Саветодавни рад са родитељима из перспективе школског педагога

  • Слађана Зуковић Одсек за педагогију Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду https://orcid.org/0000-0003-1159-8039
  • Сенка Слијепчевић Одсек за педагогију Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду
  • Јована Турудић Одсек за педагогију Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду https://orcid.org/0000-0001-5939-2238
Ključne reči: саветодавни рад у школи, педагог, родитељи, школа

Sažetak


Oвај рад осветљава изазове школских педагога у спровођењу саветничке делатности са родитељима. Саветодавни рад је приоритетна област рада школских педагога и примарна област у обезбеђивању адекватних услова за квалитетан социо-емоционални и академски развој ученика. Стога, овом студијом испитивана су практична искуства школских педагога у саветодавном раду са родитељима. За потребе истраживања на узорку од 81 педагога основних школа у Републици Србији (територија АП Војводина) примењен је полуструктурисани интервју. Добијени резултати анализирани су путем квалитативне тематске анализе. Резултати истраживања указују да испитани педагози редовно обављају саветодавни рад са родитељима, али да се неретко сусрећу и са родитељским отпором, неприхватањем сугестија и неиспуњавањем договореног. Доминантни разлози за саветодавни рад са родитељима су потешкоће у учењу и школском напредовању, проблеми у понашању ученика и потешкоће на нивоу породичног система. Поред тога, педагози уочавају потребу за додатним оснаживањем компетeнција за саветовање са родитељима, посебно истичући значај екстерне подршке која помаже у превладавњу стреса и превенцији професионалног сагоревања. Закључује се да унапређење ове улоге педагога захтева професионалну, континуирану и системску подршку која би омогућила креирање оптималних услова за спровођење квалитетне саветодавне праксе школског саветника са родитељимa.

