ISTORIJSKA PERSPEKTIVA TABLOIDNOG NOVINARSTVA: DRUŠTVENA ULOGA TABLOIDA
Sažetak
Slika savremenog novinarstva sve više uključuje tabloidizaciju kao nezaobilazni proces koji utiče na sve njegove aspekte. Njeno delovanje se može posmatrati kao jedan od uzročnika snižavanja profesionalnih standarda i sveukupne krize profesije. Otuda tabloidno novinarstvo i njegova društvena uloga kao predmet istraživanja, uz fokus na štampu. U radu se bavimo istorijom tabloidnog novinarstva, fenomenologijom tabloidizacije i njenim uticajem na razvoj novinarstva. Kroz sintetičku analizu aktuelne literature ispitujemo društveni status tabloida, a s obzirom da se u akademskim raspravama ovakvo novinarstvo uglavnom definiše kao „loše“, ispitujemo u kojoj meri su njegova pojava i delovanje imali pozitivne posledice. U ovom radu sagledaćemo i kritički preispitati sučeljene stavove svetskih autora, sa ciljem određenja društvene uloge tabloida, kao i njihovog uticaja na razvoj i način funkcionisanja savremenog novinarstva. Rezultati ovog rada pokazuju da je ulogu tabloida nemoguće tumačiti van društvenog, kulturnog i političkog ambijenta u kom funkcionišu. Poret toga, u kontekstu društvenog razvoja, implicitno se nameće zaključak o neophodnosti medijskog pluralizma u kojem publika bira sadržaje kojima poklanja pažnju.
Reference
1. Adamsson, N., & Axner, T. (2016). Getting the audience's attention by going viral: A case study on Sverige för UNHCR’s video messages on the refugee crisis. Uppsala University. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:899363/FULLTEXT01.pdf
2. Barnett, S. (1998). Dumbing down or reaching out: is it tabloidisation wot done it?. The Political Quarterly, 69(B), 75-90. doi:10.1111/1467-923X.00193
3. Barović, V. (2012). Istorija tabloida u srpskoj žurnalistici i ličnost Krste Cicvarića. U: Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene, Zbornik radova, Filozofski fakultet u Novom Sadu, Novi Sad, 113-121. URL: https://digitalna.ff.uns.ac.rs/sadrzaj/2012/978-86-6065-147-3
4. Baum, M. A. (2002). Sex, lies, and war: How soft news brings foreign policy to the inattentive public. American Political Science Review, 96(1), 91-109. doi:10.1017/S0003055402004252
5. Biressi, A., & Nunn, H. (2007). The tabloid culture reader. McGraw-Hill Education (UK).
6. Boukes, M. (2019). Infotainment. In T. P. Vos, F. Hanusch, D. Dimitrakopoulou, M. Geertsema-Sligh & A. Sehl (eds.), International Encyclopedia of Journalism Studies; Forms of Journalism. Hoboken (NJ): Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9781118841570.iejs0132
7. Brin, C., & Drolet, G. (2008). Tabloid nouveau genre: Format change and news content in Quebec City's Le Soleil. Journalism Practice, 2(3), 386-401. doi:10.1080/17512780802281123
8. Conboy, M. (2021). Tabloid culture: parameters and debates. In: M. Conboy & S. Eldridge (eds.), Global Tabloid: Culture and Technology (1-15). Abingdon: Routledge
9. Curran, J., & Seaton, J. (2003). Power without responsibility: The press, broadcasting, and new media in Britain. London: Routledge. URL: https://www.academia.edu/download/62406582/Power_Without_Responsibility_The_Press_and_Broadcasting_in_Britain20200318-88569-15xjdvb.pdf
10. Drašković, M. (2009), The Tabloidization as a Real Journalist Phenomenon, Media dialogues / Medijski dijalozi, Vol. 2, No. 1, pp. 35‐42. URL: https://media-dialogues.com/Archive/MD%20Vol.%202,%20No.%201/035-042%20MD%20Vol.%202,%20No.%201%20-%20Mimo.pdf
11. Esser, F. (1999). Tabloidization' of news: A comparative analysis of Anglo-American and German press journalism. European journal of communication, 14(3), 291-324. URL: https://www.academia.edu/download/30833629/Esser_1999_Tabloidization_(EJC).pdf
