Diskurzivno i ikoničko u novim ilustrativnim žanrovima
Sažetak
Savremeni uslovi poslovanja na medijskom tržištu, kao i razvoj profesionalnih tehnologija u domenu štampe, televizije i onlajn medija, zahtevaju značajnu posvećenost kreativnim i inovativnim procesima. Formalne i sadržinske strukture vizuelnih medija, posebno štampe, televizije i onlajn medija, doživljavaju dinamične promene i unapređenja, uglavnom zasnovane na inovacijama u domenima računarskih tehnologija, modelovanja zvuka i slike, kao i grafičkog dizajna. U takvim okolnostima, pored unapređenja forme, sadržine i izražajnih mogućnosti nekih klasičnih ilustrativnih žanrova, poput fotografije, ilustracije, karikature, grafikona ili tabele, pojavljuju se i nove forme ilustrativnog karaktera. Pojava infografike, razvoj live-dijagrama i vizuelne mape značajno unapređuju vizuelnu komunikaciju u medijima i postaju aktuelni medijski sadržaj u štampi, televiziji i onlajn medijima. U radu otkrivamo i analiziramo kreativne postupke i tehnološke komponente zaslužne za pojavu i razvoj novih ilustrativnih formi, kao i zakonomernosti njihovog korišćenja u aktuelnoj medijskoj praksi. Ukazujemo na potencijale koje novi ilustrativni žanrovi unose u sam proces masovnog komuniciranja, ali i u poslovnu praksu i rezultate poslovanja medijskih kompanija. Koristeći neke reprezentativne uzorke i primere razvoja ilustrativnog žanra, ukazujemo na uočene nedostatke i anomalije koje savremena ilustrativna forma može doneti pred novinare, urednike i njihovu publiku. Ishodište rada je u ideji da se razvojem vizuelnih formi komuniciranja ne sme izvršiti vulgarna simplifikacija sadržaja medijskih poruka, već se poruka mora obogaćivati, kao i da se novinarstvo mora služiti novim ilustrativnim žanrovima u cilju povećanja informativnosti medijskih sadržaja, ali ne na štetu diskurzivnih formi i sadržaja.
Reference
Anderson, A. D., Itjul, D. B. (2001). Pisanje vesti i izveštavanje za današnje medije. Beograd: Medija centar.
Bart, R. (2011). Svetla komora, beleška o fotografiji. Beograd: Kulturni centar Beograda.
Brigs, A. i Berk, P. (2006). Društvena istorija medija. Beograd: Clio.
Chandler, D. & Munday, R. (2011). Dictionary of Media and Communication. New York: Oxford University Press, Inc.
Harcup, T. (2014). Dictionary of Journalism. Oxford: Oxford University Press.
Jevtović, Z., Petrović, R., Aracki, Z. (2014). Žanrovi u savremenom novinarstvu. Beograd: Jasen.
Lowgren, J. & Reimer, B. (2013). Collaborative Media. Production, Consumption, and Design Interventions. Cambridge, London: The MIT Press.
Radojković, M. i Miletić, M. (2006 ). Komuniciranje mediji i društvo. Novi Sad: Stylos.
Rus-Mol, Š. i Zagorac Keršer, A. (2014). Novinarstvo. Beograd: Clio, Radio-televizija Srbije.
Sontag, S. (2009). O fotografiji. Beograd: Kulturni centar Beograda.
Šnel, R. 2008). Leksikon savremene kulture. Beograd: Plato.
Tufte, E. (1983). The Visual Display of Quantitative Information. Cheshire, Connecticut: Graphics Press.
Đorđević, T. (2007). Teorija masovnih komunikacija. Beograd: Institut za političke studije.
Machin, D. & Polzer, L. (2015). Visual Journalism. Hampshire: Palgrave, Macmillan education.
Marković, D., Cvetković, D., Kostić, Z., Tasić, A. (2009). Osnovi grafičkog dizajna. Beograd: Univerzitet Singidunum.
Makluan, M. (1978). Poznavanje opštila – čovekovih produžetaka. Beograd: Prosveta.
Malović, S. (2003). Novine. Zagreb: Sveučilišna knjižara.
Negroponte, N. (1996). Being Digital. New York: Vintage Books.
Rudin, R. & Ibbotson, T. (2008). Novinarstvo, osnovne tehnike i temeljna znanja. Zagreb: Mate, doo.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.