Predstavljanje uspeha u serijama „Lisice“ i „Seks i grad“

  • Stefani Šovanec Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet
Ključne reči: media representations||, ||medijske reprezentacije, success||, ||uspeh, television series||, ||televizijske serije, Narrative Analysis||, ||narativna analiza, Lisice||, ||Lisice, Seks i grad||, ||Seks i grad,

Sažetak


Rad se bavi predstavljanjem uspeha u domaćoj seriji „Lisice“ i seriji američke produkcije „Seks i grad“ sa ciljem da se razotkriju ideološke okosnice konstrukcije uspeha. Prilikom narativne analize posmatrana je celina serije, odnosno, kako se likovi razvijaju kroz sezone, a neke epizode, sekvence ili scene analizirane su zasebno. Istraživanje je pokazalo da serije „Seks i grad“ i „Lisice“ promovišu određene modele ponašanja i stilova života, koji publici nude okvire za razumevanje uspeha i neuspeha. Serija „Seks i grad“ nudi liberalniji koncept uspeha nego domaća serija, a razlike u predstavljanju uspeha delimično su uslovljene različitim društvenim i kulturnim vrednostima. U domaćoj seriji dolazi do amerikanizacije sadržaja, što se ogleda u preuzimanju koncepta američke serije i posebno u načinu govorenja glavnih heroina. Serija „Lisice“, iako rađena po američkom modelu, ima lokalne specifičnosti, pa se ženama nameće i tradicionalno poimanje uspeha u pogledu ostvarenja žena kao majki i domaćica.

Reference

Akass, K. & McCabe J. (2004). Reading Sex and the City. New York: I.B.Tauris & Co Ltd.

Bajić Simeunović, N. (2015). Domaće igrane TV serije u jugoslovenskoj i postjugoslovenskoj popularnoj kulturi: Doktorska disertacija. Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka.

Bordo, S. (1993). Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. In V. Leitch (ed.), The Norton Anthology of Theory and Criticsm (pp. 2362–2376). New York - London: W. W. Northon & Company.

Babić, L. & Kordić, B. (2010). Domaće TV serije i nacionalna osećanja omladine Beograda. Sociološki pregled, 44(3): 439–451.

Brasfield, R. (2010). Rereading: Sex and the City: Exposing the Hegemonic Feminist Narrative. Journal of Popular Film and Television, 34(3): 130–139.

Brigs, A. & Kobli, P (ur.) (2005). Uvod u studije medija. Beograd: Clio.

Croteau, D. & Hoynes, W. (2003). Media/Society: Industries, Images, and Audiences. London: Sage Publications Inc.

Dragović, K. & Milivojević, T. (2014). Medijska slika „lakog života”. In Medias Res, časopis filozofije medija, 3(4): 590–609.

Drezgić, R. (2015). Mind the Gap(s): Family, Socialization and Gender. In T. Petrović-Trifunović, S. Milutinović Bojanić & G. Pudar Draško (eds.), Gender (In)equalities within the Family: The Case of Serbia (pp. 81–102). Beograd: Institute for Philosophy and Social Theory, University of Belgrade Center for Ethics, Law and Applied Philosophy.

Đurić, D. (2010). Pojam reprezentacije, jezički obrat, tekstualizacija i ideologija u studijama medija. Zeničke sveske, 11: 31–50.

Fiske, J. (2001). Television Culture: Popular Pleasures and Politics. London: Routledge.

Fiske, J. & Hartley, J. (2003). Reading Television. London: Routlege.

Fulton, H. (2005). Introduction: The Power of Narrative. In H. Fulton, R. Huisman, J. Murphet, A. Dunn (eds.), Narrative and Media (pp. 1–7). New York: Cambridge University Press.

Gauntlett, D. & Hill, A. (2001). TV Living - Television, Culture and Everyday life. London: Routledge.

Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M. & Signorielli, N. (1986). Living With Television: The Dynamics of the Cultivation Process. In J. Bryant & D. Zillman (eds.), Perspectives on Media Effects (pp. 17–40). New Jersey: Lawrence Erlbaum.

Gerhard, J. (2005). Sex and the City. Carrie Bradshaw’s Queer Postfeminism. Feminist Media Studies, 5(1): 37–49.

Gitlin, T. (1979). Prime Time Ideology: The Hegemonic Process in Television Entertainment. Social Problems, 26(3): 251–266.

Herman, L. & Vervaeck, B. (2005). Handbook of Narrative Analysis. Houndmills: Palgrave Macmillan.

Huisman, R. (2005). Aspects of Narrative in Series and Serials. In H. Fulton, R. Huisman, J. Murphet, A. Dunn (eds.), Narrative and Media (pp. 153–172). New York: Cambridge University Press.

Hol, S. (2013). Mediji i moć. Beograd: Karpos.

Kelner, D. (2004). Medijska kultura. Beograd: Clio.

Kosanović, S. (2008). Suvremene muško-ženske konstrukcije u američkim televizijskim serijama Seks i grad, Kućanice i Vatreni dečki. Medijska istraživanja, 14(2): 87–102.

Milivojević, S. (2008). Kritička tradicija u istraživanju medija: kulturne studije. CM: Časopis za upravljanje komuniciranjem, 5(8): 29–51.

Milivojević, S. (2001). Javnost i ideološki efekti medija. Reč: Časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, 64(10): 151–213.

Moran, A. (2009). When TV Formats are Translated. In A. Moran (ed.), TV Formats Worldwide, Localizing Global Formats (pp. 39–55). Bristol: Intellect.

Murphet, J. (2005). Narrative Time. In H. Fulton, R. Huisman, J. Murphet, A. Dunn (eds.), Narrative and Media (pp. 60–72). New York: Cambridge University Press.

Rapping, E. (2009). The Magical World of Daytime Soap Operas. In R. Hammer & D. Kellner (eds.), Media/Cultural Studies: Critical Approaches (pp. 324–374). New York: Peter Lang Publishing Inc.

Radović, O. (2015). Jugonostalgija u savremenom TV programu: narativi u emisiji „Šou svih vremena”. CM: Časopis za komunikaciju i medije, 10(33): 5–26.

Squire, C. (2008). Approaches to Narrative Research. Centre for Narrative Research, University of East London. Posećeno 1. 9. 2015. URL: http://eprints.ncrm.ac.uk/419/1/MethodsReviewPaperNCRM-009.pdf.

Thio, A. (1972). Toward a Fuller View of American Success Ideology. The Pacific Sociological Review, 15(3): 381–393.

Objavljeno
2016/03/30
Rubrika
Originalni naučni članak