Jugonostalgija u savremenom TV programu: narativi u emisiji „Šou svih vremena“
Sažetak
Jugonostalgija je prisutna u televizijskom sadržaju, prvenstveno u zabavnom i informativnom (serije, filmovi i vijesti), od raspada Jugoslavije. Jedan od posljednjih primjera prizivanja prošlosti i metanarativa koji se vezuju za Jugoslaviju jeste emisija kolažnog tipa pod nazivom „Šou svih vremena“, koja se emitovala na RTS-u (Radio-televizija Srbije) i na drugim televizijama u regionu. U radu se nastojalo prepoznati koje su uloge nostalgije i naratora/ki te kako je predstavljano prošlo vrijeme, to jest vrijeme Jugoslavije. Emisija je korištena pri definisanju sadašnjosti kroz sistem binarnih pozicija, to jest Jugoslavija je služila kao kontrapunkt sadašnjosti tako što su se upoređivala stara vremena i sadašnjost.
Naratori drugog i trećeg nivoa (svi osim svevidećeg autora) bili su definisani kao katalizatori jugonostalgije, kao oni koji predstavljaju sponu između publike i vremena bratstva i jedinstva, kao moderatori (voditelj i voditeljka) te kao autori/kreatori svih narativa emisije i njenih dijelova (svevideći autori, kao i voditelj Nikola Kojo). Zapravo, oni su korišteni u svrhu reanimacije i rehabilitacije narativa o bivšoj Jugoslaviji u sadašnjost putem poziva na kolektivnu nostalgiju. Radi prisjećanja na bivšu Jugoslaviju, u emisiji su korišteni elementi metanarativa o bivšoj Jugoslaviji – slobodna zemlja, zemlja bratstva i jedinstva, zlatno doba, vrijeme bezbrižnosti i sigurnosti, doba pravih vrijednosti, doba nevinosti, stara dobra vremena i zemlja izobilja. Svi ovi elementi su opisivali prošlo vrijeme u okviru spektakla (muzičke numere, ples i kviz), humora (skečevi, intervjui i kviz) te kolektivnog prisjećanja na život i popularnu kulturu bivše Jugoslavije, a pritom su se tadašnji odnosi i vrijednosti pozitivno interpretirali i repozicionirali.
Reference
Albvaš, M. (1999). Kolektivno i istorijsko pamćenje. Reč – časopis za književnost, kulturu i društvena pitanja. 56, 63–83.
Albanese, N. (2012). A Postmodern Sense of Nostalgia. Pell Scholars and Senior Theses. Paper 81. Posjećeno 10. 3. 2014. URL: http://digitalcommons.salve.edu/pell_theses/81
Bal, M. (1999). Narratology Introduction to the Theory of Narrative (2nd ed). Toronto: University of Toronto Press Inc.
Bajić-Simeunović N. (2012). Jugonostalgija kao istraživački koncept istorije komuniciranja: moguće perspektive istraživanja. Etnoantropološki problemi. 7(1): 127–141.
Barthes, R. (1975). S/Z: An Essay. New York: Hill and Wang.
Boym, S. (2007). Nostalgia and its Discontents. The Hedgehog Review, 9(2): 7–18. Posjećeno 05.03.2014. URL: http://www.iasc-culture.org/eNews/2007_10/9.2CBoym.pdf.
Davis, F. (1979). A Sociology of Nostalgia. London: The Free Press.
Casey, E. (1987). The World of Nostalgia. Man and World, 20: 361–384.
Cook, P. (2005). Screening the Past: Memory and Nostalgia in Cinema. London: Routledge.
Fisk, Dž. (2001). Popularna kultura. Beograd: Clio.
Genette, G. (1983). Narrative Discourse – An Essey in Method. New York: Cornell University Press.
Herman, L. & Vervaeck, B. (2005). Handbook of Narrative Analysis. Lincoln - London: University of Nebraska Press.
Holdsworth, A. (2011). Television, Memory and Nostalgia. Houndmills: Palgrave Macmillan.
Jameson, F. (1991). Postmodernism, Or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press.
Jupp, V. (2006). The SAGE Dictionary od Social Research Methods. London: Sage Publications Ltd.
Kuljić, T. (2010). Sećanje na titoizam: hegemoni okvir. Filozofija i društvo. 2/2010: 225–250.
Kuljić, T. (2003). Tito u novom srpskom poretku sećanja. Sociologija. XLV (2): 97–116.
Palmberger, M. (2008). Nostalgia matters: Nostalgia for Yugoslavia as potential vision for a better future. Sociologija. L(4): 355–370.
Spasić, I. (2012). Jugoslavija kao mesto normalnog života: Sećanja običnih ljudi u Srbiji. Sociologija, LIV(4): 577–594.
Velikonja, M. (2008). Titostalgia – A Study of Nostalgia for Josip Broz. Ljubljana: Mediawatch, Peace Institute.
Wildschut, T., Sedikides, C. & Arndt, J. (2006). Nostalgia: Content, Triggers, Functions. Journal od Personality and Social Psychology, 91(5): 975–993.
Williams, K. (2003). Understanding Media Theory. New York: Arnold Publishers
Wood, D. ur. (2003). On Paul Ricoeur – Narrative and Interpretation. London and New York: Routledge.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.