12. Franklin, B. (1997). Newszak and news media. London: Arnold.
13. Hartley, Ј. (2009). Journalism and Popular Culture. In: The handbook of journalism studies. Wahl-Jorgensen, K., & Hanitzsch, T. (Eds.). Routledge, 310-324. URL: https://www.academia.edu/download/31001866/FILE634600594129473750.pdf#page=331
14. Johansson, S. (2007). Reading tabloids: Tabloid newspapers and their readers. Södertörns högskola. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:15698/FULLTEXT01.pdf
15. Lamot, K. (2022). What the metrics say. The softening of news on the Facebook pages of mainstream media outlets. Digital Journalism, 10(4), 517-536. doi:10.1080/21670811.2021.1974917
16. Langer, J. (2006). Tabloid television: popular journalism and the 'other news'. Routledge. URL: http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/12502/1/74pdf.pdf
17. Lehman-Wilzig, S. N., & Seletzky, M. (2010). Hard news, soft news,‘general’news: The necessity and utility of an intermediate classification. Journalism, 11(1), 37-56. doi:10.1177/1464884909350642
18. McLachlan, S., & Golding, P. (2000). Tabloidization in the British press: A quantitative investigation into changes in British Newspapers, 1952-1997. Tabloid tales: Global debates over media standards, 75-90.
19. Nelson, A. J. (2011). Floyd Gibbons: A Journalistic Force of Nature in Early 20th Century America. University of Nebraska – Lincoln. URL: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1015&context=journalismdiss
20. Nguyen, A. (2012). The effect of soft news on public attachment to the news: Is “infotainment” good for democracy?. Journalism studies, 13(5-6), 706-717. doi:10.1080/1461670X.2012.664318
21. Nolan, D. (2008). Tabloidisation revisited: the regeneration of journalism in conditions of'advanced liberalism'. Communication, Politics & Culture, 41(2), 100-118. doi:10.3316/informit.427191853059782
22. Örnebring, H., & Jönsson, A. M. (2004). Tabloid journalism and the public sphere: A historical perspective on tabloid journalism. Journalism studies, 5(3), 283-295. doi:10.1080/1461670042000246052
23. Otto, L., Glogger, I., & Boukes, M. (2017). The softening of journalistic political communication: A comprehensive framework model of sensationalism, soft news, infotainment, and tabloidization. Communication Theory, 27(2), 136-155. doi:10.1111/comt.12102
24. Reinemann, C., Stanyer, J., Scherr, S., & Legnante, G. (2012). Hard and soft news: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 221-239. doi: 10.1177/1464884911427803
25. Rowe, D. (2011). Obituary for the newspaper? Tracking the tabloid. Journalism, 12(4), 449-466. doi: 10.1177/1464884910388232
26. Schudson, M. (1981). Discovering the news: A social history of American newspapers. Basic books.
27. Sparks, C. (2000). Introduction: The Panic Over Tabloid News. in: Colin Sparks and John Tulloch (Eds), Tabloid Tales. Global debates over media standards, Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 1 – 35.
28. Temple, M. (2006). Dumbing down is good for you. British Politics, 1, 257-273. doi:10.1057/palgrave.bp.4200018
29. Todorović, N. (2006). Tabloidni žurnalizam. CM Komunikacija i mediji, 1(1), 19-31.
30. Trampota, T. (2010). Defining the Tabloid: Czech Perspective. Communication Today, 1(2), 15-20. URL: https://www.proquest.com/docview/1222109226
31. Uribe, R., & Gunter, B. (2004). Research note: The tabloidization of British tabloids. European Journal of Communication, 19(3), 387-402. doi: 10.1177/0267323104045265
32. Vulić, T., Obradović, N. (2021). „Odjek Šumadije“ o početku rata 1941. godine. Leskovački zvornik LXI, 15-31.
33. Wasserman, H. (2010). Tabloid journalism in South Africa: true story!. Indiana University Press. URL: https://www.sahistory.org.za/sites/default/files/archive-files/herman_wasserman_tabloid_journalism_in_south_afrbook4you.org_.pdf
34. Бјелица, М., Јевтовић, З. (2006). Историја новинарства. Мегатренд Универзитет, Београд.
35. Вулић Т., Митровић, М. (2017). Таблоидизација штампе у Србији као последица глобализације, Међународни тематски зборник са скупа: Глобализација и глокализација. Филозофски факултет Универзитета у Приштини, Косовска Митровица; Српско социолошко друштво и Институт за политичке студије, Београд. стр. 162-177.
36. Јевтовић З. (2008). Политичка (не)култура у загрљају таблоида. Нова српска политичка мисао, посебно издање 1 (Културна политика у Србији), 183-199.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.