Izveštavanje Blica i Politike o Bregzitu: identitet za druge u medijskom diskursu u Srbiji
Sažetak
U radu se analizira koliko i kako su mediji izveštavali o referendumu o ostanku Velike Britanije u Evropskoj uniji koji je održan 23. juna 2016. godine. Empirijsko istraživanje je sprovedeno po kvantitativnim i kvalitativnim metodama: analizi sadržaja i analizi medijskog diskursa. Korpus obuhvata onlajn izdanja dva dnevna lista: Politike i Blica, koji su praćeni nedelju dana uoči najavljenog referenduma, kao i dva dana nakon završetka referenduma. Rezultati analize potvrđuju prethodna istraživanja medija u Srbiji koja pokazuju da je izveštavanje o Evropskoj uniji površno, zasnovano na praćenju dnevno-političkih događaja, dominanto faktografski i uglavnom bez dublje analize. Takođe, istraživanje je pokazalo da u analiziranim medijima izostaje jasna kritička distanca prema izjavama predstavnika vlasti i zvaničnoj politici uopšte. Analiza izveštavanja medija o izlasku Velike Britanije iz Evropske unije pokazalo je prisustvo identiteta za druge u medijskom diskursu u Srbiji, koji je u slučaju Bregzita raspolućen na uticaj Istoka (Rusija) i Zapada (Evropa i SAD).
Reference
Anstead, N. & O’Loughlin, B. (2015). Social Media Analysis and Public Opinion: The 2010 UK General Election. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(2): 204–220.
Džajls, D. (2011). Psihologija medija. Beograd: Clio.
BBC (n.d.). A Time Line of the EU. Posećeno: 18. 9. 2016. URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3583801.stm.
BBC (1.09.2016). Brexit: All You Need to Know about the UK Leaving the EU. Posećeno: 18. 9. 2016. URL: http://www.bbc.com/news/uk-politics-32810887.
Bogdanor, V. (2014). The Referendum on Europe, 1975. Posećeno: 18. 9. 2016. URL: http://www.gresham.ac.uk/lectures-and-events/the-referendum-on-europe-1975.
Blic (19.02.2016). KRAJ DRAME Kameron: Velika Britanija će imati specijalni status u EU. Posećeno: 18. 9. 2016. URL: http://www.blic.rs/vesti/svet/kraj-drame-kameron-velika-britanija-ce-imati-specijalni-status-u-eu/78t5542.
Boynton, G. R. & Richardson, G. W. (2016). Agenda Setting in the Twenty-first Century. New Media & Society, 18(9): 1916–1934.
Drašković, B. (2011). Televizijska slika siromaštva i socijalne inkluzije u Srbiji. In Valić-Nedeljković, D. (ed.), Media Discourse of Poverty and Social Exclusion (pp. 45–63). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Đurić, J. (2008). Identitet i interkulturalnost - Srbija kao mesto prožimanja Balkana i (srednje) Evrope. Filozofija i društvo, 37(3): 217–232.
European Council (18-19.02.2016). European Council conclusions [Aneks 1]. Posećeno: 18. 9. 2016. URL: http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/european-council/2016/02/EUCO-Conclusions_pdf/.
EUR-LEX (n.d.) Treaty of Lisbon. Posećeno: 18. 9. 2016. URL: http://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=OJ:C:2007:306:TOC.
Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. London: Routledge.
Hol, S. (2013). Mediji i moć. Loznica: Karpos.
Kenealy, D. (24.05.2016). How Did We Get Here? A Brief History of Britain’s Membership of the EU. Posećeno: 18. 9. 2016. URL: http://www.europeanfutures.ed.ac.uk/article-3278.
Keating, E. & Duranti, A. (2011). Discourse and Culture. In Van Dijk , T. A. (ed), Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction (pp. 331–353). London: Sage Publications.
Krippendorff, K. (2003). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Second Edition. London: Sage.
Krstić, A. (2015). Izveštavanje o Evropskoj uniji u informativnim programima nacionalnih radio stanica u Srbiji. CM: Časopis za upravljanje komuniciranjem, 34(10): 5–28.
Leconte, C. (2010). Understanding Euroscepticism. Houdnmills, Basingstoke, Hampshire, NewYork: Palgrave Mcmillan.
McCombs, M. (2002). The Agenda-Setting Role of the Mass Media in the Shaping of Public Opinion. Austin: University of Texas.
Milinkov, S., Gajić, Z. & Pavkov, K. (2013). Analiza medijskog izveštavanja o evropeizaciji u Srbiji. In Valić Nedeljković, D. & Kleut, J. (eds.), Evropa ovde i tamo: analiza diskursa o evropeizaciji u medijima Zapadnog Balkana (pp. 117–126). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Milivojević, S. (2001). Javnost i ideološki efekti medija. Reč - časopis za književnost i kulturu i društvena pitanja, 64(10): 151–213.
Milivojević, S. (2008). Kritička tradicija u istraživanju medija: kulturne studije. CM: Časopis za upravljanje komuniciranjem, 8(3): 29–50.
Milojević, A. & Radojković, M. (2015). Revizija teorije o čuvarima kapija: Oživljavanje modela u informacionom društvu. In Pralica, D. & Šinković, N. (eds.), Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene 5 (pp. 185–194). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Milosavljević, O. (2002). U tradiciji nacionalizma ili stereotipi srpskih intelektualaca XX veka o “nama” i“drugima”. Beograd: Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji.
Protess, D. & McCombs, M. (1991). Agenda Setting: Readings on Media, Public Opinion, and Policymaking. Hillsdale, New Jersey, Hove, London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Radović, S. (2009). Slike Evrope – Istraživanje predstava o Evropi i Srbiji na početku XXI veka. Beograd: Etnografski institut SANU.
Valić Nedeljković, D (2013). Strahovi i nade o EU: diskursne strategije komentara medijskog portala lista Politika. In Valić Nedeljković, D. & Kleut, J. (eds.), Evropa ovde i tamo: analiza diskursa o evropeizaciji u medijima Zapadnog Balkana (pp. 139–150). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Van Dijk, T.A. (2008). Discourse and Power. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan.
Vergeer, M., Hermans, L. & Cunha, C. (2013). Web Campaigning in the 2009 European Parliament Elections: A Cross-national Comparative Analysis. New Media & Society 15(1): 128–148.
Zhong, B. & Newhagen, J. E. (2009) How Journalists Think While They Write: A Transcultural Model of News Decision Making. Journal of Communication, 59(3): 587–608.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.