Слушање музике у оквиру предшколског образовања у програмским документима и стручним публикацијама у Србији од краја XIX века до данас

  • Maja S. Sokolović Ignjačević Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, Katedra za metodiku nastave muzičke kulture

Sažetak


Слушање музике једна је од веома значајних и учесталих активности које се реализују у предшколским установама, у оквиру музичког васпитања и образовања деце. У овом раду намера нам је била да сагледамо начин на који је слушање музике обрађено у програмским документима и стручним публикацијама коришћеним и објављеним у Србији од краја XIX века до данас, које сличности и разлике су уочљиве међу наведеним смерницама, те у којој мери су оне усклађене са иностраном литературом у овој области. У овом раду је најпре креиран својеврстан теоријски оквир, у ком су сумирани кључни ставови и резултати иностраних истраживања везаних за слушање музике. Потом су анализиране публикације, коришћене или објављене на нашим просторима, у којима је обрађена тема слушања музике, применом анализе садржаја, кроз одабране категорије. Установљене су сличности и разлике међу анализираним публикацијама у погледу постављених циљева за рад у домену слушања музике у предшколској узрасној фази, критеријума за одабир музичких садржаја и методских поступака.

 

Biografija autora

Maja S. Sokolović Ignjačević, Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, Katedra za metodiku nastave muzičke kulture
doktorand na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, asistent na Učiteljskom fakultetu u Beogradu (Katedra za metodiku nastave muzičke kulture)

Reference

(1940). Program i način rada u zabavištu. Prosvetni glasnik, 9/1940. 820‒836.

(1948). Uputstva vaspitaču dečjeg vrta: pravila dečjeg vrta. Beograd: Prosveta.

(1959). Vaspitni rad u pretškolskim ustanovama. Kolektivni rad profesora škole za vaspitače. Beograd: Savremena škola.

(1969/1970). Program vaspitno-obrazovnog rada u predškolskoj ustanovi. Beograd: Naučna knjiga.

(1975/1982). Osnove programa vaspitno-obrazovne delatnosti dečijeg vrtića i vaspitne grupe predškolske dece pri osnovnoj školi. Beograd: Republička zajednica dečje zaštite.

(1975). Predškolsko vaspitanje u SAP Vojvodini. Program vaspitno-obrazovne delatnosti u ustanovama za predškolsko vaspitanje i obrazovanje u SAPV. Novi Sad: Pokrajinski zavod za izdavanje udžbenika.

(1985). Pravilnik o zajedničkom programu predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Službeni list SAPV, Propisi i Prosvetnog saveta Vojvodine, 20. 3. 1985, 1‒87.

(1996). Pravilnik o Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja dece uzrasta od tri do sedam godina. Službeni glasnik RS. Prosvetni glasnik, 96/6, 36‒49.

(2006). Pravilnik o opštim osnovama predškolskog programa. Službeni glasnik RS. Prosvetni glasnik, 06/14, 1‒64.

Bayless, K. M., & Ramsey, M. E. (1978). Music, a way of life for the young child. Saint Louis: The C. V. Mosby Company.

Benn, O. A. (1966). Excellence in elementary music programs. In: B. Kowell (Ed.), New perspectives in music education: source book. Washington, DC: Music Educators National Conference, 245‒252.

Bruner, Dž. (1976). Proces obrazovanja. Pedagogija. 2‒3. 275‒321.

Costa-Giomi, E., & Descombes, V. (1996). Pitch labels with single and multiple meanings: A study with French-speaking children. Journal of Research in Music Education, 44, 204‒214.

Činč, E. (2013). Muzičko vaspitanje sa metodikom: priručnik. Vršac: Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov“.

Domonji, I. (1986). Metodika muzičkog vaspitanja u predškolskim ustanovama. Sarajevo: Svjetlost.

Đurđev, M. i Lukač, V. (2013). Muzičko vaspitanje: zbirka aktivnosti za rad u pripremnoj grupi: priručnik za vaspitače. Novi Sad: Stylos art.

Đurković Pantelić, M. (1998). Metodika muzičkog vaspitanja dece predškolskog uzrasta. Šabac: Viša škola za obrazovanje vaspitača.

Grujić, G. (2017). Metodički aspekti u muzičkom vaspitanju dece predškolskog uzrasta. Beograd: Klett.

Flowers, P. (1990). Listening: The Key to Describing Music. Music Educators Journal, 77(4), 21‒23. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3397876

Fowler, C. (1965). The Misrepresentation of Music: A View of Elementary and Junior High School Music Materials. Music Educators Journal, 51(5), 38‒42. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3390490

Fryberger, A. M. (1916). Listening Lessons in Music, Graded for Schools. Boston, New Yotk, Chicago: Silver, Burdett and Company.

Fučkar, S. (1959). Muzički odgoj predškolske djece. Zagreb: Školska knjiga.

Hair, H. I. (1977). Discrimination of tonal direction on verbal and nonverbal tasks by first grade children. Journal of Research in Music education, 25(3), 197‒210.

Hair, H. (1987).Children's responses to music stimuli: Verbal/nonverbal, aural/visual modes. In C. K. Madsen & C. Prickett (Eds.), Applications of research in music behavior. Tuscaloosa: University of Alabama Press.

Hallam, S. (2012). Music psychology in education. London: Institute of Education Press.

