ISTORIJSKA PERSPEKTIVA TABLOIDNOG NOVINARSTVA: DRUŠTVENA ULOGA TABLOIDA

  • Tatjana Vulić Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu
  • Jovana Trajković Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu
Ključne reči: tabloidno novinarstvo, istorija štampe, publika, pažnja, pluralizam medija, demokratija

Sažetak


Slika savremenog novinarstva sve više uključuje tabloidizaciju kao nezaobilazni proces koji utiče na sve njegove aspekte. Njeno delovanje se može posmatrati kao jedan od uzročnika snižavanja profesionalnih standarda i sveukupne krize profesije. Otuda tabloidno novinarstvo i njegova društvena uloga kao  predmet istraživanja, uz fokus na štampu. U radu se bavimo istorijom tabloidnog novinarstva, fenomenologijom tabloidizacije i njenim uticajem na razvoj novinarstva. Kroz sintetičku analizu aktuelne literature ispitujemo društveni status tabloida, a s obzirom  da se u  akademskim raspravama ovakvo novinarstvo uglavnom definiše kao „loše“, ispitujemo u kojoj meri su njegova pojava i delovanje imali pozitivne posledice. U ovom radu sagledaćemo i kritički preispitati sučeljene stavove svetskih autora, sa ciljem određenja društvene uloge tabloida, kao i njihovog uticaja na razvoj i način funkcionisanja savremenog novinarstva. Rezultati ovog rada pokazuju da je ulogu tabloida nemoguće tumačiti van društvenog, kulturnog i političkog ambijenta u kom funkcionišu. Poret toga, u kontekstu društvenog razvoja, implicitno se nameće zaključak o neophodnosti medijskog pluralizma u kojem publika bira sadržaje kojima poklanja pažnju.

Biografije autora

Tatjana Vulić, Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu

Departman za komunikologiju i novinarstvo, Redovni profesor

Jovana Trajković, Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu

Departman za komunikologiju i novinarstvo, Istraživač-saradnik

Reference

1.      Adamsson, N., & Axner, T. (2016). Getting the audience's attention by going viral: A case study on Sverige för UNHCR’s video messages on the refugee crisis. Uppsala University. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:899363/FULLTEXT01.pdf


2.      Barnett, S. (1998). Dumbing down or reaching out: is it tabloidisation wot done it?. The Political Quarterly69(B), 75-90. doi:10.1111/1467-923X.00193


3.      Barović, V. (2012). Istorija tabloida u srpskoj žurnalistici i ličnost Krste Cicvarića. U: Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene, Zbornik radova, Filozofski fakultet u Novom Sadu, Novi Sad, 113-121. URL: https://digitalna.ff.uns.ac.rs/sadrzaj/2012/978-86-6065-147-3


4.      Baum, M. A. (2002). Sex, lies, and war: How soft news brings foreign policy to the inattentive public. American Political Science Review, 96(1), 91-109. doi:10.1017/S0003055402004252


5.      Biressi, A., & Nunn, H. (2007). The tabloid culture reader. McGraw-Hill Education (UK).


6.      Boukes, M. (2019). Infotainment. In T. P. Vos, F. Hanusch, D. Dimitrakopoulou, M. Geertsema-Sligh & A. Sehl (eds.), International Encyclopedia of Journalism Studies; Forms of Journalism. Hoboken (NJ): Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9781118841570.iejs0132


7.      Brin, C., & Drolet, G. (2008). Tabloid nouveau genre: Format change and news content in Quebec City's Le Soleil. Journalism Practice2(3), 386-401. doi:10.1080/17512780802281123


8.      Conboy, M. (2021). Tabloid culture: parameters and debates. In: M. Conboy & S. Eldridge (eds.), Global Tabloid: Culture and Technology (1-15). Abingdon: Routledge


9.      Curran, J., & Seaton, J. (2003). Power without responsibility: The press, broadcasting, and new media in Britain. London: Routledge. URL: https://www.academia.edu/download/62406582/Power_Without_Responsibility_The_Press_and_Broadcasting_in_Britain20200318-88569-15xjdvb.pdf


10.   Drašković, M. (2009), The Tabloidization as a Real Journalist Phenomenon, Media dialogues / Medijski dijalozi, Vol. 2, No. 1, pp. 35‐42. URL: https://media-dialogues.com/Archive/MD%20Vol.%202,%20No.%201/035-042%20MD%20Vol.%202,%20No.%201%20-%20Mimo.pdf


11.   Esser, F. (1999). Tabloidization' of news: A comparative analysis of Anglo-American and German press journalism. European journal of communication, 14(3), 291-324. URL: https://www.academia.edu/download/30833629/Esser_1999_Tabloidization_(EJC).pdf


