Onlajn štampa: odnosi između sadržaja u štampanim i onlajn izdanjima dnevnih novina
Sažetak
Cilj ovog rada je da se uoče veze između istih sadržaja u štampanim izdanjima dnevnih novina u Srbiji i na njihovim veb portalima, odnosno promene koje se dešavaju u digitalnom svetu u odnosu na „statični“ sadržaj koji se može videti na papiru (tekst i fotografija). U digitalnom dobu štampa se bori da sačuva određeni uticaj, a to se čini kroz sinhronizaciju, promociju i prenos prethodno kreiranih sadržaja sa jedne na drugu platformu. Postoje pokušaji da se i u današnje vreme sačuva ekskluzivnost sadržaja dnevnog lista, koliko god da je to moguće, uz najavu pojedinih tekstova (i fotografija) iz štampe u onlajn izdanju. Oni služe kao „mamac“, u želji da se posetioci zainteresuju za kupovinu dnevnih novina. Takođe, za razliku od štampe, u plasmanu na portalima, isti sadržaji mogu biti obogaćeni multimedijalnim elementima. Tako se primećuje „paradoks“, odnosno činjenica da na internetu, na kojem praktično ne postoji prostorno ograničenje, dolazi do skraćivanja tekstualnog dela zbog objašnjenja koja se mogu dobiti kroz multimedijalne sadržaje i linkove. Sa druge strane, to je nemoguće u štampi, gde je zato potreban duži tekst, iako postoje jasna prostorna ograničenja. A koliko god da multimedijalno obogaćivanje ima prednosti, postoji i „klopka“, što je takođe jedna od karakteristika, u vidu mogućnosti da nestanu sadržaji. To je nemoguće u starijoj formi, gde nema „poluproizvoda“, odnosno gde jednom formiran sadržaj, a potom odštampan, zauvek ostaje u tom obliku. Uz prethodno pomenuto, značajna promena u digitalnom dobu jeste i mogućnost nekada isključivo štampanih medija da stvaraju, emituju i distribuiraju ekskluzivan audio-vizuelni sadržaj.
Reference
Bjelica, M. & Jevtović, Z. (2006). Istorija novinarstva. Beograd: Megatrend univerzitet primenjenih nauka.
Boczkowski, P. (2002). The development and use of online newspapers: What research tells us and what we might want to know. In Lievrouw, L. & Livingstone, S. (eds.), The Handbook of New Media (pp. 270–286). London: Sage.
Boczkowski, P. (2004). Digitizing the News: Innovation in Online Newspapers. Cambridge, Mass.: MIT Press.
„Božja ruka“ psovao gosta (10. septembar 2014). Večernje novosti, godina LXI, 10. septembar 2014: 17.
Ekskluzivno: Ovo su imena svih elitnih prostitutki u Srbiji! Šokiraće vas ko je sve na listi (30. decembar 2014). Telegraf. Posećeno: 3. 3. 2015. URL: www.telegraf.rs/vesti/beograd/1373625-ekskluzivno-ovo-su-imena-svih-elitnih-prostitutki-u-srbiji-sokirace-vas-ko-je-sve-na-listi-foto-video.
Glajk, DŽ. (2003). Brže - Ubrzavanje svega na svetu. Beograd: Plato.
Gocini, Đ. (2001). Istorija novinarstva. Beograd: Clio.
Izbori na Blic: Laže ko kaže da nije partijski zapošljavao (1. mart 2014). Blic. Posećeno: 17. 10. 2014. URL: www.blic.rs/izbori-2012/vesti/2168/IZBORI-NA-BLIC-Laze-ko-kaze-da-nije-partijski-zaposljavao.
Jevtović, Z. & Aracki, Z. (2014). Moć glasina i dezinformacija u kreiranju moralne panike na društvenim mrežama. U Todorović, D., Petrović, D. & Prlja, D. (ed.), Internet i društvo (pp. 319-334). Beograd: Srpsko sociološko društvo; Niš: Univerzitet u Nišu - Filozofski fakultet; Beograd: Institut za uporedno pravo. Posećeno: 18. 10. 2014. URL: ssd.org.rs/images/stories/sv/20%20zoran%20jevtovic%20i%20zoran%20aracki.docx.
Karadžić, V. S. (1827). Prvi srpski bukvar. Posećeno: 18. 10. 2014. URL: www.rastko.rs/knjizevnost/vuk/vkaradzic-bukvar.html.
Kings of Leon u spotu za singl „Temple“ prikazali svoje žene i decu (1. mart 2014). Blic. Posećeno: 17.10.2014. URL: www.blic.rs/Zabava/Vesti/446448/Kings-of-Leon-u-spotu-za-singl-Temple-prikazali-svoje-zene-i-decu.
Krejg, R. (2010). Onlajn novinarstvo. Beograd: Clio.
Manovich, L. (2008). The Practice of Everyday (Media) Life. Posećeno: 30. 8. 2016. URL: manovich.net/content/04-projects/059-the-practice-of-everyday-media-life/56_article_2008.pdf.
