Digitalni izazovi lokalnih medija Nišavskog okruga
Sažetak
U ovom tekstu izneti su osnovni rezultati projekta „Lokalni mediji Nišavskog okruga u digitalnom dobu“. Predmet istraživanja bio je položaj u kom se nalaze lokalni mediji Nišavskog okruga, kao i kapaciteti i strategije koje ovi mediji imaju kako bi odgovorili izazovima koje pred njih postavlja digitalno doba. Cilj projekta bio je da istraži ekonomski, društveni i tehnološki položaj lokalnih medija Nišavskog okruga i njihovu sposobnost da se razvijaju kao institucije lokalne javne sfere u digitalnom okruženju. Odgovor na istraživačko pitanje: „Kako se lokalni mediji Nišavskog okruga prilagođavaju promenama koje donosi digitalno doba“ dobijen je primenom dva metodološka postupka. Prvi je realizacija dubinskih intervjua sa glavnim i odgovornim urednicima 20 lokalnih medija u Nišavskom okrugu koji su pružili informacije o ekonomskom položaju lokalnih medija, kadrovskoj osposobljenosti, tehnološkim i organizacionim strukturama lokalnih medija, odnosu prema javnom interesu i strategijama razvoja. Drugi metodološki postupak je analiza sadržaja onlajn izdanja tradicionalnih lokalnih medija i lokalnih medija zasnovanih samo na internetu u Nišavskom okrugu koja je ustanovila stupanj razvijenosti ovih sajtova. Zaključak ovog istraživanja je da su veću inovativnost pokazali oni mediji koji su nastali i žive samo na internetu, dok su glavni i odgovorni urednici tradicionalnih lokalnih medija prvenstveno okrenuti ka tome da unaprede svoj matični (tradicionalni) medij i stoga razvijaju strategiju „neоphodnog minimalnog prisustva“ u onlajn sferi.
Reference
Biro za društvena istraživanja (2016, 3. maj). Mediji u Srbiji izgubili svoju funkciju-medijski perjanici, izum srpske medijske tranzicije. Posećeno 27. 6. 2019. URL: https://www.birodi.rs/mediji-u-srbiji-izgubili-svoju-funkciju-medijski-perjanici-izum-srpske-medijske-tranzicije/.
Cenzolovka (2017, 28. jun). Grad Kragujevac ponovo preuzeo Radio-televiziju Kragujevac. Posećeno 24. 6. 2019. URL: www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/grad-kragujevac-ponovo-preuzeo-radio-televiziju-kragujevac.
Council of Europe Recommendation (2007). CM/Rec(2007)2 of the Committee of Ministers to member states on media pluralism and diversity of media content. Adopted by the Committee of Ministers on 31 January 2007 at the 985th meeting of the Ministers’ Deputies. Posećeno 27. 6. 2019. URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d6be3.
Deuze, M. (2006). Ethnic media, community media and participatory culture. Journalism, 7(3), 262–280.
Drašković, B., & Gruhonjić, D. (2015). Svojinska transformacija medija u Srbiji – primer lokalnih medija. Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, XL-2, 107–119.
Epizoda 10#: Podcast o podcastima. (2019, 22. avgust). Posećeno 30. 8. 2019. URL: http://protok.rs/epizoda-10-podcast-o-podcastima/
Gruhonjić, D., Šinković, N., & Kleut, J. (2018). Ka evaluaciji modela projektnog finansiranja medijskih sadržaja u Srbiji. U A. Milojević & R. Veljanovski (ur.), Verodostojnost medija: odnos finansiranja i sadržaja (str. 11–30). Beograd: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu, Čigoja štampa.
Harrison, S. (2006). Local Government Public Relations and the Local Press. In B. Franklin (ed.), Local Journalism and Local Media: Making the Local News (pp. 175–188). London and New York: Routledge.
Howley, K. (2005). Community Media: People, Places, and Communication Technologies. Cambridge: Cambridge University Press.