12.   Franklin, B. (1997). Newszak and news media. London: Arnold.


13.   Hartley, Ј. (2009). Journalism and Popular Culture. In: The handbook of journalism studies. Wahl-Jorgensen, K., & Hanitzsch, T. (Eds.). Routledge, 310-324. URL: https://www.academia.edu/download/31001866/FILE634600594129473750.pdf#page=331


14.   Johansson, S. (2007). Reading tabloids: Tabloid newspapers and their readers. Södertörns högskola.         URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:15698/FULLTEXT01.pdf


15.   Lamot, K. (2022). What the metrics say. The softening of news on the Facebook pages of mainstream media outlets. Digital Journalism10(4), 517-536. doi:10.1080/21670811.2021.1974917


16.   Langer, J. (2006). Tabloid television: popular journalism and the 'other news'. Routledge. URL: http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/12502/1/74pdf.pdf


17.   Lehman-Wilzig, S. N., & Seletzky, M. (2010). Hard news, soft news,‘general’news: The necessity and utility of an intermediate classification. Journalism11(1), 37-56. doi:10.1177/1464884909350642


18.   McLachlan, S., & Golding, P. (2000). Tabloidization in the British press: A quantitative investigation into changes in British Newspapers, 1952-1997. Tabloid tales: Global debates over media standards, 75-90.


19.   Nelson, A. J. (2011). Floyd Gibbons: A Journalistic Force of Nature in Early 20th Century America. University of Nebraska – Lincoln. URL: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1015&context=journalismdiss


20.   Nguyen, A. (2012). The effect of soft news on public attachment to the news: Is “infotainment” good for democracy?. Journalism studies, 13(5-6), 706-717. doi:10.1080/1461670X.2012.664318


21.   Nolan, D. (2008). Tabloidisation revisited: the regeneration of journalism in conditions of'advanced liberalism'. Communication, Politics & Culture41(2), 100-118. doi:10.3316/informit.427191853059782


22.   Örnebring, H., & Jönsson, A. M. (2004). Tabloid journalism and the public sphere: A historical perspective on tabloid journalism. Journalism studies5(3), 283-295. doi:10.1080/1461670042000246052


23.   Otto, L., Glogger, I., & Boukes, M. (2017). The softening of journalistic political communication: A comprehensive framework model of sensationalism, soft news, infotainment, and tabloidization. Communication Theory27(2), 136-155. doi:10.1111/comt.12102


24.   Reinemann, C., Stanyer, J., Scherr, S., & Legnante, G. (2012). Hard and soft news: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism13(2), 221-239. doi: 10.1177/1464884911427803


25.   Rowe, D. (2011). Obituary for the newspaper? Tracking the tabloid. Journalism12(4), 449-466. doi: 10.1177/1464884910388232


26.   Schudson, M. (1981). Discovering the news: A social history of American newspapers. Basic books.


27.   Sparks, C. (2000). Introduction: The Panic Over Tabloid News. in: Colin Sparks and John Tulloch (Eds), Tabloid Tales. Global debates over media standards, Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 1 – 35.


28.   Temple, M. (2006). Dumbing down is good for you. British Politics1, 257-273. doi:10.1057/palgrave.bp.4200018


29.   Todorović, N. (2006). Tabloidni žurnalizam. CM Komunikacija i mediji, 1(1), 19-31.


30.   Trampota, T. (2010). Defining the Tabloid: Czech Perspective. Communication Today1(2), 15-20. URL: https://www.proquest.com/docview/1222109226


31.   Uribe, R., & Gunter, B. (2004). Research note: The tabloidization of British tabloids. European Journal of Communication19(3), 387-402. doi: 10.1177/0267323104045265


32.   Vulić, T., Obradović, N. (2021). „Odjek Šumadije“ o početku rata 1941. godine. Leskovački zvornik LXI, 15-31.


33.   Wasserman, H. (2010). Tabloid journalism in South Africa: true story!. Indiana University Press. URL: https://www.sahistory.org.za/sites/default/files/archive-files/herman_wasserman_tabloid_journalism_in_south_afrbook4you.org_.pdf


34.   Бјелица, М., Јевтовић, З. (2006). Историја новинарства. Мегатренд Универзитет, Београд.


35.   Вулић Т., Митровић, М. (2017). Таблоидизација штампе у Србији као последица глобализације, Међународни тематски зборник са скупа: Глобализација и глокализација. Филозофски факултет Универзитета у Приштини, Косовска Митровица; Српско социолошко друштво и Институт за политичке студије, Београд. стр. 162-177.


36.   Јевтовић З. (2008). Политичка (не)култура у загрљају таблоида. Нова српска политичка мисао, посебно издање 1 (Културна политика у Србији), 183-199.

Objavljeno
2023/11/08
Rubrika
Pregledni članak