Društveni okvir i karakteristike tržišta dnevnih novina u Srbiji
Sažetak
U tekstu se sublimira deo izvornog istraživanja istog autora, realizovanog u okviru pripreme doktorske disertacije, takođe predstavljenog u njoj, a usmerenog ka aktuelnom trenutku u svetu medija, koji oblikuju različiti izazovi, koji vode i pojavi tzv. krize medija. Analizirajući ovaj, izvesno globalni kontekst, ispitivala se priroda odnosa uređivanja i poslovanja medija. Polazeći od pitanja međuzavisnosti te dve dimenzije i njenih posledica, cilj je ispitati šta se u pogledu organizacije rade medija može preduzeti, a da ima uticaj na njihovo poslovanje, ali i obrnuto – kako poslovni rezultati utiču na rad medija. Shodno aktuelnom stanju, posebno nepovoljnom po dnevne novine, analizirana je ta vrsta medija, a kao uzorak Srbija u periodu od 2008. do 2016, i listovi „Danas“, „Politika“ i „Kurir“ – odnosno, medijski sistem koji se smatra reprezentativnim za tumačenje ovih izazova. Nastojalo se da se stekne uvid u stvarno stanje i s naučnog aspekta objasniti rad novina, a tako i utemeljenost određenih globalnih pretpostavki. Intencija je bila da se izazovi s kojima se sreću (eksterni faktori) i medijski odgovori na njih (interni) objasne kao međuzavisan proces. S fokusom na domete internog, koji ima dva aspekta (profesionalizma medijskih aktera), cilj je bio formulisati optimalni model rada medija danas, posebno onih čiji opstanak je najviše ugrožen. Generalna hipoteza, dokazana istraživanjem, pokazuje da je formiranje modela za dugoročnu održivost uslovljeno prevagom pozitivnog uticaja medijskog upravljanja nad negativnim uticajem eksternih faktora.
Reference
ANEM, NUNS, NDNV i Lokal pres. (2012). Medijske slobode Srbije u evropskom ogledalu, Posećeno 15. 1. 2014. Medija centar. URL: http://www.mc.rs/upload/documents/izvestaji/2012/Medijske_slobode_Srbije_u_evropskom_ogledalu.pdf
B.B. / UNS. 29. 7. 2020. Ukupni prihodi medija od marketinga u 2019. bili 210 miliona evra. UNS. Posećeno 8. 11. 2021. URL: www.uns.org.rs/sr/desk/UNS-news/101906/ukupni-prihodi-medija-od-marketinga-u-2019-bili-210-miliona-evra.html.
Begović, B. (2002). Mediji u tranziciji: Ekonomska analiza. Beograd: Centar za liberalno demokratske studije.
Brigs, A., Kobli, P. (prir.). (2005). Uvod u studije medija. Beograd: Clio
Centar za medije i medijska istraživanja Fakulteta političkih nauka UB, Milivojević, S.. (ur). (2011). Profesija na raskršću-novinarstvo na pragu informacionog doba. Posećeno 12. 5. 2014. URL: http://www.fpn.bg.ac.rs/wp-content/uploads/2017/01/Profesija-na-Raskr%C5%A1%C4%87u.pdf.
Čoban, R. (2014). Osam godina kasnije: Zašto nam (ni)je potreban ABC?. Media Marketing. Posećeno 2. 5. 2015. URL: http://www.media-marketing.com/kolumna/osam-godina-kasnije-zasto-nam-ni-je-potreban-abc.
Farhi, P. (2005). A Bright Future for Newspaper, American Journalism Review, American Journalism Review, vol. 27, Is. 3: 54-79.
Fondacija Konrad Adenauer. (2012). Štampani mediji: predizborno osrednji - monitoring predizborne kampanje 2012. u Srbiji. Posećeno 7. 2. 2014. URL: https://www.kas.de/documents/252038/253252/7_dokument_dok_pdf_31366_14.pdf/d1016507-20a3-71fe-b1ef-4cb8620ecb90?version=1.0&t=1539657059581
Glaser, M. (30. 8. 2008).What’s the future of wire services in the digital age?. Media Shift. Posećeno 2.2.2013. URL: https://mediashift.org/2008/06/whats-the-future-of-wire-services-in-the-digital-age182/
Hallin, C. D., Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics.
IREX. (2011). Serbia Media Sustainability Index 2011. Posećeno 28. 6. 2013. IREX. URL: http://www.irex.org/resource/serbia-media-sustainability-index-msi.
IREX. (2018). Media Sustainability Index 2018. Posećeno 8. 11. 2021. URL: https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-serbia.pdf
Inicijativa za novu medijsku i digitalnu pismenost (decembar 2020). Medijski trendovi – Srbija 2020. Nova Pismenost. Posećeno 7. 11. 2021. URL: https://www.novapismenost.propulsion.one/wp-content/uploads/2021/07/Ciklus-II-MEDIJSKI-TRENDOVI-SRBIJA-2020.pdf
Kljajić, V. (2009). Novinarstvo u službi PR-a i marketinga. Godišnjak Fakulteta političkih nauka. 3(3). 379-387. http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/terazije/tumaranje_u_svetu_skandala.14.html?news_id=251347,
Kljajić, V. (2013). Srpska štampa u vakumu krize. Medijski dijalozi. god. VI, br. 17: 123-137.
