Lokalni mediji Nišavskog okruga u digitalnom dobu: ekonomski položaj lokalnih medija

  • Marija Z Vujović Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet
  • Dragana Č Pavlović Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet
  • Neven Obradović Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet
Ključne reči: lokalni mediji, ekonomija medija, novinarstvo, medijsko tržište, projektno finansiranje

Sažetak


Cilj rada je da istraži ekonomski položaj lokalnih medija Nišavskog okruga i kapacitete lokalnog medijskog tržišta. U radu su korišćeni rezultati istraživanja koji su dobijeni dubinskim intervjuima sa urednicima 20 lokalnih medija. Neki od sagovornika su urednici izdanja ili programa. Rezultati istraživanja potvrđuju loš ekonomski položaj istraživanih medija. Većina lokalnih medija ima probleme u poslovanju, najčešće ezistencijalne i kadrovske, a lokalno medijsko tržište je malo i siromašno. Rezultati istraživanja pokazuju da polovina medija ima kadrovske probleme, stalno ili povremeno. Lokalnim medijima Nišavskog okruga nedostaju novinari, snimatelji i montažeri. Velikih oglašivača skoro da nema u lokalnim medijima. Ipak, više od polovine medija iz uzorka ima pozitivne rezultate poslovanja, dok ostali ,,opstaju”. Većina medija zaposlenima isplaćuje minimalac ili plate ispod republičkog proseka. Svi lokalni komercijalni mediji koriste sredstva namenjena projektnom sufinansiranju javnog interesa iz gradskih, opštinskih i republičkog budžeta, ali većina njih nije zadovoljna dobijenim sredstvima.Slično kao u svetu, preseljenje publike na internet, gde se građani informišu zahvaljujući onlajn medijima, smanjuje tiraže, rejting i prihode lokalnih medija u Nišavskom okrugu, ali većina sagovornika u našem istraživanju istakla je da je najveći problem siromašno lokalno medijsko tržište.

Biografije autora

Marija Z Vujović, Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet

Departman za komunikologiju i novinarstvo, docent

Dragana Č Pavlović, Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet
Departman za komunikologiju i novinarstvo, vanredni profesor
Neven Obradović, Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet
Departman za komunikologiju i novinarstvo, asistent

Reference

Drašković, B., & Prodanović, D. (2017). Alternativni izvori finansiranja medijske produkcije: studija slučaja alternativnog onlajn audio formata ,,Alarm’’. U D. Pralica & N. Šinković (ur.), Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene 7 (str. 61–71). Novi Sad: Filozofski fakultet.

Evens, T., Raats, T., & Bjorn von Rimscha, M. (2017). Business Model Innovation in News Media Organisations – 2018 Special Issue of the European Media Management Association (EMMA), Journal of Media Business Studies, 14(3), 167–172.

Gruhonjić, D., Šinković, N., & Kleut, J. (2018). Ka evaluaciji modela projektnog finansiranja medijskih sadržaja u Srbiji. U A. Milojević & R. Veljanovski (ur.), Verodostojnost medija: Odnos finansiranja i sadržaja (str. 11–30). Beograd: Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.

Hrnjić Kuduzović, Z. (2018). Interefikacijska perspektiva odnosa urednika prema informacijskim subvencijama. U A. Milojević & R. Veljanovski (ur.), Verodostojnost medija: Odnos finansiranja i sadržaja (str. 197–213). Beograd: Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.

IREX (2018). Media Sustainability Index 2018: Europe and Eurasia. Posećeno 26. 3. 2019. URL: https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-full.pdf.

Jenkins, J., & Nielsen R. K.(2018). Digital Transition of Local News. Reuters Institute for the Study of Journalism with the support of Google and the Digital News Initiative. Posećeno 27. 6. 2019. URL: http://www.digitalnewsreport.org/publications/2018/digital-transition-local-news/.

Matić, J., & Valić Nedeljković, D. (2014). Srbija. U J. Matić (ur.). Značaj medijskog integriteta: vraćanje medija i novinarstva u službu javnosti (str. 57–137). Novi Sad: Novosadska novinarska škola.

