Politička slika sveta na izbornom plakatu u Srbiji od 1990. do 2017. godine

  • Siniša Atlagić Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka
Ključne reči: political communication||, ||političko komuniciranje, image of the world||, ||slika sveta, election campaign||, ||izborne kampanje, POSTERS||, ||plakati, Serbia||, ||Srbija,

Sažetak


Osnovni cilj u radu je da se identifikuju elementi političke slike sveta koju su izborni akteri u Srbiji nastojali da razviju kod građana od ponovnog uspostavljanja višestranačja do danas posredstvom masovne političke komunikacije. Autor rada opredelio se da realizuje zadati cilj ispitujući primenu osnovnih mehanizama realizacije strategije formiranja i održavanja „slike sveta“ u kreiranju izbornih plakata. Istraživanju se pristupilo iz ugla socijalne psihologije primenom konstruktivističkog pristupa. Osnovna metoda primenjena u istraživanju je kvalitativna analiza sadržaja. Izboru konkretnih analiziranih plakata prethodilo je utvrđivanje činilaca tzv. konteksta situacije – društveno-političkih okolnosti u kojima su plakati kreirani što je u vezi sa karakterom osnovne metode istraživanja. Za osnovni kontekstualni okvir u tumačenju onoga što je komunikator nastojao da kaže posredstvom plakata, uzete su izborne kampanje shvaćene kao krajnja faza u dugoročnoj strategiji propagandnog nastupa političkih subjekata. Izvršena je analiza plakata korišćenih u izbornim kampanjama iz 1997, 2000. i 2016. godine. Rezultati analize pokazali su da je, u pogledu primene psiholoških mehanizama kreiranja slike sveta, izborni plakat u Srbiji kompleksan. Zaključak je i da je politička „slika sveta“ birača u Srbiji iz devedesetih godina prošloga veka slična njegovoj aktuelnoj predstavi o političkom okruženju i da su njena osnovna karakteristika identifikacija sa državnom zajednicom i izražen stereotip o jakom lideru.

Biografija autora

Siniša Atlagić, Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka
Odeljenje za novinarstvo i komunikologiju, vanredni profesor

Reference

Atlаgić, S. (2015). Teme kаo fаktor izborne motivаcije u Srbiji 1990-2014: Pretpostаvkа rаcionаlnog izborа u službi promocije liderâ. Srpskа političkа misаo, 2/2015, 183–198.

Burgess, C. (2014). From the Political Pipe to Devil Eyes: A History of the British Election Poster from 1910–1997. PhD thesis, University of Nottingham. Posećeno 20. 6. 2018. URL: http://eprints.nottingham.ac.uk/27689/1/Christopher%20Burgess%20Thesis%20Vol.%20I.pdf

Ćirić, D., & Stanić, B. (2005). Vreme na zidu. Beograd: Muzej grada Beograda.

Čaluković, N. (2018, 26. jul). 30 tačaka programa Saveza za Srbiju. Nedeljnik, br. 341–342, str. 24–25

Đurić, M. (1972). Stihija savremenosti. Beograd: SKZ.

Macmillan English Dictionary. (2002). London: Macmillan.

Jovanović, M. (2008). Konsolidacija, principi “slobodnih i fer“ izbora i ustavni dizajn. In D. Pavlović (ed.), Konsolidacija demokratskih ustanova u Srbiji: godinu dana posle (pp. 55–76). Beograd: Službeni glasnik.

Lou, P. E. (2013). Mediji i politički proces. Beograd: Fakultet političkih nauka.

Marković, Z., & Đurić, D. (2018, 26. jul). Tito bi danas pobedio Vučića (i to bez kampanje). Nedeljnik, br. 341–342, str. 29–32.

Milosavljević, S., & Radosavljević, I. (2000). Osnovi metodologije političkih nauka. Beograd: Službeni glasnik.

Orlović, S. (2008). Problemi demokratske konsolidacije Srbije. In D. Pavlović (ed.), Konsolidacija demokratskih ustanova u Srbiji: godinu dana posle (pp. 77–112). Beograd: Službeni glasnik.

Pavlović, D., & Antonić, S. (2007). Konsolidacija demokratskih ustanova u Srbiji posle 2000. godine. Beograd: Službeni glasnik.

Slavujević, Z. (2009). Političko komuniciranje, politička propaganda, politički marketing. Beograd: Grafocard.

Slavujević, Z. (2010). Institucije političkog sistema – Umesto simboličkog prava građana da vladaju, sredstvo vladavine nad građanima. In S. Mihailović (ed.), Kako građani Srbije vide tranziciju – Istraživanje javnog mnenja tranzicije. Beograd: FES, CSS, CeSID.

Slavujević, Z., & Atlagić, S. (2015). Vreme neispunjenih obećanja: Teme u izbornim kampanjama u Srbiji 1990-2014. Beograd: Dobar naslov.

Slavujević, Z. (2017). Pohodi na birače u ime države i naroda: Izborne kampanje u Srbiji od 1990. do 2016. godine. Beograd: Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka.

Tanjug (2018). Deo opozicije poslao zahteve RTS-u i REM-u. Posećeno 14. 1. 2018. URL: http://www.rts.rs/page/stories/ci/story/1/politika/3000932/deo-opozicije-poslao-zahteve-rtsu-i-rem-u.html.

Underhill, J. (2012). Ethnolinguistics and Cultural Concepts: Truth, Love, Hate & War. Cambridge: Cambridge University Press

Vučićević, D. (2016). Parlamentarni izbori u Srbiji 2016. godine. Političke analize, 7(25), 24–31.

Vladisavljević, N. (2016). Competitive Authoritarianism and Popular Protest: Evidence from Serbia under Milošević. International Political Science Review, 37(1), 36–50.

Životić, M. (1986). Aksiologija. Zagreb: Naprijed.

Андреева, Г. М. (1999). К проблематике социального познания. У Мир психологии, Москва.

Евгеньева, Т. В., & Селезнева, А. В. (2013). Психология массовой политической коммуникации. Москва: Издательство московского университета.

Келли, А. Дж. (2000). Теория личности. Санкт Петербург: Речь.

Липпман, У. (2004). Общественное мнение. Москва: Институт фонда „Общественное мнение“.

Элиас, Н. (2001). Общество индивидов. Москва: Праксис.

Шестопал, Е. Б. (2015). Путин 3.0: Общество и власть в новейейистории России. Москва: Аргамак–Медиа.

Objavljeno
2019/02/07
Rubrika
Originalni naučni članak