Manovič, L. (2015). Jezik novih medija. Beograd: Clio.
Najnovije istraživanje: Vučić blizu apsolutne većine (3. mart 2014). Blic. Posećeno: 17. 10. 2014. URL: www.blic.rs/Vesti/Politika/446703/Najnovije-istrazivanje-Vucic-blizu-apsolutne-vecine.
„Oživi Žurnal“: čitaj, gledaj - uživaj (30. jun 2014). Žurnal. Posećeno: 18. 10. 2014. URL: www.zurnal.rs/miks/ostali-sportovi/1353/ozivi-zurnal-citaj-gledaj-uzivaj.
Pijani Maradona u Dubrovniku psovao gosta i umalo se potukao (9. septembar 2014). Večernje novosit. Posećeno: 17. 10. 2014. URL: www.novosti.rs/vesti/scena.147.html:509533-Pijani-Maradona-u-Dubrovniku-psovao-gosta-i-umalo-se-potukao.
Popović, N. (1988). Vrednosti u masovnim medijima. Beograd: Institut za političke studije.
Porodični spot grupe „Kings of Leon“ (2. mart 2014). Blic, broj 6125: 18.
Radojković, M. & Miletić, M. (2008). Komuniciranje, mediji i društvo. Beograd: Učiteljski fakultet.
Selfi iz „kantrimena“ (12. septembar 2014). Blic, broj 6316: 1.
Selfi iz „kantrimena“ (12. septembar 2014). Blic. Posećeno: 17. 10. 2014. URL: www.blic.rs/Vesti/Tema-Dana/494500/EKSKLUZIVNO-U-BLICU-Selfi-iz-kantrimena.
Spaić, T. (3. mart 2014). Pogledajte koga sve građani hoće kao premijera. Blic. Posećeno: 17. 10. 2014. URL: www.blic.rs/Vesti/Tema-Dana/446716/Pogledajte-koga-sve-gradjani-hoce-kao-premijera.
Spaić, T. (3. mart 2014). Vučiću 44 odsto, NDS jača od DS. Blic, broj 6126: 2-3.
Šofranac, V. (25. februar 2013). Prof. dr Veselin Kljajić: Političari na Balkanu tek otkrivaju internet. Pobjeda. Posećeno: 16. 10. 2014. URL: www.pobjeda.me/2013/02/25/prof-dr-veselin-kljajic-politicari-na-balkanu-tek-otkrivaju-internet/#.VD5n1hYp21s.
Štavljanin, D. (2013). Balkanizacija interneta i „smrt“ novinara: ka postinternetu i postnovinarstvu. Beograd: Čigoja štampa; Prag: Radio Slobodna Evropa.
Tjurou, DŽ. (2013). Mediji danas: uvod u masovne komunikacije II. Beograd: Clio.
Todorović, N. (2002): Novinarstvo: interpretativno i istraživačko. Beograd: Fakultet političkih nauka; Beograd: Čigoja štampa.
Todorović, N. (2013). Prilog teoriji žanrova u postnovinarstvu. Medijski dijalozi - časopis za istraživanje medija i društva, 17: 11–43.
Top Sites In Serbia. (2014). Posećeno: 16.10.2014. URL: www.alexa.com/topsites/countries/RS. URL: www.audience.rs.
T. S. (2. mart 2014). „Beograd na vodi“ gradi 20.000 ljudi. Večernje novosti. Posećeno: 17. 10. 2014. URL: www.novosti.rs/vesti/beograd.74.html:480737-Beograd-na-vodi-gradi-20000-ljudi.
T. S. (3. mart 2014). „Beograd na vodi“ gradi 20.000 ljudi. Večernje novosti, godina LXI, 3. mart 2014: 4.
Umro od ujeda pauka (3. mart 2014). Kurir, godina I, broj 28: 22.
Umro u najgorim mukama: Od ujeda kućnog pauka šest meseci trpeo nesnosne bolove (2. mart 2014). Kurir. Posećeno: 17. 10. 2014. URL: www.kurir-info.rs/umro-u-najgorim-mukama-od-ujeda-kucnog-pauka-sest-meseci-trpeo-nesnosne-bolove-clanak-1253915.
Uživo Ukrajina dan 13: Rusija kontroliše Krim sa 6000 vojnika, stižu pojačanja (2. i 3. mart 2014). Kurir. Posećeno: 17. 10. 2014. URL: www.kurir-info.rs/uzivo-ukrajina-dan-13-pocela-mobilizacija-clanak-1253359.
Vukmirović, Đ. (3. mart 2014). Uz manastire bolje i narodu. Večernje novosti. Posećeno: 07.03.2014. URL: www.novosti.rs/vesti/naslovna/reportaze/aktuelno.293.html:480785-Uz-manastire-bolje-i-narodu.
Vukmirović, Đ. (3. mart 2014). Uz manastire bolje i narodu. Večernje novosti, godina LXI, 3. mart 2014: 9.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.