McManus, J. (2009). The Commercialization of News. In K. Wahl-Jorgensen & T. Hanitzsch (eds.), The Handbook of Journalism Studies (pp. 218–233). New York and London: Routledge.

Mihajlov Prokopović, A. (2014). Local Media in Serbia within New Media Laws. Facta Universitatis, Series: Philosophy, Sociology, Psychology and History, 13(3), 95–109.

Mihajlov Prokopović, A. (2018). Siromašni lokalni mediji, siromašna demokratija. U A. Milojević & R. Veljanovski (ur.),Verodostojnost medija: Odnos finansiranja i sadržaja (133–153). Beograd: Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.

Mihajlov Prokopović, A. & Vulić, T. (2015). Clientelistic Relations and the Media in Transitional Serbia. Тeme: časopis za društvene nauke, XXXIX(4), 1563–1583.

Milivojević, S. (2012). Uvod: novinarstvo za informaciono društvo. CM: Časopis za komunikaciju i medije, 7(24), 29–34.

Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andı, S., & Nielsen, R. K. (2020). Reuters Institute Digital News Report 2020. Posećeno 27. 6. 2020. URL: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf.

Nielsen, R. K. (2015). Local Journalism – The Decline of Newspapers and the Rise of Digital Media. London, NewYork: I.B.Tauris & Co. Ltd. With the Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford.

Nikolić, M. (2018). Projektno finansiranje medija – zakonski koncept i sporna realizacija. U A. Milojević & R. Veljanovski (ur.), Verodostojnost medija: Odnos finansiranja i sadržaja (str. 67–82). Beograd: Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.

Ofcom (2020). Local media: data and research. Posećeno 27. 6. 2020. URL: https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/multi-sector-research/general-communications/local-media.

Radojković, M. & Miletić, M. (2005). Komuniciranje, mediji i društvo. Novi Sad: Stylos.

Radojković. M. & Stojković, B. (2009). Informaciono-komunikacioni sistemi. Beograd: Clio.

Radcliffe, D. & Ali, C. (2017). Local News in a Digital World: Small-Market Newspapers in the Digital Age. Columbia Journalism School.

Rešenje o raspodeli sredstava za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji grada Niša u 2018. godini (2018, 23. maj). Posećeno 10. 6. 2019. URL: http://www.ni.rs/wp-content/uploads/Re%C5%A1enje-o-raspodeli-sredstava-2018.pdf.

Rus-Mol, Š. & Zagorac Keršer, A. (2014). Novinarstvo. Beograd: Clio i RTS.

Savet za borbu protiv korupcije Vlade Republike Srbije (2011). Izveštaj o pritiscima i kontroli medija u Srbiji. Posećeno 23. 3. 2019. URL: http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/mediji/IZVESTAJ%20O%20MEDIJIMA,%20PRECISCENA%20VERZIJA.pdf.

Sejdinović, N., Medić, D. & Leđenac, M. (2016). Bela knjiga konkursnog sufinansiranja javnog interesa u sferi javnog informisanja. Novi Sad: Nezavisno društvo novinara Vojvodine, Centar za održive zajednice.

Sjøvaag, H. (2016). Introducing the Paywall: A Case Study of Content Change in Тhree Оnline Newspapers. Journalism Practice, 10(3), 304–322.

Smith, P. (2006). The Politics of UK Тelevision Policy: Тhe Мaking of Ofcom. Media, Culture and Society, 28(6), 929–940.

Veljanovski, R. (2009). Medijska koncentracija, javnost vlasništva i pokušaj regulacije u Srbiji. CM: Časopis za komunikaciju i medije, 4(13), 57–80.

Vukanović, Z. (2015). New Мedia Business Models in Social and Web Media. Journal of Media Business Studies, 8(3), 51–67.

Wahl Jorgensen, K. (2019). The Challenge of Local News Provision. Journalism, 20(1), 163–166.

Objavljeno
2020/09/10
Rubrika
Originalni naučni članak