Više od fudbala: izveštavanje medija o učešću reprezentacije Srbije na Svetskom fudbalskom prvenstvu 2018. godine
Sažetak
U radu se analizira izveštavanje medija u Srbiji o Svetskom prvenstvu u fudbalu, koje je 2018. godine održano u Rusiji i problematizuje se korelacija sporta, politike i medija u oblikovanju ideološkog nacionalnog diskursa, kao i širenju netrpeljivosti i mržnje prema drugima. Pošto je reč o sportskom spektaklu kojem se pridaje važan društveno-politički značaj na globalnom, ali i na nacionalnom nivou, jer je reprezentacija Srbije učestvovala nakon što je osam godina pokušavala da se plasira, fokus istraživanja nije bio na specijalizovanim sportskim medijima, već su analizirani internet portali medija opšteg karaktera. Istraživanje je sprovedeno kritičkom analizom diskursa tekstova objavljenih na portalu nacionalnog javnog servisa Radio-televizije Srbije (RTS), komercijalnih medija B92 i Informer i internet izdanju tradicionalnog dnevnog lista Politika. Rezultati analize pokazuju da je izveštavanje analiziranih medija, kada je reč o učešću reprezentacije Srbije, pristrasno i emocionalno obojeno, lišeno profesionalne novinarske distance, što može da pospeši učvršćivanje i širenje nacionalnih stereotipa o nama i drugima, dominatnih u diskursu političke i intelektualne elite.
Reference
Alexa (n.d.). Top sites in Serbia. Posećeno 6. 9. 2018.URL: https://www.alexa.com/topsites/countries/RS.
Bishop, H., & Jaworski, A. (2003). We Beat ’Em’: Nationalism and the Hegemony of Homogeneity in the British Press Reportage of Germany versus England during Euro 2000. Discourse & Society, 14(3), 243–271.
Blejn. N., & Bojl. R. (2005). Sport. In Brigs, A. & Kobli, P. (eds.) Uvod u studije medija (pp. 622–644). Beograd: Clio.
Boyle, R., & Haynes, R. (2009). Power Play Sport, the Media and Popular Culture (Second Edition). Edinburgh: Edinburgh University Press.
Bugarski, R. (2004). Jezik u društvu (drugo izdanje). Beograd: Čigoja.
Đulijanoti, R. (2008). Sport. Kritička sociologija. Beograd: Clio.
Gramsci, A. (1971). Selection from the Prison Notebooks. London: Lawrence & Wishart.
Hol, S. (2013). Mediji i moć. Loznica: Karpos.
Hol, S. (2018). Zapad i ostatak sveta: diskurs i moć. Loznica: Karpos.
Kodeks novinara Srbije. (2015) (četvrto izdanje). Beograd: Savet za štampu.
Koković, D. (2004). Sociologija sporta (peto izdanje). Beograd: Sportska akademija.
Koković, D. (2004a). Sport i mediji. Novi Sad: Fakultet za uslužni biznis.
Korni, D. (1999). Etika informisanja. Beograd: Clio.
Milinkov, S. (2016). Novinarke u Vojvodini: Obrazovanje, profesionalni status i rodni identitet. Novi Sad: Pokrajinski zavod za ravnopravnost polova.
Milosavljević, O. (2002). U tradiciji nacionalizma ili stereotipi srpskih intelektualaca XX veka o “nama” i “drugima”. Beograd: Helsinški odbora za ljudska prava u Srbiji.
Pralica, D., & Janjić, S. (2016). Evropska unija na portalima štampanih medija Srbije. CM: Časopis za upravljanje komuniciranjem, XI (37), 41–61.
Ristić, D. (2018). Granice diskursa. Novi Sad: Mediterran Publishing.
Savet za štampu (2018). Posećeno 24. 2. 2019. URL: http://www.savetzastampu.rs/cirilica/uploaded/szs_monitoring_avg-dec_2018.pdf.
Silaški, N., Đurović, T., & Radić-Bojanić, B. (2009). Javni diksurs Srbije: kognitivističko-kritička studija. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta
Aleksandar Vučić uputio čestitku fudbalerima: Momci, tako se bori za svoju zemlju (2017, 9. februar). Srbija danas. Posećeno 8. 9. 2018. URL: https://www.srbijadanas.com/vesti/info/aleksandar-vucic-uputio-cestitku-fudbalerima-tako-se-bori-za-svoju-zemlju-foto-2017-10-09 .
Subašić, B., & Opačić, B. (2013). Vrednosti i kulturni aktivizam maturanata Srbije. Beograd: Zavod za proučavanje kulturnog razvitka.
Trebješanin, Ž. (2008). Eriksonova teorija identiteta. In Erikson, E (ed.). Identitet i životni ciklus (pp. 7-20). Beograd: Zavod za udžbenike.
Čolović, I. (2000). Politika simbola. Beograd: Biblioteka XX vek.
Čolović, I. (2007). Bordel ratnika. Beograd: Biblioteka XX vek.
Van Dijk, T. A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. Discourse and Society, 4(2), 249–283.
Van Dijk, T. A. (2006). Ideologija. Multidisciplinarni pristup. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga.
Van Dijk, T. A. (2015). Critical Discourse Analysis. In D. Tannen, H. E. Hamilton & D. Schiffrin (eds.), The Handbook of Discourse Analysis (Second Edition) (pp. 466–485). Chichester: Wiley Blackwell
Vincent, J., Hill, J.S., Billings, A., Harris, J., & Massey, D. (2017). “We are GREAT Britain”: British Newspaper Narratives during the London 2012 Olympic Games. International Review for the Sociology of Sport, 53(8), 895–92
Zakon o javnim medijskim servisima, Službeni glasnik RS br 83/2014, 103/2015, 108/2016.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.