Matić, J. (2012). Strukturni uzroci krize informativne štampe u Srbiji. Godišnjak Fakulteta političkih nauka UB, god. 6, br. 8: 167-182.
Međunarodni institut za štampu i Medijska organizacija Jugoistočne Evrope (SEEMO). (2008). Mediji, marketing i poslovanje. Medija centar. Posećeno 22. 4. 2013. URL: http://www.mc.rs/upload/documents/IPI_Belgrade/SEEMO_konferencija-Mediji_marketing_i_biznis.pdf.
Milivojević, T., Torlak, N. (2013). Kriza štampe – nestajanje ili koegzistencija različitih medija. Medijski dijalozi. God.VI, br. 16, str. 201-221.
N1 (27. 2. 2017). Брајовић: Положај новинара најтежи у новијој историји. Posećeno 17.5. 2017. URL: http://rs.n1info.com/a231135/Vesti/Vesti/Nino-Brajovic-o-medijima-u-Srbiji.html
Nezavisno udruženja novinara Srbije. (2012). Mediji u demokratiji: Zaštita nezavisnosti uređivačke politike. Posećeno 15. 1. 2014. NUNS. URL: http://www.nuns.rs/codex/Mediji-u-demokratiji/Zastita-nezavisnosti-uredivacke-politike.html.
Matović, M. (2012). Novinarstvo i medijska industrija u Srbiji - borba za očuvanje profesionalizma. CM - časopis za upravljanje komuniciranjem, 7(24), 133-149. https://doi.org/10.5937/comman1224133M
Meyer, P. (2009). The Vanishing Newspaper, Saving Journalism in the Information Age. Columbia: University of Missouri Press.
Nilsen, K. R. (2012). Ten Years that Shook the Media World. Reuters Institute. University of Oxford. Posećeno 23. 4. 2013. URL: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/Publications/Working_Papers/Nielsen_-_Ten_Years_that_Shook_the_Media.pdf.
O'Carroll, L. (26. 4. 2012). Rupert Murdoch predicts newspapers could die out in 10 years. The Guardian. Posećeno 5. 3. 2015. URL: https://www.theguardian.com/media/2012/apr/26/rupert-murdoch-predicts-newspapers-may-die.
Partner Research Solutions. (2014). Indeks efikasnosti dnevnih novina. Posećeno 2. 3. 2017. URL: https://marketingmreza.rs/kraj-zablude-o-citanosti-novina/
Penezić, S. (2018). Odnos uređivanja i poslovanja medija u uslovima krize medija. Doktorska disertacija. Univerzitet u Beogradu: FPN.
Pew Research Center. State of the News Media reports. 2008-2016. Posećeno 18. 6. 2018. URL: http://www.journalism.org/2017/06/01/archived-state-of-the-news-media-reports/.
Registrar medija u okviru APR, veb-sajt APR. Posećeno 7. 11. 2021. URL: https://www.apr.gov.rs/%D0%B8%D0%BD%D1%84%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D0%BA%D0%B5.4318.html?infoId=50
Refuel Media Group. (2013). Why Newspapers? Based on Community Newspapers Readership Study. Raynolds Journalism Institute: University of Missouri.
Shirky, C. (2009). Newspapers and thinking the unthinkable. Blog Kleja Širkija. Posećeno 4. 5. 2013. URL: http://www.shirky.com/weblog/2009/03/newspapers-and-thinking-the-unthinkable/.
Slobodna Evropa (14. 10. 2017). Bjeregard: Srbija najgori primer kršenja medijskih sloboda na Balkanu. Posećeno 18. 10. 2017. URL: https://www.slobodnaevropa.org/a/intervju-nedelje-bjeregard-mediji-u-srbiji/28791711.html
Tjurou, D. (2012). Mediji danas I. Beograd: Clio
Trklja, N. na Fakultetu političkih nauka UB (2013). Stari veb-sajt FPN. Posećeno 2. 4. 2015. URL: http://www.fpn.bg.ac.rs/arhiva/node/1851
Veljanovski, R. (2008). Medijski sistem Srbije. Beograd: FPN – skripta
World Association of Newspapers and News Publishers. Matić, Jovanka (glavni istraživač). (2013). Prikrivena kontrola – ugrožavanje medija u Srbiji. Posećeno 12. 2. 2014. URL: http://www.mc.rs/upload/documents/istrazivanje/2014/Prikrivena-kontrola-ugrozavanje-medija-u-Srbiji.pdf.
Willis, J. (1988). Surviving in the Newspaper Business. ABC-Clio.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.