IREX (2018). Media Sustainability Index 2018: Europe and Eurasia. Posećeno 28. 6. 2019. URL: https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-full.pdf
IREX (2019). Media Sustainability Index 2019: Europe and Eurasia. Posećeno 27. 4. 2020. URL: https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-full.pdf
Jenkins, J., & Nielsen, R. K.(2018). Digital tranzition of local news. Reuters Institute for the Study of Journalism with the support of Google and the Digital News Initiative. Posećeno 27. 6. 2019. URL: http://www.digitalnewsreport.org/publications/2018/digital-transition-local-news/
Jevtović, Z., Petrović, R. &Aracki, Z. (2014). Žanrovi u savremenom novinarstvu. Beograd: Jasen.
Jovanović, Z. (n.d.). Šta građani juga Srbije za svoj novac dobijaju od RTS-a? Niš: Media i reform centar Niš. Posećeno 27. 6. 2019. URL: https://mediareform.rs/wp-content/uploads/2018/11/%C5%A0ta-gra%C4%91ani-juga-Srbije-za-svoj-novac-dobijaju-od-RTS-a.pdf.
Kin, Dž. (1995). Mediji i demokratija. Beograd: Filip Višnjić.
Klimkiewicz, B. (2005). Media Pluralism: European Regulatory Policies and the Case of Central Europe, EUI Working Papers RSCAS 2005/19. Posećeno 25. 6. 2019. URL: http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/3368/05_19.pdf?sequence=1.
Kung, L. (2015). Innovators in Digital news. London, New York: I.B.Tauris & Co.
McManus, J. (2009). The Commercialization of News. In K. Wahl-Jorgensen & T. Hanitzsch (eds.), The Handbook of Journalism Studies (pp. 218–233). New York and London: Routledge.
Mihajlov Prokopović, A. (2014). Local media in Serbia within new media laws. Facta Universitatis, Series: Philosophy, Sociology, Psychology and History, 13(3), 95-109. Posećeno 28. 6. 2019. URL: http://casopisi.junis.ni.ac.rs/index.php/FUPhilSocPsyHist/article/view/723/527.
Mihajlov Prokopović, A. (2016). Transformacija tradicionalnih medija u novom tehnološkom okruženju. Doktorska disertacija odbranjena na Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Beogradu.
Mihajlov Prokopović, A. (2017). Niška televizija: komercijalni medij i javni interes predstavljen u lokalnom dnevniku (Telepres). U R. Veljanovski (ur.), Lokalni mediji posle vlasničke transformacije i javni interes (str. 53-67). Beograd: Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.
Mihajlov Prokopović, A. (2018). Siromašni lokalni mediji, siromašna demokratija. U A. Milojević & R. Veljanovski (ur.), Verodostojnost medija: odnos finansiranja i sadržaja (str. 133-153). Beograd: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu, Čigoja štampa.
Milivojević, S., & Mihailović, S. (2004). Lokalni mediji i razvoj lokalne zajednice. Beograd: Fondacija Friedrich-Ebert.
Milojević, A., & Ugrinić, A. (2012). Perspektiva lokalnih komercijalnih radio stanica u Srbiji. U R. Veljanovski (ur.), Radio-difuzija u Srbiji: sadašnjost i budućnost (str. 103–124). Beograd: Fakultet političkih nauka; Čigoja štampa.
Milosavljević. M., & Poler, M. (2018). Between Scylla and Charybdis – Public Service Broadcasters in the Western Balkans between Commercialization and Politicization. Medijska istraživanja, 24(2), 5–29.
Newman, N., Fletcher, R., Kalogeropoulos, A., & Nielsen, R. K. (2019). Reuters Institute Digital News Report 2019. Reuters Institute for the Study of Journalism, Universtity of Oxford. Posećeno 13. 6. 2019. URL: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-06/DNR_2019_FINAL_0.pdf.
Nikitović, V. (2015). Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. u Republici Srbiji – populacija Srbije početkom 21. veka. Beograd: Republički zavod za statistiku.
