Društveni okvir i karakteristike tržišta dnevnih novina u Srbiji

  • Slobodan M Penezić JP Službeni glasnik RS
Ključne reči: MEDIJSKI SISTEM, DNEVNE NOVINE, ŠTAMPANI MEDIJI, KRIZA MEDIJA, UREĐIVANJE I POSLOVANJE MEDIJA, MEDIJSKI MENADŽMENT

Sažetak


U tekstu se sublimira deo izvornog istraživanja istog autora, realizovanog u okviru pripreme doktorske disertacije, takođe predstavljenog u njoj, a usmerenog ka aktuelnom trenutku u svetu medija, koji oblikuju različiti izazovi, koji vode i pojavi tzv. krize medija. Analizirajući ovaj, izvesno globalni kontekst, ispitivala se priroda odnosa uređivanja i poslovanja medija. Polazeći od pitanja međuzavisnosti te dve dimenzije i njenih posledica, cilj je ispitati šta se u pogledu organizacije rade medija može preduzeti, a da ima uticaj na njihovo poslovanje, ali i obrnuto – kako poslovni rezultati utiču na rad medija. Shodno aktuelnom stanju, posebno nepovoljnom po dnevne novine, analizirana je ta vrsta medija, a kao uzorak Srbija u periodu od 2008. do 2016, i listovi „Danas“, „Politika“ i „Kurir“ – odnosno, medijski sistem koji se smatra reprezentativnim za tumačenje ovih izazova. Nastojalo se da se stekne uvid u stvarno stanje i s naučnog aspekta objasniti rad novina, a tako i utemeljenost određenih globalnih pretpostavki. Intencija je bila da se izazovi s kojima se sreću (eksterni faktori) i medijski odgovori na njih (interni) objasne kao međuzavisan proces. S fokusom na domete internog, koji ima dva aspekta (profesionalizma medijskih aktera), cilj je bio formulisati optimalni model rada medija danas, posebno onih čiji opstanak je najviše ugrožen. Generalna hipoteza, dokazana istraživanjem, pokazuje da je formiranje modela za dugoročnu održivost uslovljeno prevagom pozitivnog uticaja medijskog upravljanja nad negativnim uticajem eksternih faktora.

Biografija autora

Slobodan M Penezić, JP Službeni glasnik RS
  • Osnovne studije: Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu („Novinarsko-komunikološki“ smer).
  • Tema diplomskog rada: Medijski sistem Italje
  • Mentor: prof. dr Branimir Stojković
  • Stečeno zvanje: Diplomirani politikolog novinarskog smera.
  • Master i specijalističke-akademske studije: Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu (smer „Teorija kulture i studije roda“).
  • Položeni ispiti: Filozofija kulture, Kultura i društvena struktura, Kulturna politika, Kulturna antropologija, Istorija civilizacije I i II, Studije Balkana, Studije kulture, Fenomeni kulture savremenog doba.
  • Master teza: Sport kao fenomen kulture savremenog doba
  • Stečeno zvanje: Master teorije kulture i studija roda
  • Mentor: prof. dr Jelena Đorđević
  • Specijalističke-postdiplomske studije: Univerzitet Oklahoma u SAD, Norman, Oklahoma (Koledž za novinarstvo, medijske umetnosti i strateške komunikacije).
  • Položeni ispiti: Medija menadžment, Advertajzing kroz medije, PR istraživanja, Komunikacija u političkim kampanjama, Krizni PR i komunikacija, Politika u Zapadnoj Evropi, Američki politički sistem, Istraživačko novinarstvo, Novinarstvo u elektronskim medijima, Teorija masovnih komunikacija, Napredne metode kvalitativnih pristupa istraživanja.
  • Stipendista Stejt Departmenta SAD i „Glasa Amerike“ na studijama u SAD.
  • Doktorske studije: Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu (smer „Studije kulture i medija“).
  • Položeni ispiti: Metodološko-istraživački seminar, Studije kulture i medija, Slika sveta u evropskoj kulturi i međukulturne studije vrednosti, Mediji, javna sfera i medijska politika i regulativa, Teorija novinarskih žanrova i javni diskurs, Savremene teorije države i demokratija u etnički složenim društvima, Teorija komuniciranja i međukulturno komuniciranje, Doktorski seminar i Objavljivanje naučnog
  • Doktorska disertacija: Odnos uređivanja i poslovanja medija u uslovima krize medija
  • Mentor: prof. dr Veselin Kljajić
  • Stečeno zvanje: Doktor kulturoloških nauka (medijske studije)
  • Fokus istraživačkog rada i polja specijalizovanog interesovanja jesu studije medija i kulture; konkretnije oblasti medijske kulture i filozofije, medijskog menadžmenta i uređivanja medija, odnosa kulture i društva, kao i analize i primene naučnih pristupa i metoda u realizaciji istraživanja u tim oblastima.

