Diskurzivno i ikoničko u novim ilustrativnim žanrovima

  • Boban G Tomić Univerzitet Singidunum Fakultet za medije i komunikacije Departman za medije i novinarstvo
Ključne reči: illustrative genre||, ||ilustrativni žanr, infographic||, ||infografika, photograph||, ||fotografija, discourse||, ||diskurs, visual communication||, ||vizuelna komunikacija, collaboration||, ||kolaboracija,

Sažetak


Savremeni uslovi poslovanja na medijskom tržištu, kao i razvoj profesionalnih tehnologija u domenu štampe, televizije i onlajn medija, zahtevaju značajnu posvećenost kreativnim i inovativnim procesima. Formalne i sadržinske strukture vizuelnih medija, posebno štampe, televizije i onlajn medija, doživljavaju dinamične promene i unapređenja, uglavnom zasnovane na inovacijama u domenima računarskih tehnologija, modelovanja zvuka i slike, kao i grafičkog dizajna. U takvim okolnostima, pored unapređenja forme, sadržine i izražajnih mogućnosti nekih klasičnih ilustrativnih žanrova, poput fotografije, ilustracije, karikature, grafikona ili tabele, pojavljuju se i nove forme ilustrativnog karaktera. Pojava infografike, razvoj live-dijagrama i vizuelne mape značajno unapređuju vizuelnu komunikaciju u medijima i postaju aktuelni medijski sadržaj u štampi, televiziji i onlajn medijima. U radu otkrivamo i analiziramo kreativne postupke i tehnološke komponente zaslužne za pojavu i razvoj novih ilustrativnih formi, kao i zakonomernosti njihovog korišćenja u aktuelnoj medijskoj praksi. Ukazujemo na potencijale koje novi ilustrativni žanrovi unose u sam proces masovnog komuniciranja, ali i u poslovnu praksu i rezultate poslovanja medijskih kompanija. Koristeći neke reprezentativne uzorke i primere razvoja ilustrativnog žanra, ukazujemo na uočene nedostatke i anomalije koje savremena ilustrativna forma može doneti pred novinare, urednike i njihovu publiku. Ishodište rada je u ideji da se razvojem vizuelnih formi komuniciranja ne sme izvršiti vulgarna simplifikacija sadržaja medijskih poruka, već se poruka mora obogaćivati, kao i da se novinarstvo mora služiti novim ilustrativnim žanrovima u cilju povećanja informativnosti medijskih sadržaja, ali ne na štetu diskurzivnih formi i sadržaja.

Biografija autora

Boban G Tomić, Univerzitet Singidunum Fakultet za medije i komunikacije Departman za medije i novinarstvo
Docent na Departmanu za medije

Reference

Anderson, A. D., Itjul, D. B. (2001). Pisanje vesti i izveštavanje za današnje medije. Beograd: Medija centar.

Bart, R. (2011). Svetla komora, beleška o fotografiji. Beograd: Kulturni centar Beograda.

Brigs, A. i Berk, P. (2006). Društvena istorija medija. Beograd: Clio.

Chandler, D. & Munday, R. (2011). Dictionary of Media and Communication. New York: Oxford University Press, Inc.

Harcup, T. (2014). Dictionary of Journalism. Oxford: Oxford University Press.

Jevtović, Z., Petrović, R., Aracki, Z. (2014). Žanrovi u savremenom novinarstvu. Beograd: Jasen.

Lowgren, J. & Reimer, B. (2013). Collaborative Media. Production, Consumption, and Design Interventions. Cambridge, London: The MIT Press.

Radojković, M. i Miletić, M. (2006 ). Komuniciranje mediji i društvo. Novi Sad: Stylos.

Rus-Mol, Š. i Zagorac Keršer, A. (2014). Novinarstvo. Beograd: Clio, Radio-televizija Srbije.

Sontag, S. (2009). O fotografiji. Beograd: Kulturni centar Beograda.

Šnel, R. 2008). Leksikon savremene kulture. Beograd: Plato.

Tufte, E. (1983). The Visual Display of Quantitative Information. Cheshire, Connecticut: Graphics Press.

Đorđević, T. (2007). Teorija masovnih komunikacija. Beograd: Institut za političke studije.

Machin, D. & Polzer, L. (2015). Visual Journalism. Hampshire: Palgrave, Macmillan education.

Marković, D., Cvetković, D., Kostić, Z., Tasić, A. (2009). Osnovi grafičkog dizajna. Beograd: Univerzitet Singidunum.

Makluan, M. (1978). Poznavanje opštila – čovekovih produžetaka. Beograd: Prosveta.

Malović, S. (2003). Novine. Zagreb: Sveučilišna knjižara.

Negroponte, N. (1996). Being Digital. New York: Vintage Books.

Rudin, R. & Ibbotson, T. (2008). Novinarstvo, osnovne tehnike i temeljna znanja. Zagreb: Mate, doo.

Objavljeno
2015/07/10
Rubrika
Pregledni članak