Nikolić, M. (2018). Projektno finansiranje medija – zakonski koncept i sporna realizacija. U A. Milojević & R. Veljanovski (ur.), Verodostojnost medija: odnos finansiranja i sadržaja (str. 67–82). Beograd: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu, Čigoja štampa.
Ognjanov, G. (2017). Market Opportunities for Local Media in Serbia after Privatization. In D. Stojković, M. Božović & S. Ranđelović (eds.), Economic Policy for Smart, Inclusive and Sustainable Growth. Conference Proceedings (pp. 383–401). Belgrade: University of Belgrade, Faculty of Economics.
Pew Research Center (March 2019). For Local News, Americans Embrace Digital but Still Want Strong Community Connection. Posećeno 26. 6. 2019. URL: https://www.journalism.org/2019/03/26/for-local-news-americans-embrace-digital-but-still-want-strong-community-connection/
Radcliffe, D., & Ali, C. (2017). Local News in a Digital World: Small-Market Newspapers in the Digital Age. Columbia Journalism School.
Radojković, M. (2008). Mediji civilnog društva u Srbiji. CM: Communication and Media, 3(9), 5–23.
RATEL (2018). Pregled tržišta telekomunikacija i poštanskih usluga u Republici Srbiji u 2017. godini. Beograd: RATEL. Posećeno 24. 6. 2019. URL: https://www.ratel.rs/uploads/documents/empire_plugin/5bd194d2428d3.pdf
Republički zavod za statistiku Republike Srbije (2012). Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. u Republici Srbiji. Stanovništvo:starost i pol, podaci po naseljima. Posećeno 15. 11. 2019. URL: https://publikacije.stat.gov.rs/G2012/Pdf/G20124002.pdf
Republički zavod za statistiku Republike Srbije (14.12.2012). Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. u Republici Srbiji. Knjiga 2: starost i pol. Saopštenje za javnost. Posećeno 15. 11. 2019. URL: https://publikacije.stat.gov.rs/G2012/Pdf/G201218003.pdf
Republički zavod za statistiku Republike Srbije (2013). Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. u Republici Srbiji. Stanovništvo: školska sprema, pismenost i kompjuterska pismenost, podaci po opštinama i gradovima. Posećeno 15. 11. 2019. URL: https://publikacije.stat.gov.rs/G2013/Pdf/G20134001.pdf.
Republički zavod za statistiku Republike Srbije (2018). Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u Republici Srbiji. Posećeno: 27. 6. 2019. http://publikacije.stat.gov.rs/G2018/Pdf/G201816013.pdf.
Republički zavod za statistiku Republike Srbije (2019). Regioni u Republici Srbiji 2018. Posećeno 15. 11. 2019. https://publikacije.stat.gov.rs/G2019/Pdf/G201926001.pdf.
Sejdinović, N., Medić, D., & Leđenac, M. (2016). Bela knjiga konkursnog sufinansiranja javnog interesa u sferi javnog informisanja. Novi Sad: Nezavisno društvo novinara Vojvodine: Centar za održive zajednice.
Tomić, B. (2007). Opseg privatizacije masmedija u Srbiji. CM: časopis za upravljanje komuniciranjem, 2(5), 55–77.
Veljanovski, R. (2012). Medijski sistem Srbije. Beograd: Fakultet političkih nauka; Čigoja štampa.
Veljanovski, R. (2017). Lokalni mediji posle vlasničke transformacije i javni interes. Beograd: Fakultet političkih nauka; Čigoja štampa.
Wahl-Jorgensen, K. (2019). The Challenge of Local News Provision. Journalism, 20(1), 163–166.
Zamith, R. (2019). Innovation in Content Analysis: Freezing the Flow of Liquid News. In S.A. Eldridge & B. Franklin (eds.), The Routledge Handbook of Developments in Digital Journalism Studies (pp. 93–105). Oxon, New York: Routledge.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.