Napredna istraživanja komunikacije na društvenim mrežama: jedan analitički model

  • Srbobran Branković Fakultet za ekonomiju, finansije i administraciju (FEFA)

Sažetak


U ovom tekstu se prikazuje softver Symbols Research, logički model i istraživačka alatka koja pruža nove mogućnosti na planu empirijskih istraživanja komunikacije. On prikuplja i pregleda čitavu komunikaciju na društvenim mrežama u zadatom vremenu i socijalnom prostoru, automatski prepoznaje tražene sadržaje, u realnom vremenu ih sortira i pravi osnovne preglede, potom uočava određene pravilnosti i daje analitičke nalaze.

Sam model pripada tipu veštačke inteligencije jer je sačinjen tako da oponaša ljudski mozak: operateri na softveru prate efikasnost tzv. tablice simbola (instrumenta za prepoznavanje, klasifikaciju i vrednovanje sadržaja), stalno kontrolišu njenu osetljivost i efikasnost, u toku neprekidnog istraživačkog procesa unose ispravke, a potom se te ispravke primenjuju kao pravilo za buduću obradu materijala, čime se instrument neprekidno poboljšava.

Gotovo paralelno, ili s odloženošću od nekoliko sekundi, obavljaju se i drugi i treći stepen obrade: jednostavna analitika i prezentovanje rezultata, a potom složenije analize – multivarijantna i regresiona analiza, kao i statistički postupak blizak modelu strukturalnih jednačina.

Budući da se jezik i komunikacija stalno menjaju, koncept, odnosno softver SR se ne može smatrati završenim i kompletnim, tačnije, on je fleksibilan i podložan stalnoj doradi i unapređenju.

Reference

Branković, S. (2012). Istraživanje praćenja medija, sprovedeno u TNS Medium Gallup, Beograd (neobjavljeno)

Branković, S. (2014). Metodologija društvenog istraživanja. Beograd: Zavod za udžbenike.

Havelka, N., Kuzmanović, B. i Popadić, D. (1998). Metode i tehnike socijalnopsiholoških istraživanja. Beograd: Cetar za primenjenu psihologiju.

Ilić, V. (2010). Drugi aleksandrinski tekst o analizi sadržaja. Sociologija, 3: 481–500.

Jevtović, Z., Milutinović, M. (2012). Srpska štampa na raskršću partokratije i civilnog društva. Kultura polisa, 17: 105–122.

Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2). Posećeno 11.11.2014. URL: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2385%3E.

Objavljeno
2015/01/19
Broj časopisa
Rubrika
Stručni članak