Hargreaves, D. J., & Bonneville-Roussy, A. (2018). What is "open-earedness’, and how can it be measured? MUSICAE SCIENTIAE, 22(2), 161–174. https://doi.org/10.1177/1029864917697783

Juntunen, M. L. (2004). Embodiment in musical knowing: how body movement facilitates learning within Dalcroze Eurhythmics. British Journal of Music Education, 21(2), 199‒214. Retrieved from http://ezproxy.nb.rs:2059/login.aspx?direct=true&db=edb&AN=14594844&site=eds-live

Kamenov, E. (2007). Opšte osnove predškolskog programa: model B. Novi Sad: Dragon.

Kerchner, J. (2000). Children's Verbal, Visual, and Kinesthetic Responses: Insight into Their Music Listening Experience. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (146), 31‒50. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/40319032

Kirić, N. (1935). Priručnik za narodna zabavišta i niže razrede osnovnih škola. Velika Kikinda: Štamparija J. Radaka.

Kopiez, R., & Lehmann, M. (2008). The ‘open-earedness’ hypothesis and the development of age-related aesthetic reactions to music in elementary school children. British Journal of Music Education, 25(2), 121‒138.

Kratus, J. (2017). Music Listening Is Creative. Music Educators Journal, 103(3), 46‒51. https://doi.org/10.1177/0027432116686843

LeBlanc, A., Sims, W., Siivola, C., & Obert, M. (1996). Music Style Preferences of Different Age Listeners. Journal of Research in Music Education, 44(1), 49-59. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3345413

Maletaški, M. (1904). Zabavište – zbirka celokupnog rada u srpskim veroispovednim zabavištima za porodice, zabavišta i zabavilјe. Školski odjek, br. 17–24.

Maletaški, M. (1905). Zabavište – zbirka celokupnog rada u srpskim veroispovednim zabavištima za porodice, zabavišta I zabavilјe. Školski odjek, br. 1–24.

Manasteriotti, V. (1969/1987). Muzički odgoj na početnom stupnju. Zagreb: Školska knjiga.

Marković, M., Šain, M., Kovačević, I., Koruga, D., Ivanović, R., Belјanski Ristić, Lj., Krsmanović, M., Gajić, Z. i Peković, D. (1997). Korak po korak 2. Vaspitanje dece od tri do sedam godina – priručnik za roditelјe i vaspitače. Beograd: Kreativni centar.

Matić, E. i Mirković Radoš, K. (1986). Muzika i predškolsko dete. Beograd: Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja grada Beograda.

Metz, E. (1989). Movement as a Musical Response among Preschool Children. Journal of Research in Music Education, 37(1), 48‒60. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3344952

Miodragović, J. (1897). O zabavištima. Beograd: Državna štamparija Kralјevine Srbije.

Mihalek, I. (1971). Oblici muzičkog vaspitanja dece predškolskih ustanova. Pedagoška stvarnost: časopis za školska i kulturno-prosvetna pitanja, 17, 3, 162‒169.

Mirković Radoš, К. (1996). Psihologija muzike. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Nye, R. E., & Nye, V. T. (1974). Essentials of teaching elementary school music. New Jersey: Prentice-Hall.

Pound, L., & Harrison, C. (2002). Supporting musical development in the early years. McGraw-Hill Education (UK).

Roulston, K. (2006). Qualitative Investigation of Young Children's Music Preferences. International journal of education & the arts, 7(9), 1‒24.

Sims, W. (1986). The Effect of High versus Low Teacher Affect and Passive versus Active Student Activity during Music Listening on Preschool Children's Attention, Piece Preference, Time Spent Listening, and Piece Recognition. Journal of Research in Music Education, 34(3), 173‒191. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3344747

Sims, W. (2001). Characteristics of Preschool Children's Individual Music Listening during Free Choice Time. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (149), 53‒63. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/40319090

Sims, W., & Cassidy, J. (1997). Verbal and Operant Responses of Young Children to Vocal versus Instrumental Song Performances. Journal of Research in Music Education, 45(2), 234‒244. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3345583

Sims, W. L., & Nolker, D. B. (2002). Individual Differences in Music Listening Responses of Kindergarten Children. Journal of Research in Music Education, 50(4), 292. Retrieved from http://ezproxy.nb.rs:2059/login.aspx?direct=true&db=edsjsr&AN=edsjsr.3345356&site=eds-live

Stefanović, B. (1958). Metodika muzičkog vaspitanja pretškolske dece. Beograd: Nolit.

Stefanović, R. (1924). Program rada u dečjem zabavištu. Učitelј, 3‒4. 230‒234.

Stojšić, M. (1898). Gradivo za razna zanimanja Srpčadi. Sombor: Štamparija Ferdinanda Bitermana i sina.

Stolić, J. (2018). Muzičke igre i pokret na predškolskom uzrastu. Vršac: Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov“.

Swanson, B. R. (1969). Music in the education of children. California: Wadsworth Publishing Co. Inc, https://archive.org/stream/musicineducation00swan#page/n5/mode/2up

Van Zee, N. (1976). Responses of kindergarten children to musical stimuli and terminology. Journal of Research in Music Education, 24(1), 14‒21.

Webster, P., & Schlentrich, K. (1982). Discrimination of Pitch Direction by Preschool Children with Verbal and Nonverbal Tasks. Journal of Research in Music Education, 30(3), 151‒161. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3345082

Wooderson, D., & Small, A. (1981). Instrument Association Skills: Children in First and Second Grades. Journal of Research in Music Education, 29(1), 39‒46. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3344678

Young, S., & Glover, J. (2002). Music in the Early Years (Vol. Taylor & Francis e-Library ed). London: Routledge. Retrieved from http://ezproxy.nb.rs:2059/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=70324&site=eds-live

Objavljeno
2019/09/11
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak