Predstavljanje Srbije u on-lajn izdanjima inostrane štampe

  • Ivana D. Milošević Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka
Ključne reči: Serbia||, ||Srbija, media representations||, ||medijske predstave, stereotypes||, ||stereotipi, PREJUDICE||, ||predrasuda, INTERNET||, ||internet, media||, ||mediji,

Sažetak


U radu se predstavljaju rezultati istraživanja tretmana Srbije na nemačkim, američkim, britanskim, francuskim internet sajtovima u periodu od januara do marta 2013. godine. Urađena je kvartalna kvantitativno-kvalitativna analiza sadržaja, koja je pokazala da su na 12 sajtova zabeležene 644 objave koje se odnose na dešavanja u Srbiji. Pored broja objava, istraživao se ton izveštavanja koji je preovlađujuće neutralan. Dobijeni rezultati pokazali su da se najčešće izveštava o sportskim manifestacijama, pa je shodno tome Novak Đoković srpska ličnost koja se najčešće pominje na izabranim sajtovima.

Od prvih istraživanja koja se odnose na tretman Srbije u stranim medijima prošlo je više od 100 godina. Hipoteza od koje se krenulo da se izveštavanje o Srbiji promenilo, delimično je potvrđena. Rezultati istraživanja su pokazali da iako su ratne godine i sankcije iza nas, novinari i dalje svaki put kada im to ide u prilog pominju Jugoslaviju, Slobodana Miloševića, Ratka Mladića, ratove, siromaštvo. Zabeleženo je korišćenje stereotipa na verbalnom nivou, a Srbi su predstavljeni kao ratoboran narod, nacionalisti ili se na to dodaje i epitet „ekstremni“. Slika o Srbiji jeste drugačija nego što je to bio slučaj pre 100 godina, ali nedovoljno da bi se potvrdila hipoteza od koje se krenulo.

 

Reference

Bakić, J. (1999). Stereotipi o Srbija u javnostima pojedinih zapadnih nacija. Nova srpska politička misao, VII (1-2): 27–55. Posećeno 5. 2. 2015. URL:

http://www.komunikacija.org.rs/komunikacija/casopisi/nspm/1-2/d003/html_ser_lat

Bakić-Hayden, M. (2006). Varijacije na temu „Balkan“. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju - Filip Višnjić.

Begenišić. Lj. (2013). Postali smo dobri preko noći. Večernje novosti, 2. jun 2013, str. 4.

Branković, S. (2009). Metodi iskustvenog istraživanja društvenih pojava. Beograd: Megatrend univerzitet.

Brigs, A. i Kobli, P. (2005). Uvod u studije medija. Beograd: Clio.

Ćurgus-Kazimir, V. (2003). Brušenje pameti. Beograd: Medijska dokumentacija.

Orvel, Dž. (1984). Tisuću devetsto osamdeset četvrta, Zagreb: August Cesarec.

Đerić, G. (2005). Pr(a)vo lice množine, Kolektivno samopoimanje i predstavljanje, mitovi, karakteri, mentalne mape i stereotipi. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju - I.P. „Filip Višnjić“.

Džajls, D. (2010). Psihologija medija. Beograd: Clio.

Fajgelj, S. (2004). Metode istraživanja ponašanja. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.

Gidens, E. (2003). Sociologija. Beograd. Ekonomski fakultet.

Glišović, Lj. (2011). Srbija u ogledalu nemačke štampe 1978-2006. Beograd: Službeni glasnik.

Goldsvorti, V. (2000). Izmišljanje Ruritanije. Beograd: Čigoja štampa.

Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications ltd.

Ivanović, Ž. (1995). Medijski rat protiv Srbije. Beograd: Tanjug.

Kesić, O. (1995). Srbija mora umreti. U Medijski rat protiv Srbije. Beograd: Tanjug.

Lamza Posevac, V. (2006). Metode istraživanja u novinarstvu. Zagreb: Fakultet političkih znanosti.

Lojd, D. (2004). Šta mediji rade našoj politici. Beograd: Samizdat B 92.

Lorimer, R. (1998). Masovne komunikacije. Beograd: Clio.

Milivojević, S. (2004). Žene i mediji: Strategije isključivanja. Genero: časopis za feminističku teoriju, posebno izdanje, 15–29.

Ninković Slavnić D. (2011). Medijska reprezentacija grupnih identiteta. CM: Časopis za upravljanje komuniciranjem, 6(11): 15–38.

Radojković, M. i Miletić, M. (2008). Komuniciranje, mediji i društvo. Beograd: Učiteljski fakultet.

Ristović, M. (2003). Crni Petar i balkanski razbojnici. Beograd: Udruženje za društvenu istoriju.

Rus-Mol, Š. (2005). Novinarstvo. Beograd: Clio.

Selesković, M. (1996). Srbija u nemačkom javnom mnjenju 1914-1918. Beograd: Izdavačko preduzeće „Rad“.

Spasić, I. (2008). Promene u Srbiji u perspektivi socijalnog učenja: retrospektiva jedne ideje. Filozofija i društvo, 3(37): 89–108.

Stojković, B. (2002). Identitet i komunikacija. Beograd: Fakultet političkih nauka.

Todorova, M. (2006). Imaginarni Balkan. Beograd: Biblioteka XX vek.

Tomić, Z. (2009). News age. Beograd: Službeni glasnik - Čigoja štampa.

Valić Nedeljković, D. (2003). Stereotipi u medijima. Posećeno 17. 2. 2015. URL: http://www.mc.rs/code/navigate.aspx?Id=1143.

Vuković, S. (2007). Kako su nas voleli, antisrpska propaganda i razbijanje Jugoslavije. Novi Sad: Stilos.

Vuković, S. (2009). Etika zapadnih medija: antisrpska propaganda devedesetih godina XX veka. Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića Sremski Karlovci.

Objavljeno
2015/07/10
Rubrika
Originalni naučni članak