Reference

ANEM, NUNS, NDNV i Lokal pres. (2012). Medijske slobode Srbije u evropskom ogledalu, Posećeno 15. 1. 2014. Medija centar. URL: http://www.mc.rs/upload/documents/izvestaji/2012/Medijske_slobode_Srbije_u_evropskom_ogledalu.pdf

B.B. / UNS. 29. 7. 2020. Ukupni prihodi medija od marketinga u 2019. bili 210 miliona evra. UNS. Posećeno 8. 11. 2021. URL: www.uns.org.rs/sr/desk/UNS-news/101906/ukupni-prihodi-medija-od-marketinga-u-2019-bili-210-miliona-evra.html.

Begović, B. (2002). Mediji u tranziciji: Ekonomska analiza. Beograd: Centar za liberalno demokratske studije.

Brigs, A., Kobli, P. (prir.). (2005). Uvod u studije medija. Beograd: Clio

Centar za medije i medijska istraživanja Fakulteta političkih nauka UB, Milivojević, S.. (ur). (2011). Profesija na raskršću-novinarstvo na pragu informacionog doba. Posećeno 12. 5. 2014. URL: http://www.fpn.bg.ac.rs/wp-content/uploads/2017/01/Profesija-na-Raskr%C5%A1%C4%87u.pdf.

Čoban, R. (2014). Osam godina kasnije: Zašto nam (ni)je potreban ABC?. Media Marketing.  Posećeno 2. 5. 2015. URL: http://www.media-marketing.com/kolumna/osam-godina-kasnije-zasto-nam-ni-je-potreban-abc.

Farhi, P. (2005). A Bright Future for Newspaper, American Journalism Review, American Journalism Review, vol. 27, Is. 3: 54-79.

Fondacija Konrad Adenauer. (2012). Štampani mediji: predizborno osrednji - monitoring predizborne kampanje 2012. u Srbiji. Posećeno 7. 2. 2014. URL: https://www.kas.de/documents/252038/253252/7_dokument_dok_pdf_31366_14.pdf/d1016507-20a3-71fe-b1ef-4cb8620ecb90?version=1.0&t=1539657059581

Glaser, M. (30. 8. 2008).What’s the future of wire services in the digital age?. Media Shift. Posećeno 2.2.2013. URL: https://mediashift.org/2008/06/whats-the-future-of-wire-services-in-the-digital-age182/

Hallin, C. D., Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics.

IREX. (2011). Serbia Media Sustainability Index 2011. Posećeno 28. 6. 2013. IREX. URL: http://www.irex.org/resource/serbia-media-sustainability-index-msi.

IREX. (2018). Media Sustainability Index 2018. Posećeno 8. 11. 2021. URL: https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-serbia.pdf

Inicijativa za novu medijsku i digitalnu pismenost (decembar 2020). Medijski trendovi – Srbija 2020. Nova Pismenost. Posećeno 7. 11. 2021. URL: https://www.novapismenost.propulsion.one/wp-content/uploads/2021/07/Ciklus-II-MEDIJSKI-TRENDOVI-SRBIJA-2020.pdf

Kljajić, V. (2009). Novinarstvo u službi PR-a i marketinga. Godišnjak Fakulteta političkih nauka3(3). 379-387. http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/terazije/tumaranje_u_svetu_skandala.14.html?news_id=251347,

Kljajić, V. (2013). Srpska štampa u vakumu krize. Medijski dijalozi. god. VI, br. 17: 123-137.

Matić, J. (2012). Strukturni uzroci krize informativne štampe u Srbiji. Godišnjak Fakulteta političkih nauka UB, god. 6, br. 8: 167-182.

