Predstavljanje uspeha u serijama „Lisice“ i „Seks i grad“
Sažetak
Rad se bavi predstavljanjem uspeha u domaćoj seriji „Lisice“ i seriji američke produkcije „Seks i grad“ sa ciljem da se razotkriju ideološke okosnice konstrukcije uspeha. Prilikom narativne analize posmatrana je celina serije, odnosno, kako se likovi razvijaju kroz sezone, a neke epizode, sekvence ili scene analizirane su zasebno. Istraživanje je pokazalo da serije „Seks i grad“ i „Lisice“ promovišu određene modele ponašanja i stilova života, koji publici nude okvire za razumevanje uspeha i neuspeha. Serija „Seks i grad“ nudi liberalniji koncept uspeha nego domaća serija, a razlike u predstavljanju uspeha delimično su uslovljene različitim društvenim i kulturnim vrednostima. U domaćoj seriji dolazi do amerikanizacije sadržaja, što se ogleda u preuzimanju koncepta američke serije i posebno u načinu govorenja glavnih heroina. Serija „Lisice“, iako rađena po američkom modelu, ima lokalne specifičnosti, pa se ženama nameće i tradicionalno poimanje uspeha u pogledu ostvarenja žena kao majki i domaćica.
Reference
Akass, K. & McCabe J. (2004). Reading Sex and the City. New York: I.B.Tauris & Co Ltd.
Bajić Simeunović, N. (2015). Domaće igrane TV serije u jugoslovenskoj i postjugoslovenskoj popularnoj kulturi: Doktorska disertacija. Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka.
Bordo, S. (1993). Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. In V. Leitch (ed.), The Norton Anthology of Theory and Criticsm (pp. 2362–2376). New York - London: W. W. Northon & Company.
Babić, L. & Kordić, B. (2010). Domaće TV serije i nacionalna osećanja omladine Beograda. Sociološki pregled, 44(3): 439–451.
Brasfield, R. (2010). Rereading: Sex and the City: Exposing the Hegemonic Feminist Narrative. Journal of Popular Film and Television, 34(3): 130–139.
Brigs, A. & Kobli, P (ur.) (2005). Uvod u studije medija. Beograd: Clio.
Croteau, D. & Hoynes, W. (2003). Media/Society: Industries, Images, and Audiences. London: Sage Publications Inc.
Dragović, K. & Milivojević, T. (2014). Medijska slika „lakog života”. In Medias Res, časopis filozofije medija, 3(4): 590–609.
Drezgić, R. (2015). Mind the Gap(s): Family, Socialization and Gender. In T. Petrović-Trifunović, S. Milutinović Bojanić & G. Pudar Draško (eds.), Gender (In)equalities within the Family: The Case of Serbia (pp. 81–102). Beograd: Institute for Philosophy and Social Theory, University of Belgrade Center for Ethics, Law and Applied Philosophy.
Đurić, D. (2010). Pojam reprezentacije, jezički obrat, tekstualizacija i ideologija u studijama medija. Zeničke sveske, 11: 31–50.
Fiske, J. (2001). Television Culture: Popular Pleasures and Politics. London: Routledge.
Fiske, J. & Hartley, J. (2003). Reading Television. London: Routlege.
Fulton, H. (2005). Introduction: The Power of Narrative. In H. Fulton, R. Huisman, J. Murphet, A. Dunn (eds.), Narrative and Media (pp. 1–7). New York: Cambridge University Press.
Gauntlett, D. & Hill, A. (2001). TV Living - Television, Culture and Everyday life. London: Routledge.
Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M. & Signorielli, N. (1986). Living With Television: The Dynamics of the Cultivation Process. In J. Bryant & D. Zillman (eds.), Perspectives on Media Effects (pp. 17–40). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Gerhard, J. (2005). Sex and the City. Carrie Bradshaw’s Queer Postfeminism. Feminist Media Studies, 5(1): 37–49.
Gitlin, T. (1979). Prime Time Ideology: The Hegemonic Process in Television Entertainment. Social Problems, 26(3): 251–266.
Herman, L. & Vervaeck, B. (2005). Handbook of Narrative Analysis. Houndmills: Palgrave Macmillan.
Huisman, R. (2005). Aspects of Narrative in Series and Serials. In H. Fulton, R. Huisman, J. Murphet, A. Dunn (eds.), Narrative and Media (pp. 153–172). New York: Cambridge University Press.
Hol, S. (2013). Mediji i moć. Beograd: Karpos.
Kelner, D. (2004). Medijska kultura. Beograd: Clio.
Kosanović, S. (2008). Suvremene muško-ženske konstrukcije u američkim televizijskim serijama Seks i grad, Kućanice i Vatreni dečki. Medijska istraživanja, 14(2): 87–102.
Milivojević, S. (2008). Kritička tradicija u istraživanju medija: kulturne studije. CM: Časopis za upravljanje komuniciranjem, 5(8): 29–51.
Milivojević, S. (2001). Javnost i ideološki efekti medija. Reč: Časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, 64(10): 151–213.
Moran, A. (2009). When TV Formats are Translated. In A. Moran (ed.), TV Formats Worldwide, Localizing Global Formats (pp. 39–55). Bristol: Intellect.
Murphet, J. (2005). Narrative Time. In H. Fulton, R. Huisman, J. Murphet, A. Dunn (eds.), Narrative and Media (pp. 60–72). New York: Cambridge University Press.
Rapping, E. (2009). The Magical World of Daytime Soap Operas. In R. Hammer & D. Kellner (eds.), Media/Cultural Studies: Critical Approaches (pp. 324–374). New York: Peter Lang Publishing Inc.
Radović, O. (2015). Jugonostalgija u savremenom TV programu: narativi u emisiji „Šou svih vremena”. CM: Časopis za komunikaciju i medije, 10(33): 5–26.
Squire, C. (2008). Approaches to Narrative Research. Centre for Narrative Research, University of East London. Posećeno 1. 9. 2015. URL: http://eprints.ncrm.ac.uk/419/1/MethodsReviewPaperNCRM-009.pdf.
Thio, A. (1972). Toward a Fuller View of American Success Ideology. The Pacific Sociological Review, 15(3): 381–393.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.