Više od fudbala: izveštavanje medija o učešću reprezentacije Srbije na Svetskom fudbalskom prvenstvu 2018. godine

  • Smiljana V Milinkov Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za medijske studije
  • Zoran Strika Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet
Ključne reči: discourse||, ||diskurs, sport||, ||sport, World Football Cup||, ||Svetsko fudbalsko prvenstvo, football||, ||futbal, media coverage||, ||medijsko izveštavanje, ethnic stereotypes||, ||etnički stereotipi, politics||, ||politika, Serbia||, ||Srbija,

Sažetak


U radu se analizira izveštavanje medija u Srbiji o Svetskom prvenstvu u fudbalu, koje je 2018. godine održano u Rusiji i problematizuje se korelacija sporta, politike i medija u oblikovanju ideološkog nacionalnog diskursa, kao i širenju netrpeljivosti i mržnje prema drugima. Pošto je reč o sportskom spektaklu kojem se pridaje važan društveno-politički značaj na globalnom, ali i na nacionalnom nivou, jer je reprezentacija Srbije učestvovala nakon što je osam godina pokušavala da se plasira, fokus istraživanja nije bio na specijalizovanim sportskim medijima, već su analizirani internet portali medija opšteg karaktera. Istraživanje je sprovedeno kritičkom analizom diskursa tekstova objavljenih na portalu nacionalnog javnog servisa Radio-televizije Srbije (RTS), komercijalnih medija B92 i Informer i internet izdanju tradicionalnog dnevnog lista Politika. Rezultati analize pokazuju da je izveštavanje analiziranih medija, kada je reč o učešću reprezentacije Srbije, pristrasno i emocionalno obojeno, lišeno profesionalne novinarske distance, što može da pospeši učvršćivanje i širenje nacionalnih stereotipa o nama i drugima, dominatnih u diskursu političke i intelektualne elite.

Reference

Alexa (n.d.). Top sites in Serbia. Posećeno 6. 9. 2018.URL: https://www.alexa.com/topsites/countries/RS.

Bishop, H., & Jaworski, A. (2003). We Beat ’Em’: Nationalism and the Hegemony of Homogeneity in the British Press Reportage of Germany versus England during Euro 2000. Discourse & Society, 14(3), 243–271.

Blejn. N., & Bojl. R. (2005). Sport. In Brigs, A. & Kobli, P. (eds.) Uvod u studije medija (pp. 622–644). Beograd: Clio.

Boyle, R., & Haynes, R. (2009). Power Play Sport, the Media and Popular Culture (Second Edition). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Bugarski, R. (2004). Jezik u društvu (drugo izdanje). Beograd: Čigoja.

Đulijanoti, R. (2008). Sport. Kritička sociologija. Beograd: Clio.

Gramsci, A. (1971). Selection from the Prison Notebooks. London: Lawrence & Wishart.

Hol, S. (2013). Mediji i moć. Loznica: Karpos.

Hol, S. (2018). Zapad i ostatak sveta: diskurs i moć. Loznica: Karpos.

Kodeks novinara Srbije. (2015) (četvrto izdanje). Beograd: Savet za štampu.

Koković, D. (2004). Sociologija sporta (peto izdanje). Beograd: Sportska akademija.

Koković, D. (2004a). Sport i mediji. Novi Sad: Fakultet za uslužni biznis.

Korni, D. (1999). Etika informisanja. Beograd: Clio.

Milinkov, S. (2016). Novinarke u Vojvodini: Obrazovanje, profesionalni status i rodni identitet. Novi Sad: Pokrajinski zavod za ravnopravnost polova.

Milosavljević, O. (2002). U tradiciji nacionalizma ili stereotipi srpskih intelektualaca XX veka o “nama” i “drugima”. Beograd: Helsinški odbora za ljudska prava u Srbiji.

Pralica, D., & Janjić, S. (2016). Evropska unija na portalima štampanih medija Srbije. CM: Časopis za upravljanje komuniciranjem, XI (37), 41–61.

Ristić, D. (2018). Granice diskursa. Novi Sad: Mediterran Publishing.

Savet za štampu (2018). Posećeno 24. 2. 2019. URL: http://www.savetzastampu.rs/cirilica/uploaded/szs_monitoring_avg-dec_2018.pdf.

Silaški, N., Đurović, T., & Radić-Bojanić, B. (2009). Javni diksurs Srbije: kognitivističko-kritička studija. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta

Aleksandar Vučić uputio čestitku fudbalerima: Momci, tako se bori za svoju zemlju (2017, 9. februar). Srbija danas. Posećeno 8. 9. 2018. URL: https://www.srbijadanas.com/vesti/info/aleksandar-vucic-uputio-cestitku-fudbalerima-tako-se-bori-za-svoju-zemlju-foto-2017-10-09 .

Subašić, B., & Opačić, B. (2013). Vrednosti i kulturni aktivizam maturanata Srbije. Beograd: Zavod za proučavanje kulturnog razvitka.

Trebješanin, Ž. (2008). Eriksonova teorija identiteta. In Erikson, E (ed.). Identitet i životni ciklus (pp. 7-20). Beograd: Zavod za udžbenike.

Čolović, I. (2000). Politika simbola. Beograd: Biblioteka XX vek.

Čolović, I. (2007). Bordel ratnika. Beograd: Biblioteka XX vek.

Van Dijk, T. A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. Discourse and Society, 4(2), 249–283.

Van Dijk, T. A. (2006). Ideologija. Multidisciplinarni pristup. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga.

Van Dijk, T. A. (2015). Critical Discourse Analysis. In D. Tannen, H. E. Hamilton & D. Schiffrin (eds.), The Handbook of Discourse Analysis (Second Edition) (pp. 466–485). Chichester: Wiley Blackwell

Vincent, J., Hill, J.S., Billings, A., Harris, J., & Massey, D. (2017). “We are GREAT Britain”: British Newspaper Narratives during the London 2012 Olympic Games. International Review for the Sociology of Sport, 53(8), 895–92

Zakon o javnim medijskim servisima, Službeni glasnik RS br 83/2014, 103/2015, 108/2016.

Objavljeno
2019/06/04
Rubrika
Originalni naučni članak