и из разлога суштинских промена које је међународна заједница претрпела од момента оснивања УН-а па до данашњих дана, све је већи број земаља које сматрају да ово тело мора доживети корениту реформу. У овом раду, покушали смо да укажемо на неке од кључних критика које су упућене на рачун рада овог органа, те предлога у вези са тим, на који начин би он у будућности требао бити организован.

Reference

Смиља Аврамов, „Уједињене нације 1945-1985“, Гласник Правног факултета у Крагујевцу 1984/85. 5-11

Михајло Вучић, „Подобност хуманитарне интервенције као правне норме“, Употреба силе у међународним односима (ур: Жаклина Новичић), Институт за међународну политику и привреду, Београд 2018. 276-293.

Senad Ganić, Praktikum za međunarodno javno pravo – teorija i praksa, Državni univerzitet u Novom Pazaru, Novi Pazar 2017.

Ахмет Давутоглу, Стратегијска дубина, Службени гласник, Београд 2014.

Deutsche Welle, Germany Sets Sights on Permanent UN Seat, https://www.dw.com/en/germany-sets-sights-on-permanent-un-seat/a-1336552

Родољуб Етински, Сања Ђајић, Бојан Тубић, Међународно јавно право, Правни факултет у Новом Саду, Нови Сад 2017.

Миленко Крећа, Међународно јавно право, Правни факултет Универзитета у Београду, Београд 2012.

Middle East Monitor, Turkey minister: UNSC should have permanent Muslim member, https://www.middleeastmonitor.com/20181004-turkish-parliament-speaker-says-security-council-should-have-permanent-muslim-member/,

Presidency of the Republic of Turkey, The UNSC has taken such a form, only serving the interests of its 5 permanent members, but standing idle to the oppressions, https://www.tccb.gov.tr/en/news/542/98750/-the-unsc-has-taken-such-a-form-only-serving-the-interests-of-its-5-permanent-members-but-standing-idle-to-the-oppressions-,

Carlos Enrique Ruiz Ferreira, Brazil as a Non-Permanent Member of the UN Security Council During the 2010-2011 Term, Freidrich Ebert Stiftung, 2012.

Бранко Ракић, Остваривање мира преко међународног организовања и интегрисања држава, Правни факултет Универзитета у Београду, Београд, 2009.

Rudaw, Turkey’s president argues for larger UN Security Council, http://www.rudaw.net/english/middleeast/turkey/05102018,

The Economic Times, India, Germany, Brazil, Japan ‘absolutety needed’ at UNSC as permanent members: France, https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/india-germany-brazil-japan-absolutely-needed-at-unsc-as-permanent-members-france/articleshow/69211253.cms

France 24, Germany calls for France to give its UN Security Council seat to the EU, https://www.france24.com/en/20181128-paris-france-german-proposal-un-eu-macron-merkel-security-council-nations,

Objavljeno
2020/01/13
Rubrika
Originalni naučni rad