Međunarodni institut za štampu i Medijska organizacija Jugoistočne Evrope (SEEMO). (2008). Mediji, marketing i poslovanje. Medija centar. Posećeno 22. 4. 2013. URL: http://www.mc.rs/upload/documents/IPI_Belgrade/SEEMO_konferencija-Mediji_marketing_i_biznis.pdf.

Milivojević, T., Torlak, N. (2013). Kriza štampe – nestajanje ili koegzistencija različitih medija. Medijski dijalozi. God.VI, br. 16, str. 201-221.

N1 (27. 2. 2017). Брајовић: Положај новинара најтежи у новијој историји. Posećeno 17.5. 2017. URL: http://rs.n1info.com/a231135/Vesti/Vesti/Nino-Brajovic-o-medijima-u-Srbiji.html

Nezavisno udruženja novinara Srbije. (2012). Mediji u demokratiji: Zaštita nezavisnosti uređivačke politike. Posećeno 15. 1. 2014. NUNS. URL: http://www.nuns.rs/codex/Mediji-u-demokratiji/Zastita-nezavisnosti-uredivacke-politike.html.

Matović, M. (2012). Novinarstvo i medijska industrija u Srbiji - borba za očuvanje profesionalizma. CM - časopis za upravljanje komuniciranjem, 7(24), 133-149. https://doi.org/10.5937/comman1224133M

Meyer, P. (2009). The Vanishing Newspaper, Saving Journalism in the Information Age. Columbia: University of Missouri Press.

Nilsen, K. R. (2012). Ten Years that Shook the Media World. Reuters Institute. University of Oxford. Posećeno 23. 4. 2013. URL:  https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/Publications/Working_Papers/Nielsen_-_Ten_Years_that_Shook_the_Media.pdf.

O'Carroll, L. (26. 4. 2012). Rupert Murdoch predicts newspapers could die out in 10 years. The Guardian. Posećeno 5. 3. 2015. URL: https://www.theguardian.com/media/2012/apr/26/rupert-murdoch-predicts-newspapers-may-die.

Partner Research Solutions. (2014). Indeks efikasnosti dnevnih novina. Posećeno 2. 3. 2017. URL: https://marketingmreza.rs/kraj-zablude-o-citanosti-novina/

Penezić, S. (2018). Odnos uređivanja i poslovanja medija u uslovima krize medija. Doktorska disertacija. Univerzitet u Beogradu: FPN.

Pew Research Center. State of the News Media reports. 2008-2016. Posećeno 18. 6. 2018. URL:  http://www.journalism.org/2017/06/01/archived-state-of-the-news-media-reports/.

Registrar medija u okviru APR, veb-sajt APR. Posećeno 7. 11. 2021. URL: https://www.apr.gov.rs/%D0%B8%D0%BD%D1%84%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D0%BA%D0%B5.4318.html?infoId=50

Refuel Media Group. (2013). Why Newspapers? Based on Community Newspapers Readership Study. Raynolds Journalism Institute: University of Missouri.

Shirky, C. (2009). Newspapers and thinking the unthinkable. Blog Kleja Širkija. Posećeno 4. 5. 2013. URL: http://www.shirky.com/weblog/2009/03/newspapers-and-thinking-the-unthinkable/.

Slobodna Evropa (14. 10. 2017). Bjeregard: Srbija najgori primer kršenja medijskih sloboda na Balkanu. Posećeno 18. 10. 2017. URL: https://www.slobodnaevropa.org/a/intervju-nedelje-bjeregard-mediji-u-srbiji/28791711.html

Tjurou, D. (2012). Mediji danas I. Beograd: Clio

Trklja, N. na Fakultetu političkih nauka UB (2013). Stari veb-sajt FPN. Posećeno 2. 4. 2015. URL: http://www.fpn.bg.ac.rs/arhiva/node/1851

Veljanovski, R. (2008). Medijski sistem Srbije. Beograd: FPN – skripta

World Association of Newspapers and News Publishers. Matić, Jovanka (glavni istraživač). (2013). Prikrivena kontrola – ugrožavanje medija u Srbiji. Posećeno 12. 2. 2014. URL: http://www.mc.rs/upload/documents/istrazivanje/2014/Prikrivena-kontrola-ugrozavanje-medija-u-Srbiji.pdf.

Willis, J. (1988). Surviving in the Newspaper Business. ABC-Clio.

Objavljeno
2022/04/07
Rubrika
Stručni članak