Reference

Anastasov, B., & Ristevska, M. (2019). The role of the counselor in the pedagogical counseling process. International Journal of Education Teacher, 9(18), 54–59. https://doi.org/10.20544/teacher.18.06
Anderson, K. J., & Minke, K. M. (2007). Parent involvement in education: toward an understanding of parents’ decision making. The Journal of Educational Research, 100(5), 311–323. https://doi.org/10.3200/JOER.100.5.311-323
Bjelan-Guska, S., Buzuk, E., Katavić, I., i Klepić, D. (2017). Savjetodavni rad školskog pedagoga. U M. Turk (Ur.), Izazovi savjetodavnog rada školskog pedagoga s nastavnicima u funkciji unaprjeđenja kvalitete nastavnog procesa (str. 270–290). Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci.
Bodvin, K., Verschueren, K., & Struyf, E. (2018). School counsellor’s beliefs regarding collaboration with parents of students with special educational needs in Flanders: Parents as partners or opposites? British educational research journal, 44(3), 419–439. https://doi.org/10.1002/berj.3333
Bor, R., Ebner-Landy, J., Gill, S., & Brace, C. (2002). Counselling in schools. London, California, New Delhi: SAGE Publications.
Bowers, H., Lemberger-Truelo, M. E., & Brigman, G. (2018). A Social-Emotional Leadership Framework for School Counselors. Professional School Counseling, 21(1b), 1–10. https://doi.org/10.1177/2156759X18773004
Burkard, A. W., Gillen, M., Martinez, M. J., & Skytte, S. L. (2012). Implementation challenges and training need for comprehensive school counseling programs in Wisconsin high schools. Professional School Counseling, 16(2), 136–145. https://doi.org/10.5330/PSC.n.2012-16.136
Christian, L. G. (2006). Understanding families: Applying family systems theory to early childhood practice. Young children, 6(1), 12–20.
Collins, T. P. (2014). Addressing Mental Health Needs in Our Schools: Supporting the Role of School Counselors. The Professional Counselor, 4(5), 413–416. https://doi.org/10.15241/tpc.4.5.413
Deslandes, R., Bertrand, R. (2005). Motivation of Parent Involvement in Secondary-Level Schooling. The Journal of Educational Research, 98(3), 164–175. http://dx.doi.org/10.3200/JOER.98.3.164-175
Erford, B. T. (2007). Transforming the school counseling profession. Boston: Pearson.
Hoover-Dempsey, K. V., Walker, J. M. T., Sandler, H., M., Whetsel, D., Green, C. L.,Wilkins, A. S., & Closson, K. (2005). Why do parents become involved? Research findings implications. The Elementary School Journal, 106(2), 105–130. Journal of Humanistic Counseling Education and Development, 43(1), 41–46.
Davis, K. M., & Lambie, G. W. (2005). Family Engagment: A Collaborative, Systematic Approach for Middle School Counselors. Professional School Counseling, 9(2), 144–151. https://doi.org/10.1177/2156759X0500900202
Loukia, D., & Ourania, K. (2020). Parental Effectiveness and School Counselling in Elementary Education. European Journal of Teaching and Education, 2(2), 94–106.
Lapan, R. T., Gysbers, N. C., & Petroski, G. (2001). Helping 7th graders be safe and academically successful: A statewide study of the impact of comprehensive guidance programs. Journal of Counseling & Development, 79(3), 320–330. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2001.tb01977.x
Milošević, Z. (2009). Primena sistemskog pristupa (u) proučavanju porodičnog funkcionisanja u naukama o vaspitanju. Andragoške studije, 1, 87–100.
Mihaela, N. A., & Cristina, I. G. (2014). A research on the educational counseling and career guidance in Romania. 2nd International Scientific Forum, ISF 2014 (pp. 28–33). European scientific institute, ESI.
Nikšić, E. (2017). Savjetodavni rad školskog pedagoga. U M. Turk (Ur.), Suvremeni izazovi u radu (školskog) pedagoga (str. 252–268). Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci.
Nelson, J. A. (2006). For Parents Only: A Strategic Family Therapy Approach in School Counseling. The Family Journal, 14(2), 180–183. https://doi.org/10.1177/1066480705285557
Pavlović Breneselović, D. (2012). Partnerstvo porodice i škole kao dimenzija kvaliteta obrazovanja: kontroverze učešća roditelja u odlučivanju u školi. U: Š. Alibabić, S. Medić i B. Bodroški Spariosu (Ur.) Kvalitet u obrazovanja - izazovi i perspektive (str. 185-208). Institut za pedagogiju i andragogiju.
Popov, N., & Spasenovic, V. (2020). School Counseling: A Comparative Study in 12 Countries. Bulgarian Comparative Education Society. https://eric.ed.gov/?id=ED608402
Popović, D., i Anđelković, A. (2017). Savjetodavni rad školskog pedagoga. U M. Turk (Ur.), Školski pedagozi o područjima rada pedagoga –praksa, teorija i zakonska regulativa (str. 292–308). Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci.
Pravilnik o programu svih oblika rada stručnih saradnika (2012). Prosvetni glasnik. Službeni glasnik Republike Srbije, br. 5/2012.
Radetić-Lovrić, S., i Marić, T. (2021). Izazovi i problemi savjetovanja djece i mladih u školi. Unapređenje kvaliteta života djece i mladih, 6(1), 82–88. https://doi.org/10.7251/ZCMZ0121082M
Ray, S. L., Lambie, G., & Curry, J. (2007). Building Caring Schools: Implications for Professional School Counselors. Journal of School Counseling, 5(14), 1–23.
Rodriguez, A. J., Watson, J. C., & Gerlach, J. (2018). Comprehensive School Conseling Programs. Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research, 45(2), 95–110. https://doi.org/10.1080/15566382.2019.1646082
Samis, K., Allan, J., & Echolas, F. (1993). Elementary school counsellors’ perception of their current and ideal role with parents and families. Canadian journal of counsellin, 27(4), 249–262.
Slijepčević, S., & Zuković, S. (2021). School Counsellor-Teacher Collaboration in Student Counselling. The New Educational Review, 63(1), 237–247. https://doi.org/10.15804/tner.2021.63.1.19
Sink, C. A., Akos, P., Turnbull, R. J., & Mvududu, N. (2008). An investigation of comprehensive school counseling programs and academic achievement in Washington state middle schools. Professional School Counseling, 12(1). https://doi.org/43–53.10.5330/PSC.n.2010-12.43
Shillingford, M. A., Oh, S., & Finnell, L. R. (2017). Promoting STEM career development among students and parents of color: Are school counselors leading the charge?. Professional School Counseling, 21(1b), 1–11. https://doi.org/10.1177/2156759X18773599
Terry, L. L. (2002). Family Counseling in the Schools: A Graduate Course. The Family Journal: Counseling and therapy for couples and families, 10(4), 419–428. https://doi.org/10.1177/106648002236762
Vaishnavi, J., Kumar, A. (2018). Parental Involvment in Schol Counseling Services: Challenges and Experince of Counselor. Psycho Stu, 63(4), 359–364. https://doi.org/10.1007/s12646-018-0463-9
Whiston, S. C., Tai W. L., Rahardja, D., & Eder, K. (2011). School Counseling Outcome: A Meta-Analytic Examination of Interventions. Journal of Counseling & Development, 89(1), 37–55. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2011.tb00059.x
Wilder, C. R., & Ray, D. (2013). Parent Preferences for Secondary School Counselor Activities. Journal of Professional Counseling Practice Theory & Research, 40(1), 12–24. https://doi.org/10.1080/15566382.2013.12033920
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (2023). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 92/2023
Zuković, S. (2018). Savetodavni rad u institucijama vaspitanja i obrazovanja – teorijski i praktični aspekti. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Zuković, S., & Slijepčević, S. (2020). Counselling Elementary School Students – Experiences of School Counsellors from Serbia. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 32(2), 185–197. https://doi.org/10.1017/jgc.2020.15
Zuković, S., i Slijepčević, S. (2019). Kompetencije za savetodavni rad iz ugla školskih pedagoga. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 51(1), 198–237. https://doi.org/10.2298/ZIPI1901198Z
Objavljeno
2025/09/10
Rubrika
Članci